Annons:
Etiketterhälsokost-kosttillskotthomeopatiandligt-shamanismörtmedicin-kosmetikaegna-erfarenhetertcmlivsstilnaturläkemedel
Läst 346 ggr
K
12/16/21, 1:35 AM

Trött på alla konflikter

Jag har märkt att det finns massor av konflikter mellan förespråkare av alternativmedicin och de som "håller" på så kallad "skolmedicin". Jag tror att båda formerna av medicin är otroligt effektiva om de utförs rätt och kan komplettera varandra. Men jag ser tyvärr ofta till diskussioner där omoget språk och uppförande förekommer. Man använder t.ex. ordet "gift" om konventionella medicinska preparat och "låtsasmediciner" om vissa alternativa mediciner, dessutom är språket och uppförandet mycket omoget och personerna bakom det hela verkar i mina ögon därför ganska obildade/ointelligenta eller till och med troll-liknande. Att kunna föra en mogen vuxen dialog är nog det viktigaste, kan man inte det, så får man inget förtroende av dem man vill nå ut till, då möts man bara av fiendskap och ännu mer skepsps. Till exempel att kalla konventionell medicin för "gift" gör att jag ser en fiende i den som skrivit det och skulle nog bara se ännu mer positivt på den konventionella medicinen som resultat. Sak samma gäller de som sagt "låtsasmedicin". Om något inte fungerar för någon så är det väl bättre att säga "Det här har inte hjälpt mig, jag har förlorat förtroende till det. Vad tycker ni?" Varför kan det inte råda fred mellan de här två "lägren"? När man kan komplettera de två metoderna så bra. Varför vill anhängare från den ena sidan bara konkurrera ut den andra? Då får vi bara en halv sida och det är då saker kanske inte fungerar så bra.

Annons:
Sabah
12/16/21, 4:32 AM
#1

Du tar upp något viktigt där! Det ena behöver inte utesluta det andra! Båda metoderna fungerar, det är inte så att endast skolmedicin eller endast alternativa preparat fungerar.

Vi går alla olika vägar när det kommer till hälsa. Vi provar och söker oss fram till vad som fungerar. Det som inte fungerar för den ena kanske fungerar för den andra. Det gäller såväl skolmedicin som alternativa behandlingsmetoder, en migränmedicin kanske hjälper dig men inte mig, jag kanske blir hjälpt av en annan medicin eller så hittar jag en alternativ metod eller preparat som hjälper, huvudsaken är ju ATT det hjälper! 🙂

Man rekommenderar gärna det som är bra för en själv men det som inte fungerar behöver inte vara dåligt, det passar bara inte just den här personen.
Man behöver inte välja sida, man kan stå med en fot på vardera sida - ibland använder man skolmedicin och ibland alternativa behandlingsformer. Har man valt sida, oavsett anledning, behöver man inte föra krig mot den andra sidan. Man kan tala om sina erfarenheter, men kasta inte skit! Det gäller att vara öppen! Öppen för individualitet!


💖🧡💛💚💙💜

DesK
12/16/21, 8:17 AM
#2

Min erfarenhet är att vi i Sverige drar mycket tydliga och hårda gränser mellan skolmedicin och alternativmedicin. I t ex Tyskland finns det ett samarbete mellan dessa, vilket man borde öppna upp för även här. Precis som ni båda säger, så utesluter inte det ena det andra.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

K
12/21/21, 10:29 PM
#3

Jo men jag hamnar i ett problem här. Jag kan inte visa att jag tar hjälp av alternativmedicinen som komplement till den traditionella. För då bir man stämplad som en "idiot som tror på 5G och konspirationsteorier". Detta upptäckte jag genom att jag var medlem i en discordserver för folk med bland annat transsexuell identitet, där möttes jag av en vägg av fanatiska skeptiker och jag valde att bojkotta det hela och lämna servern, trots att jag har haft känslan att inte tillhöra rätt fysiologiska kön. Jag vet inte hur man ska bära sig åt. För att ta ett extremt scenario här: Om man är en offentlig person till exempel och man besöker någonting som, säg en akupunktör och det skulle "komma ut". Vad kan hända? Måste man välja mellan hälsa och karriär?

Maria
12/22/21, 5:37 AM
#4

#3 Jag har fått akupunktur på Sahlgrenska av en fysioterapeut😉 Remiss skriven av neurologen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sabah
12/22/21, 8:34 AM
#5

Just akupunktur ķan man få inom den traditionella medicinen, varför det har blivit accepterat vet jag inte. Ett steg i rätt riktning i alla fall men det verkar besynnerligt svårt att gå vidare i den riktningen! Det är väldigt tråkigt och försvårar för folk att finna en väg till välmående och hälsa. Man ska inte behöva vara rädd för att bli dumförklarad och utskrattad när man söker inom vården för att man kompletterar med alternativmedicin. Önskar verkligen att det kunde vara mer accepterat! Vi vill ju alla må bra!


💖🧡💛💚💙💜

K
12/22/21, 12:09 PM
#6

Jag tänker i alla fall bojkotta allt vad traditionell medicin heter förutom akutvård och vaccination (rädslan för att bli sjuk i det man vaccinerar emot är större än rädslan för biverkningar som nästan alltid är obefintligt till mycket små). De "forskare" jag råkade ut som var fanatiskt skeptiska är inte bättre än konspirationsteoretikerna. Det måste vara nåt företag som ligger bakom, inte ett universitet. Det är inte konstigt att det skapas misstro. Fanatiska skeptiker gör att aktivism gentemot den traditionella medicinen växer och bildar extremism som konspirationsteoretiker snappar upp, vilket gör de fanatiska skeptikerna värre, då konspirationsteorier skrämmer den stora massan. Allla reagerar olika på rädsla, men det vanliga är att fly. Om denna fanatism sprider sig mot vårdapparaten, hindras den att växa mot ett sundare klimat med färre patienter. Detta är ett problem som måste tas upp. Forskare måste vara ödmjuka mot okända och osynliga faktorer som trots allt kan påverka forskningsresultaten. Om man inte vet varför något fungerar, bör man nöja sig med det faktum att det fungerar, tills de okända faktorerna upptäckts. Jag tror personligen kvantfysiken har mycket att förklara här. Konspirationsteoretikerna är inte bättre, det är ganska lätt att motbevisa deras påståenden med en simpel logisk tanke. Ett exempel: de pratar om "Big pharma". Det finns inget "Big pharma". Det finns stora företag som framställer läkemedel, men de konkurrerar mot varandra. Små företag som brygger läkemedel ur brännässlor eller liknande skulle inte utgöra något ekonomiskt hot gentemot dem. En annan sak är påstpåendet att det skulle finnas elektronik i vaccinet. Det är omöjligt. Man kan inte framställa så små elektroniska komponenter, särskilt inte med så avancerade funktioner att det skulle kunna skapa ett psykologiskt tillstånd som ergomani, när hjärnan inte är så utforskad. Dessutom behöver elektronik ström och det finns praktiskt taget inte någon elektrisk ström i kroppen. Det verkar som att de som fantiserade ihop dessa konspirationsteorier är anhängare av datormärket Apple som är Microsofts största konkurrent, eftersom de påstår att elektroniken skulle vara från Microsoft. (Som en sidonot, har jag märkt att många anhängare av Apple är fanatiska och har ett agg mot Microsoft, vilket, tillsammans med Apples ockerpriser, har fått mig att avsky Apple och deras produkter.) Något måste göras gentemot denna kalabalik, någon måste hitta ett sätt att rentvå medicinen, både alternativ och konventionell, på ett sätt som fungerar, istället för att hitta på lögner om motpartens metoder.

Annons:
NiklasTyreso
4/14/22, 2:36 PM
#7

Jag bejakar både skolmedicin och naturmedicin.
Det ena utesluter inte det andra.

Pyttelite
4/14/22, 2:45 PM
#8

#7: Och det är viktigt att informera om vilka alternativmedikamenten man tar så att det inte blir fel.

En stor skillnad mellan alternativmedicinen är oftast bemötandet men det är naturligtvis inte alltid så heller men för skolmedicinen är man ännu en ”intressant” krämpa men för alternativaren är man en människa.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


K
4/20/22, 2:41 AM
#9

#8: Blir man bemött med fientligt eller kategoriskt uppförande så är det nog bäst att säga det till dem, eventuellt hota med socialstyrelsen/ansvarsnämden. Och sen söka annan läkare. Jag drabbades av världens mest elaka och klantigaste alternativmedicinska "terapeut", han kunde inte vara seriös alls. Det var en fobi för något som inte sker på det sätt jag inbillade mig, men det jag trodde på skrämde mig, och då besökte jag honom. Då sa han att det skedde på det sätt jag trodde och han förstörde allt och sen satt jag med växande ångest i 3 år, varpå jag hade en riktig terapeut i det sista året. Har fortfarande inte lyckas reda ut vad fobin handlar om riktigt. Detta har inte gjort mig skeptisk till alternativmedicinen, utan lärt mig att det finns dåliga och bra utövare.

Upp till toppen
Annons: