Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etiketthuskurer
Läst 7678 ggr
Millex
1

Basilika

Här kommer mitt första inlägg om örter man använt sig av genom tiderna. Jag börjar med en av mina egna favoriter.

Basilika är en häftig ört som det finns många åsikter om. Den brittiske astrologen/läkaren/vetenskapsmannen Nicholas Culpepper som levde på 1600-talet hävdade om basilikan: "Den skaffar sig antingen fiender eller hängivna vänner, något mellanting finns inte". Han placerade in basilikan under planeten mars och i skorpionens stjärntecken.

Att basilikan varit omtvistad och flitigt använd runt om i världen är väl dokumenterat. Man anser att den ursprungligen kommer från Indien och vissa öar i Stilla Havet, men fått sitt artnamn från grekiska basilikon (vasilikós) phuton, "kunglig ört".

Inom hinduismen är Basilika helig, då Krishna alltid bar en krans av basilika på huvudet. Än idag odlar man basilka utanför hinduistiska tempel.  Även i Grekiska-ortodoxa kyrkor är det vanligt att man ställer krukor vid altaret med basilika, för det sägs att det växt basilika runt jesus grav efter uppståndelsen.
Men basilikan är inte bara helig, under medeltiden fann man basilikan ypperlig som ett avskräckande medel mot häxor då den besatt djävulens krafter.  Både greker och romare var helt på det klara att ju mer man svor och talade till underjordiska makter medans man sådde basilikafrön desto bättre blev skörden. Här i Norden var basilika något bra då barnaföderskor visste att om man höll en basilikakvist och en fjäder från en svala i handen under förlossningen så skulle barnet bli friskt.

Basilikan har haft ett brett användningsområde:
I orienten har man sedan länge låtit färsk basilika dra i olja för att använda det till en läkande hudolja.
Man har också torkat basilika, malt den fint och sedan snusat upp den i näsan för att få en uppiggande och koncentrationshöjande effekt. Detta var känt av brittiska studenter redan på 1600-talet.
Som te för att lindra magkramper.
Krossad för att dra fram aromerna så den lindrade huvudvärk.
Färsk basilka som får dra i vitt vin, som sedan dricks innan maten för att höja matlusten.

Jag är säker på att ni andra kan fylla på med mer om vad basilikan stått för genom tiderna, den är som sagt en beryktad liten planta.

Tuva-Lena
0

Va intressant Millex! Jag är novis på örter, men visst brukar man använda den för att krydda mat också..? Fundersam

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Brokenfether
0

Är helt kass på örter förutom citronmeliss…Skrattande men det är kul att läsa det som kunnit folk skriver…

Tuva-Lena
0

Samma här Broken, men jag drar i mig allt jag hör. Citronmeliss är väl avslappnande, eller hur? Sen är det bra för håret oxå: En tjej här i byn gör shampon själv som hon säljer på julmarknaden, och den innehåller citronmeliss. I fjol hade hon mandarin i shampot. Skulle vilja beställa från crearome och testa själv… Va spännande! :)

Brokenfether
0

#3 Mandarin som luktar så gott…Kyss Minns när dom hade ölschampo för 27 år sen,det lukta underbart gott,men sen drog dom in det av nån anledning…Skrikandes

felixifokus
0

Hudoljan lät spännande. Jag började odla basilika i somras, men tyvärr är den överkänslig mot uttorkning så jag tror det är kört för odlingen den här gången :( Basilikan är perfekt till mozzarella och balsamico.

Tuva-Lena
0

#5 Vad är balsamico? Fundersam

Brokenfether
0

#6 Goggla lite och jag tror det är nån form av sås…finns många namn med balsamico som överskrift.

Hoppfull
0

Balsamico är en sorts vinäger :-) jättegott till salladsdressing… men tydligen oftast lur… äkta balsamico är skitdyrt att framställa så nu säljs det substitut som är smaksatt med balsamico och färgat med karamellfärg typ… usch och fy för matfusket!!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

felixifokus
0

japp, balsamico är en sorts sötsyrlig vinäger, och äkta vara har jag nog aldrig fått mig till livs. Men den från ikea är helt okej för mej. Och särskilt då med sagda basilika, mozzarella och tomater.Glad