Annons:
Etiketterhälsokost-kosttillskottavslappning-återhämtningayurvedaörtterapi
Läst 122 ggr
NiklasTyreso
2020-12-11 17:01

Energi i vintermörkret?

Vad har ni för strategier för att få energi den här tiden på året när det är som mörkast?

Jag går en kortare promenad varje förmiddag, för ljuset påverkar kroppens klocka, dygnsrytmen så det är lättar att somna på kvällen.

Dessutom dricker jag örtteer på maskros och ashwaghanda som båda ger energi.

Maskrosrötterna skördade jag i slutet av hösten.

Ashwaghandan odlade jag på balkongen i en balkonglåda. Jag kunde tre gånger under sässongen klippa ned plantorna så jag fick blad och grenar att göra te på. I slutet av hösten (vid första frost) skördade jag rötterna och allt ovan jord. De fem största rötterna sparade jag och planterade om inne (de har gröna grenar igen nu) så att jag nästa år ska kunna spara frö från plantorna som ger störst rötter.

Både maskrosor och ashwaghanda klipper jag ned i småbitar med seckatör och maler dem sedan i mortel, innan de åker ner i te-kannan.

Annons:
Grodan
2020-12-11 17:19
#1

#0 Vad lätt det låter att odla Ashwaghanda själv. Jag köper dyra kapslar… borde kanske göra som du istället.

Jag kör även med CBD-olja, sedan ett par veckor. Panikångesten och självskadebeteendet har lugnat sig. Jag är fortf inte ur min depression, men jag tänker inte lika ofta på självmord i a f.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Sindri
2020-12-11 23:46
#2

#0: Hur odlar du Ashwaghandan? Från frön, sticklingar eller knölar? Det kanske vore något att prova nästa sommar.

Lussan20
2020-12-12 09:40
#3

Jag går också promenad varje morgon med hunden ca kl 9 oavsett väder. Idag gick jag i ösregn och var ensam ute i princip. Jag ser mig omkring, det är meditation, jag lyssnar, jag luktar. Så stannar jag då hunden vill lukta och känner dropparna träffa ansiktet.
Jag vädrar ur lungorna med djupa andetag, sänker axlarna och så tänker jag goda tankar, rensar hjärnan från negativism.
Däremot är jag dålig med kosten äter det jag känner för, mycket choklad blir det. Men njutning är också bra! Mvh/WL

Upp till toppen
Annons: