Smärtstillande salvor
Vad tycker ni om allehanda smärtstillande salvor som dyker upp i reklamen på tv o dyl? Är det något som är bra eller är det mest i försäljningssyfte? Har inte provat Zon eller något annat,men är intresserad av vad era erfarenheter är och hur ni tycker ang dessa preparat. Hjälper dom? Kan dom va skadliga? etc..etc…
har aldrig provat men tydligen hjälper de men de är skadliga för du får inte ha den hudbiten i solen eller solarium. Då blir det brännskador och det gäller för en lång tid efter du slutat smörjt. Sen är det ju som vanligt att de verksamma ämnen ligger i skit dvs mineralolja i någon form
Tack korseett! Undrar just hur många som känner till baksidan av dessa preparat. Folk köper gladeligen och tycker det låter ju logiskt med "Varför behandla hela kroppen,när man vet var man har ont"
Där ser man…
och varför behandla bara symtomen om det finns något annat bakom. Värk är inte bara fysisk utan kan komma av psykiska orsaker. klassiska exemplet är ju att man får ont i magen när man är nervös, orolig eller stressad. Cancertumörer uppstår oftast på bittra personer. Ryggbesvär på personer med rädslor, skuldkänslor eller som upplever sig sakna stöd i livet. Men så klart att det bara kan vara fysiskt med.
Visst tanken är ju bra att man inte behandlar hela kroppen men de verksamma ämnena går in i kroppen och de belastar levern lika mycket som förut eftersom blodet renas. Det enda som skonas är magsäcken. Och det är levern man ska vara aktsam om. Utan den och du har inget liv.
Fettlever var något som förr hörde till alkoholismen men idag kan få fettlever av för mycket värktabletter eller för mycket kolhydrater. Gåslever som är så fint är inget annat än fettlever. De matar gässen med spannmål i tratt så att det ska bli så "fin" lever som möjligt, alltså med mycket fett…
När jag var inne på ultraljud för gallbesvär för några år sedan så upptäckte den undersökande läkaren att min lever var för ljus och då var det att jag under en lång tid inmundigat panodil och voltaren i kombination för det var det enda som tog bort tandvärken innan vi fick bukt med den. Fast jag tror att mitt tidigare fettskrämda liv med myyyycket kolhydrater gjorde sitt till med.
Hoppas bara att jag med den kosten jag äter nu har läkt ut levern men visst jag känner av den ibland ändå.
Är inte levern rätt bra på att läka sig själv? Det är vårt enda organ som man kan ta bort en bit på och som sen växer ut igen. Har jag hört .
Håller med dig korseett, det är bättre att behandla orsaken. Men ofta kan man inte få tid för behandling av orsak/verkan på våra offentlliga mottagningar - vid akut värk, och alla har dessvärre inte råd att besöka alternativ-terapeuter. I dom fallen så tycker jag att man skall gripa dom halmstrån som finns till hands.
Zon är en bra salva mot smärtlindring, och varför man inte skall sola sedan man smetat på den beror på att salvan innehåller acetylsalicylsyra - som då kan fräta på huden. Jag tror att det är tio dagar som man skall hålla sig undan från (starkt) solljus.
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Gäller den regeln hästliniment oxå? Att inte sola på många dagar?
#6 Står det nåt på flaskan? Liniment är ju också väldigt starkt, men jag tror att det är kamfer som är den huvudsakliga ingrediensen där. Tror inte att det är samma med liniment, men jag är inte hundra. Köper du det på apoteket så fråga där, dom vet nog. *Hästliniment* Sätten är många men knepen är få, Broken! ;)
#7 Nädu,jag köper det på Lantmännen eller annan hästig affär.
#8 Ja men, då är det ju bara att fråga närmaste häst! Hä, häst!
en häst har hår som solskydd… men visst kan vita partier med dålig behåring bli solsvedda
Det är väl som all olja…det kokar i skinnet.
jag köper hästliniment på öb
köpte fel en gång och tittade inte på etiketten så bra,men masserade gubben med det och han gillade den.
#12 Haha…ja,jag gillar hästliniment och sålänge jag varken börjat trava eller gnägga så fortsätter jag med det. Mitt liniment är för hårt tävlade hästar…
*GS Känn på denn…Ihahaha…
#13 Gäller alltså oxå gamla märrar då..?