Egen erfarenhet av örter..?
Det skulle vara spännande att få läsa om ni själva har prövat några naturläkemedel, och vad ni har för erfarenhet av dem? Själv har jag testat Kan Jang en gång när jag hade halsfluss och inte fick nån tid på Vårdcentralen. Tänk att flussen försvann till dagen eftrer! Hade jätteont och kunde inte svälja, men efter en dags konsumtion så var halsen bättre. Vid PMS åt jag Remifemin, som också hjälper vid klimakteriebesvär, Väldigt bra resultat, så jag måste säga att jag alltid blivit nöjd med dom preparat jag provat. Nu äter jag kosttillskott av sv vinbär/granatäpple/blåbär - en effektiv antioxidant.
Berätta gärna vad ni har för favoriter! 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
jag kör en echinaceakur en eller två gånger om året. En flaska på 100 ml som jag tar tills den är slut vilket kan ta några månader. 15-30 droppar två gånger dagligen. Jag tar den för att stärka immunförsvaret plus att den är effektiv vid candida.
Man ska egentligen inte äta echinacea så som de förskriver- alltså så fort som besvär uppstår. Utan ta max två kurer/år fick jag lära mig.
Vitlökskapslar får min make numer tillsammans med echinacea för att få upp hans immunförsvar och få honom friskare från alla dessa förkylningar han har dragits med.
Djävulsklotinktur är fint vid ledvärk(inte egen erfarenhet utan väninnors)
Salviate vid vallningar och övergångsbesvär(inte egen erfarenhet utan väninnors)
Rosmarin och ingefära för cirkulationen i kroppen. Te på färsk ingefära som inmundigas varje dag känns verkligen av i kroppen.

Oj :-) jag har knaprat massor i mina dagar… allt från vulkansand (iofs inte en ört men ändå) för att rena tarmarna till mariatistel som stärker min stressade lever, gullris för att stärka mina lika stressade njurar, maskror som renar och ipe roxo som är en undermedel mot en massa saker. Jag har ört- alternativbehandlat bort min candida och därmed både laktosallergi och pollenallergi. Örtmedicin är super och dessutom slipper kroppen kemikalier från vanlig medicin, tycker jag alltså!
**Rosenrot på kapslar…har jag hemma i en burk,men inte vågat prova…
Mina äldste son har knaprat dom och vad jag förstod så kände han sig lugnare till sinnet och sov lite bättre. Någon annan som har erfarenhet av denna ört som ska vara så bra…vad jag hört…
**
Jag kör med rosenrot i tablettform men jag märker ingen speciell skillnad.. Tänker nog inte på det så.. Finns ju oxå rysk rot och chisandra som ska vara bra örter..
#3 Varför vågar du inte prova Brokenfether? Dom är ju helt harmlösa, eller äter du kanske nåt annat preparat samtidigt? Få se nu, är det rosenrot som skall skärpa sinnet, eller vad det står..? 
Hittade på nätet lite info…
**Rosenrot har traditionellt använts som psykostimulerande medel vid tillfällig trötthet. Muskelarbete förbättras genom ett ökat energiutnyttjande vid hård belastning. Ansamlingen av mjölksyra minskar vilket leder till en kortare återhämtningstid.
Användning av Rosenrot är känd i Sverige sedan Vikingatiden. Carl von Linné omnämner Rosenrot som lämplig medicinering vid nedstämdhet, huvudvärk och bristande sexuell förmåga. Linné nämner också att Rosenrot stimulerar intellektet.
Rosenrot har använts för att uppnå förbättrad skärpa och koncentration, t.ex vid tillfällig trötthet och för att läka "svaga nerver". Genom den centralt stimulerande effekten påverkas humör och känslor positivt. Effekten sätter in snabbt.**
Visst låter det bra…skulle vilja prova om det kan va nåt för mig,men får fråga dr först om jag kan kombinera det med den medicin jag äter dagligen mot ångest…det kan ju bli för bra oxå..
#6 Tack för infon :) Bra att du väljer att fråga dr. först innan..om du vill börja med rosenrot, men jag tror inte att det är någon fara..
**#7 Nej,det ska nog gå bra att kombinera,har pratat med en dr om detta innan,men det var längesen…jag har lite medicinskräck och är rädd för att mediciner ska "krocka" med varann…även om det är naturmediciner….man vet ju aldrig…
**
Lägger till denna infon oxå …
Rosenrot är en av de tre klassiaka adaptogenerna. Rosenrot verkar mer mentalt stärkande än de två övriga, vilka är Schisandra och Rysk rot.
Så,nu vet vi lite mera… 
#9 Tack för en uttömmande information Lisa! Jo, men då förstår jag om du vill vänta ett tag. Jag är också så där, att jag inte vill blanda alltför mycket, speciellt inte "vanlig" medicin med andra preparat. Men du, du får gärna förklara vad en adaptogen är också..? ;) Adaptera, det är ju vad ögonen gör vid ljus/mörker, men vad adaptogener är vet jag inte… 
**310 Mammamia…då får jag kolla på nätet igen…jag har inte heller en aning…asg..Kram..
**
**adaptogener=örter…läste jag nu…
**
Jag har ett förslag.. Vi kan väl skriva en artikel här om dessa 3 örter?
**#13 Ja,det tycker jag låter bra…sätt igång Soffe…
**
Jättebra idè Soffe! vem vill börja, eller vill ni dela på artiklarna? :) Är du fena på det här med örtmediciner så kan du få ansvara för dom inläggen/artiklarna..?
Hehe.. Kul att ni tycker om mitt förslag :) Jag är tyvärr ingen fena på örtmediciner, men dessa 3 örter är ju intressanta och det vore trevligt med en artikel om dem.. Brokenfether: Du började ju så bra att skriva om dem, så du får gärna äran att skriva en artikel :)
en adaptogen anpassar sig efter kroppens behov. Behöver du energi ger den energi men är du tvärtom dvs speedad så fungerar den lugnande. ger den ingen effekt alls även efter veckors användning så får man byta preparat till något annat
#17 Jättebra korseett, nu vet vi! ;)
**Nu har jag skickat en förfrågan till sidan om schisandra-rysk rot om det är ok att föra deras info vidare här och detsamma gäller deras tjusiga bild på schisandra…håll nu tummarna för att jag får ett positivt svar..
Har fått blodad tand till det här med artiklar…nästa mål blir pulitzer priset tror jag…
ELLER HUR!!!!!!!!!
**
**#20..Näpen liten tjej…
jo så lagom näpen…asg…
har du inte vatt i mitt fotoalbum o kollat in mina olika nunor…
för att inte prata om min hemsida som jag har länk till oxå på min sida…sen kan vi prata näpen…asg…du e för go du…
**
**YES…YES!!! NU fick jag svar från mannen som gjort sidan och fotona om schisandra…
Han tycker inte om det igentligen,men eftersom jag skrev och fråga så snällt gav han sitt godtycke,så nu är det fritt fram för mig att skriva en artikel och använda hans bild…tänk vad ett litet vänligt mail kan åstadkomma…
Tooodeloodelodeloooooo……
**

Oj vad ni kan! Blir imponerad. Har provat Valeriana i tablettform, men tyckte inte det var någon verkan med dessa. Tror inte det hjälper att ta hela asken på en gång ens. Dessa piller var harmlösa. Är tveksam till Rosenrot, som jag läst om men inte provat.
Däremot många plus för Echinagard droppar vid förkylning. Jag tar dem så som det står på flaskan och dom hjälper otroligt bra. Det är ju blomman Röd Solhatt man använt där läste jag. Vid autoimmun sjukdom bör man inte ta dessa droppar, men det struntar jag i. Har hypotyreos på autoimmun basis, men inte har jag märkt någon försämring den korta tid jag tagit droppar Echinagard.
Hm, läste någonstans att det fanns bättre alternativ än Rosenrot för oro, men vad det var minns jag inte. Jag skulle inte ha något emot lite lugn och ro ibland, men det är inte mycket som biter på mig. Inte ens receptbelagd medicin. Kanske på grund av min ämnesomsättningssjukdom, som kan göra att man tål sådana piller väldigt bra - liksom narkos!! Är livrädd för att behöva opereras med tanke på det. Behöver kanske mer narkosmedel än normalt, men är samtidigt rädd att få för mycket. Då lär jag sväva hädan. För lite däremot gör ju att jag vaknar under operationen, förlamad av pilgiftet så att jag inte kan röra en fena. Så ni ser vilken ångest jag har att dras med!!! Vet att en öronoperation kan bli aktuell framöver, då man skall borra i skallen på mig och lägga in implantat i mellanörat. Måtte det dröja länge än!
Sjutton också att jag glömmer gå in i hälsokostbutik när jag någon gång har ärende till en stad. På vischan finns inte sådana butiker.
Kramis/Yvonne
Johannesört är bra vid oro
**#24 Har hört att den har biverkningar som inte är så kul….har inga fakta just nu,men återkommer med det…
**

Är du rädd för biverkningar så prova Bachs Blomsterdroppar, dom har inga. Biverkningar alltså.
/Susanne

Hej!
Min man har ätit rosenrot nu i nåt år och han märker direkt när dom är slut för då går han ner i humör. Rosenroten gör honom skärpt och lugn. Han har också problem med vinterdepp. Inte av den allvarligare sorten utan han blir hjälpt av Johannesört. Han har ätit Movina men nu har den slutat tillverkas än fast det var en storsäljare som till och med såldes på Apoteket. Varför? Jo enligt Hälsokost ägarinnan så var det enbart för att de fick så många förfrågningar ang detta preparat från kunder och läkare som ville veta om det gick att blnada med det och det osv. Man ansåg sig inte ha råd att besvara allt. Sverige har tydligen inte så mycket forskning gjort på johannesört som Tyskarna för där skrivs det ut av läkare i första hand vid depressioner. Det hjälper det märker till och med jag. MIn man blir mycket lättsammare att umgås med utav pillren.

#27 Menar du att din man äter Rosenrot och Johannesört samtidigt eller varvar han olika perioder?
Finns ett annat preparat, Seroctin - utvinns ur majs, som också hjälper vid tillfällig depression. Bör dock inte tas av personer med ämnesomsättningsrubbningar, och inte heller kombineras med andra antidepressiva medel. Kan beställas hos: www.vitalas.se 

#29 Det skall då vara en hake med allt också. Naturligtvis har jag ämnesomsättningsrubbning och antikroppar så det sprakar. Får äta hög dos Levaxin för min överlevnad.
Men en annan fråga. Finns det något medel som hjälper en att gå ner i vikt eller är det bluff allting som säljs?
#30 Min mamma har ätit äppelcidervinäger några år, och henne har det hjälpt faktiskt. Men smakar ju blähhh, så hon har tagit några droppar, blandat med rårivna morötter som är lite sött. Men Yvonne, har inte du hund?
Ingen hundägare skall behöva vara överviktig, såvida inte hunden är det också och strejkar på promenaden 

#31 Jodå, jag har hund, men hon är rätt gammal och har höftledsförslitningar. Så när hon stannar för att vila får jag göra detsamma. Det var roligare när hon var ung och pigg. Minns hur hon plöjde fram genom djup snö.
Bästa motionen för mig är blandmotion. Jag gillar att simma och får väl ta och köpa mig en större baddräkt och ge mig av. Fast, handen på hjärtat, är jag lite grand emot dessa allmänna bassänger. Har märkt att folk är fuskiga med hygienen. Istället för att duscha och göra sig rena innan de går i bassängen drar dom på sig baddräkt över sina (troligen) otvättade stjärtar, sprutar lite vatten på sig så att det skall se ut som om dom duschat och går i bassängen. Har hört att det är lika på herrsidan - och dom har hår där bak också. Usch.
Skall också försöka komma mig för att börja på gym igen. Det är bra för allt utom mina kotor, som har en förmåga att lätt haka upp sig. Och attan så ont det gör.
Du förstår, kärringen har blivit gammal. När vi flyttade hit förtog jag mig genom för hårt kroppsarbete i trädgården och i vattnet. Det straffade sig ordentligt, så jag fick gå hos sjukgymnast både länge och väl. Numera är jag förbjuden att lyfta tungt och diverse annat. Blev överrörlig i korset eller hur jag skall förklara det. Kotupphakningarna är en följd av långvarigt, ensidigt arbete.
Har ett elastiskt bälte att spänna runt höfterna när jag är riktigt illa däran för att få bättre stöd.
Provade äppelcidervinäger i samband med riktig hårdbantning för cirka tio år sedan. Varvade styrketräning med simning och senare snabba promenader (utan hund). Gick ner 30 kg, men orkade inte hålla den vikten. Har idag en övervikt på 10 kg. Som du skriver smakade äppelcidervinäger pyton. 

Jag har några bra huskurer som jag alltid kör med.
Vid örvärk; jag tar en vitlöksklyfta, skär den så den blir smal o lindar in den i en liten tygbit. Sen värmer jag i micron typ 2 sek. Inte längre..löken blir supervarm annars. Sen lägger man in den i örat :)
Även gul lök inlindat i en tygbit "drar ut" det onda.
Jag kör även med ingefära vid förkylning o infektion i kroppen. Färsk ingefära har en pencilin-liknande effekt! Enda river man färk ingefära o låter det dra i vatten, eller kokar upp det o dricker som te.
Vid problem med sår o infektion i huden är rapsolja bra. Kallpressad. Den har också pencilin-liknade effekt. Har användt det till min son, som blir torr, får eksem o sen har en tendens att lätt få infektion. Han gillar det inte..hahaha..men det är bra. Vi smörjer då in med rapsolja på händerna på kvällen o sen på med bomullsvantar. Sen får han sova så över natten.
Ja det här var ju inga "köpta" piller :) men naturens läkemedel iallefall.
Jag tror att vi får utse dig till vår egen "forumhäxa" Solkraft.
Det är ju jättebra råd du kommer med! Jag använder alltid rapsolja när jag lagar mat, och har inte varit förkyld på år o dag. Kan det vara rapsoljan, tror du..? Nu skall jag testa ingefära om det ändå skulle bryta ut nåt oönskat i vinter…Kankse man kan ta lite ingefära i filen, det brukar jag göra bland tillsammans med socker förstås.

#2 (problembarn) "Jag har ört- alternativbehandlat bort min candida och därmed både laktosallergi och pollenallergi"
Vad åt du då för örter?
Är laktosintolerant och tror även Candida eller det kanske alla har?
Iallafall nyfiken på vad som hjälpte dig.
Ska man tro då att alla med laktosintollerans och pollenallergier mm.mm…har candida som behöver rensas bort i kroppen?
Ska man tro då att alla med laktosintollerans och pollenallergier mm.mm…har candida som behöver rensas bort i kroppen?

"37 Nja .. det vet jag inte om man ska tro? Men vissa av symtomen är rätt lika.
Angående Candida så har jag läst, någonstans, att det flesta .. bär på den/det mer eller mindre.
Har man problem med magen, uppblåst, eller du .. jag hittade en sida med info:
http://www.halsosidorna.se/ParasitsjukdomarochCandida.htm
Jag åt ett tag Dida och det gjorde att jag såg ut att vara gravid i månad 2-3 iställer för 5-6
OBS! Jag är inte gravid i någon månad alls på riktigt.
Eller det kanske inte var så du menade?

Candida har vi alla i magen i mindre mängd helt naturligt och måste ha… den "städar" och äter upp skräp vi fått i oss för att skydda oss. Men om kroppen hamnat i obalans exempelvis genom att vi ätit penicillin, p-piller, fått kortison, ätit stora mängder socker och/eller snabba kolhydrater mm så kan det bli så att candidan blir aggressiv och att de andra viktiga tarmbakterierna som utgör stora delar av vårt immunförsvar osv slås ut och candidan tar över. Det är då vi börjar må dåligt av candidan. Kroppen är ju en fantastisk helhet men det innebär oxå (tror jag) att till och med ganska små obalanser i systemet kan få till följd att det blir obalanser på många ställen vilket kan leda fram till symptom på olika saker.
Ju mer jag läser på om hur allt hänger ihop i kroppen förstår jag att jag antagligen har mindre obalanser på väldigt många ställen vilket gör att helheten är i rejäl obalans. Sedan tror jag personligen att känslor i obalans utgör en väldigt stor orsak till varför kroppen hanmnar i obalans.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
kropp och själ hör ihop precis som du säger Hoppfull
Vill tipsa om något för kropp och själ som är mums!
Smält lite fin mörk choklad.
Doppa myntablad i chokladen samt låt dem hårdna.
Det är kalasgott att ha både som garnering och som tilltugg.
Det är ju även gått att testa andra örter tillsammans med Choklad, jag skulle kunna tänka mig att både Citronmeliss och Basilika skulle funga bra.
#41 Det låter jättemumsigt Hellas! Och mörk choklad blir jag bara knäsvag av!