Rödbetsjuice
Hej đ Ă€r ny hĂ€r. Har alltid varit intresserad av hĂ€lsofrĂ„gor o har förstĂ„tt sen lĂ€nge att vĂ„r tarmflora Ă€r viktig. Har haft svĂ„r IBS i mĂ„nga Ă„r o sĂ€g det jag inte har provat đ€Ș? Jag Ă„t strikt LCHF i 8 Ă„r o blev snabbt bĂ€ttre. Nu Ă€ter jag mer kolhydrater o tĂ€nker pĂ„ att tillföra bra fibrer o mat till vĂ„ra vĂ€nner i magen. Bakar surdegsbröd o allt bröd sjĂ€lv.
Tips: drick rödbetsjuice, bra för blodtryck o blodÄdrorna. Undvik E330 om du har problem med eksem etc.
UpptÀckte sjÀlv att jag Àr histamin överkÀnslig o dÄ kan man köpa daosinenzym om man vet man ska Àta histaminrik mat.
Smörsyra finns att köpa o Àr mumma för de goda tarmbakterierna.
Nu ska jag sluta skriva đ hejs svejs frĂ„n en som mĂ„r sĂ„ mycket bĂ€ttre. Ha en fortsatt bra dag đ
Rödbetsjuice Ă€r jĂ€ttenyttig i likhet med mĂ„nga andra gröna juicer. Du ger nĂ„gra bra tips, men du glömde en mycket viktig sak, fermenterade livsmedel, som t ex hemsyrade grönsaker. ĂverskottsvĂ€tskan frĂ„n syrade grönsaker Ă€r superbra att blanda i juice. T ex tillsĂ€tter jag alltid lite spad frĂ„n vattenkimchi till all grönsaksjuice. Naturligtvis pressar jag juicen sjĂ€lv. HĂ„ller just nu pĂ„ med att fĂ„ till en god och nyttig hemgjord nyponsoppa med tillsatt spad frĂ„n hemsyrade grönsaker.
/Désirée
#1: tack, vilket bra tips. Jag försöker Ă€ta mjölksyrade grönsaker nĂ€stan varje dag. Men köper frĂ„n tistelvind som har opastöriserade produkter. Men har tĂ€nkt försöka göra sjĂ€lv. Det Ă€r ju enkelt göra hemma om man bara fĂ„r det till att bli đ
- Redigerat 2021-09-27 19:09 av Kreatia
Börja med vitkĂ„l, det Ă€r busenkelt đ Blir ju onödigt dyrt att köpa fĂ€rdigt.
/Désirée
#3: Tack, sĂ„ bra. Nu har jag fĂ„tt en surkĂ„lsspark i baken đ€Ł om jag fĂ„r skoja till det lite. Har ett vitkĂ„lshuvud i kylen o i morgon Ă€r det jag som kör igĂ„ng. Ska Ă€ven göra kĂ„lpudding.
#4 KĂ€nner igen det dĂ€r, jag behöver ocksĂ„ en surkĂ„lsspark! đ Det Ă€r ju sĂ„ gott och nyttigt!
#3 Har du recept, DesK? đ€
"Freden mÄste komma först. Gör den inte det, min vÀn, kommer inget efter den."
đ SajtvĂ€rd pĂ„ Fenomen, HjĂ€rnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#0 Tack för tips och roligt att du funnit nÄgot som funkar för dig och att du mÄr bÀttre!
Hur mÀrkte du att du var histaminkÀnslig?
Magi-cat hĂ€r Ă€r en trĂ„d med recept đ€
/Désirée
#7 DĂ€r var den ja, tack! đș
- Redigerat 2021-09-28 20:34 av Magi-cat
#6: Hej, jag mÀrkte det en sommarkvÀll för nÄgra Är sedan nu. Vi hade Àtit en god köttmiddag med rödvin, sallad med spenat o tomater. EfterrÀtt jordgubbar o glass. Senare pÄ kvÀllen drack jag mer rödvin o tog en bit mögelost till. DÄ rann histaminhinken över. Jag fick snuva, hjÀrtklappning o röda nÀsselutslag. Magen blev jÀttedÄlig med kramper o diarrer. DÄ googlade jag pÄ om man kunde vara allergisk mot mögelost o dÄ hittade jag information om HIT.
Ingen lÀkare har nÄgonsin nÀmt det. Har genomgÄtt tester mot allergi men har aldrig visat nÄt. HistaminöverkÀnslighet syns tyvÀrr aldrig i tester.
#7: tack för recept đ€
#9 OjdĂ„, dĂ„ var det ju vĂ€ldigt tydligt! Det Ă€r nog nĂ„got man inte tĂ€nker pĂ„ ofta, eller har kĂ€nnedom om âŠ
#11: har förstĂ„tt att jag har haft det lĂ€nge men inte förstĂ„tt vad det var. Den gĂ„ngen var det en jĂ€ttetydlig reaktion men sen jag upptĂ€ckte det sĂ„ har jag blivit bĂ€ttre i magen. Tar alltid en daoenzym numera om jag vet jag ska Ă€ta histaminrik föda o dryck đ
Men fermenterad mat innehĂ„ller histamin. Det kan inte vara speciellt lĂ€mpligt att Ă€ta om man Ă€r kĂ€nslig för just det Ă€mnet? đŹ
- Redigerat 2021-10-09 22:12 av Caeli
#13: jo det Ă€r sant, jag kan tĂ„la litegrann men inte för mycket och inte varje dag för dĂ„ svĂ€mmar histaminhinken över tyvĂ€rr. Ăr vĂ€ldigt bra för tarmfloran đ