Annons:
Läst 339 ggr
Kreatia
9/27/21, 3:28 PM

Rödbetsjuice

Hej 😊 är ny här. Har alltid varit intresserad av hälsofrågor o har förstått sen länge att vår tarmflora är viktig. Har haft svår IBS i många år o säg det jag inte har provat 🤪? Jag åt strikt LCHF i 8 år o blev snabbt bättre. Nu äter jag mer kolhydrater o tänker på att tillföra bra fibrer o mat till våra vänner i magen. Bakar surdegsbröd o allt bröd själv.
Tips: drick rödbetsjuice, bra för blodtryck o blodådrorna. Undvik E330 om du har problem med eksem etc.
Upptäckte själv att jag är histamin överkänslig o då kan man köpa daosinenzym om man vet man ska äta histaminrik mat.
Smörsyra finns att köpa o är mumma för de goda tarmbakterierna.
Nu ska jag sluta skriva 😁 hejs svejs från en som mår så mycket bättre. Ha en fortsatt bra dag 😍

Annons:
DesK
9/27/21, 6:33 PM
#1

Rödbetsjuice är jättenyttig i likhet med många andra gröna juicer. Du ger några bra tips, men du glömde en mycket viktig sak, fermenterade livsmedel, som t ex hemsyrade grönsaker. Överskottsvätskan från syrade grönsaker är superbra att blanda i juice. T ex tillsätter jag alltid lite spad från vattenkimchi till all grönsaksjuice. Naturligtvis pressar jag juicen själv. Håller just nu på med att få till en god och nyttig hemgjord nyponsoppa med tillsatt spad från hemsyrade grönsaker.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Kreatia
9/27/21, 7:08 PM
#2

#1: tack, vilket bra tips. Jag försöker äta mjölksyrade grönsaker nästan varje dag. Men köper från tistelvind som har opastöriserade produkter. Men har tänkt försöka göra själv. Det är ju enkelt göra hemma om man bara får det till att bli 😊

  • Redigerat 9/27/21, 7:09 PM av Kreatia
DesK
9/27/21, 7:27 PM
#3

Börja med vitkål, det är busenkelt 😊 Blir ju onödigt dyrt att köpa färdigt.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Kreatia
9/27/21, 8:04 PM
#4

#3: Tack, så bra. Nu har jag fått en surkålsspark i baken 🤣 om jag får skoja till det lite. Har ett vitkålshuvud i kylen o i morgon är det jag som kör igång. Ska även göra kålpudding.

Magi-cat
9/28/21, 7:00 PM
#5

#4 Känner igen det där, jag behöver också en surkålsspark! 😀 Det är ju så gott och nyttigt!

#3 Har du recept, DesK? 🤗


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
9/28/21, 7:25 PM
#6

#0 Tack för tips och roligt att du funnit något som funkar för dig och att du mår bättre!

Hur märkte du att du var histaminkänslig?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
DesK
9/28/21, 8:29 PM
#7

Magi-cat här är en tråd med recept 🤗

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Matlust iFokus är tänkt som ett inspirerande och lustfyllt diskussionsforum för alla matlagningsintresserade, gammal som ung, man som kvinna, proffskock som amatör. Här hittar du mängder av recept och artiklar om mat och bordets alla glädjeämnen. För-& smårätter & tillbehör, soppor, Fågel, Nöt, vilt & gris, Färs & korv, Fisk & skaldjur, Veggo vegetariskt, Sallader, Mjölmat, gryn & ris, Konserverat, inlagt, sylt & marmelad, Desserter, frukt & godis, Matbröd, smörgåstårtor & kaffebröd, Drycker och mycket mer.
Magi-cat
9/28/21, 8:33 PM
#8

#7 Där var den ja, tack! 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

  • Redigerat 9/28/21, 8:34 PM av Magi-cat
Kreatia
9/29/21, 9:14 AM
#9

#6: Hej, jag märkte det en sommarkväll för några år sedan nu. Vi hade ätit en god köttmiddag med rödvin, sallad med spenat o tomater. Efterrätt jordgubbar o glass. Senare på kvällen drack jag mer rödvin o tog en bit mögelost till. Då rann histaminhinken över. Jag fick snuva, hjärtklappning o röda nässelutslag. Magen blev jättedålig med kramper o diarrer. Då googlade jag på om man kunde vara allergisk mot mögelost o då hittade jag information om HIT.
Ingen läkare har någonsin nämt det. Har genomgått tester mot allergi men har aldrig visat nåt. Histaminöverkänslighet syns tyvärr aldrig i tester.

Kreatia
9/29/21, 9:15 AM
#10

#7: tack för recept 🤗

Magi-cat
9/29/21, 9:24 AM
#11

#9 Ojdå, då var det ju väldigt tydligt! Det är nog något man inte tänker på ofta, eller har kännedom om …


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Kreatia
9/29/21, 9:58 AM
#12

#11: har förstått att jag har haft det länge men inte förstått vad det var. Den gången var det en jättetydlig reaktion men sen jag upptäckte det så har jag blivit bättre i magen. Tar alltid en daoenzym numera om jag vet jag ska äta histaminrik föda o dryck 😊

Caeli
10/9/21, 10:07 PM
#13

Men fermenterad mat innehåller histamin. Det kan inte vara speciellt lämpligt att äta om man är känslig för just det ämnet? 😬

https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/sjukdomar-allergier-och-halsa/allergi-och-overkanslighet/histamin?AspxAutoDetectCookieSupport=1

  • Redigerat 10/9/21, 10:12 PM av Caeli
Annons:
Kreatia
10/9/21, 10:42 PM
#14

#13: jo det är sant, jag kan tåla litegrann men inte för mycket och inte varje dag för då svämmar histaminhinken över tyvärr. Är väldigt bra för tarmfloran 😊

Upp till toppen
Annons: