Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikett: yoga-qigong
Läst 6119 ggr
Brokenfether
0

Enkla Yoga övningar

Efterlyser jag.Jag är totalt novis i detta ämne,men blev sporrad av Hoppfull och önskar någon som kan det här vill ge ut en enkel och bra övning i denna tråd…/Broken

[Hellas]
0

Hej på dig!

Enligt mitt tycke är det Solhälsningen, den är mest komlett och man kan göra den i flera år men ändå alltid hitta något i rörelserna som det ska filas på för att få det ännu mer perfekt.

Min yogalärare som jag hade sade alltid:
"Det ska gå som en dans"
Mjuka vackra rörelser som stärker både kropp och själ.

3 Solhälsningar om dan fixar många krämpor!
Det finns bra beskrivningar på nätet

Brokenfether
0

#1 Hej Hellas…va roligt det är ni poppar in här…Tack så mycket,jag ska kolla på nätet efter soldansen…gillade namnet oxå..Skrattande Kanske efter några 100 övningar att dansen börjar likna en fjärills nätta rörelser…eller i värsta fall…en noshörnings…Fot i munnnen Kram

Brokenfether
0

EEhh..menar solhälsningen..asg..slarvar väldigt med tangenterna här..Skrikandes

Tiia
0

Jag yogar lite ibland….

Här är lite länkar om det:

http://www.will-harris.com/yoga/everyday_yoga.html

denna sida gillar jag,bilderna är animerade så det är lätt att förstå,brukar göra stress postures m.m:

http://www.hathayogalesson.com/

Brokenfether
0

#4 tackar å bugar…ska spara länkarna och jag uppskattar att du letade upp dom …gulle dej..kramFlört

Bybo
0

Tack Tiia, jag har länge tänkt testa…men tror jun att det är så krångligt liksom….

Tiia
0

Den sista länken är bäst ,tycker jag

det finns massor egentligen,gurgla ..hmm googla på bara…hihi

Bybo
0

#7 *skratt* DET ska jag göra….

Brokenfether
0

#6 Precis så har jag oxå trott och då har det liksom bara hoppats över. Tror vi går in för att allt ska vara krångligt och svårt…dumma vi är..Fot i munnnen

#7 Tiia..ska kolla länkarna imooron..är för tramsig just nu…Generad 

PS..skyller på Bybosan…heheCool

Bybo
0

#9 hahahahaaa….Jaråååå, skyll på mig bara hahahaha

Tuva-Lena
0

Jättegulligt Tiia! Skall kolla jag mä! Flört

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Hoppfull
0

Själv är min kropp i alldeles för dåligt skick för att fixa solhälsningen. Vi gjorde den på kursen men för att göra den rätt behöver iaf jag instruktioner av någon som kan Generad. Om jag fattat det rätt så är det ganska viktigt att man gör rätt, att man sträcker på rätt ställe, håller på rätt ställe, andas på rätt ställe och så vidare, annars kan det bli fel och göra mer skada än nytta. Det var därför jag gick en kurs, jag har funderat på yoga länge och lånat böcker men känt att det är för svårt för mig att börja utan instruktioner. Mycket riktigt var det ju så att kursledaren behövde gå runt och flytta en hand här, ett ben där eller sträcka upp en rygg osv. så jag tyckte att det var kanon att få hjälp.

Lycka till Brokenfether och ni andra!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Hoppfull
0

Förresten kom på att aftonbladet hade bra och enkla övningar på bild igår…

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/viktklubbse/article1075469.ab

Brokenfether
0

#13 Säg nu inte att det ska va krångligt igen…jag som blev så "hoppfull" Skrattande Kurs är väl det bästa,men jag har inte råd att knalla på såna,så jag tänker prova dessa övningar och hoppas jag inte vrider kroppen urled…Fot i munnnen Tackar för länken…ska ta en titt…Flört

Hoppfull
0

Äh, jag vet inte… jag är kanske överambitiös :-) plus rädd för att göra fel (pga mina besvärliga smärtor…). Du bor inte så att du kan gå på ett par klasser bara (man brukar kunna gå på enstaka lektioner och betala ett styckpris…)för att få se och visat hur man gör?

Fast det är nog så oxå att om man väljer enklare ställningar minimeras ju risken för att man gör fel. Övningarna från aftonbladet såg ut att vara svåra att missyckas med så det blir säkert bra. Jag tror att det viktigaste är tålamod (inte min starka sida utan något detta liv gett mig i uppgift att öva på…). Man ska inte förvänta sig resultat förrän efter 3-6 veckor, har man svåra besvär så kan det ta längre tid (gissa om jag var förvånad över det snabba resultatet jag fick, men det berodde sannolikt på att det var MYCKET intensivt, vi yogade ju flera timmar/dag).

Lycka till nu hörru!! :-) Och trevlig helg till alla!

Brokenfether
0

#15 Styckepris…whooohoo…låter som topp i mina öron..Skrattande Jag vet inte om det finns såna kurser här,men det tror jag väl..får ta och kolla upp det och hoppas jag får nån med mig…är en fegis på att gå ensam..Generad

Synd inte Bybo bodde i närheten…men å andra sidan hade hon väl feset ner hela lokalen,så det blivit evakuering..HAHAHAHA 

Trevlig helg på dej Hoppfull..Flört

Bybo
0

#16 hahahaha..Neheee, hade jag inte….

Tiia
0

#14 Broken,du har väl ont i nacken? Då ska  du inte göra axelstående som finns  i Aftonbladets länk

Jag fick jätteont

Tiia
0

Haha..Bybo,har du fisit?Skrattande

Brokenfether
0

#18 Jag har bara ont i nacken ibland…typ efter drag…så jag tror att det är bra för min nacke att sträcka ut sig…Glad

#17 Kan man lita på det Bybo??..Flört

Bybo
0

#19 Neeee, inte vad jag vet iaf :-)

#20 Haha…klart som korvspad

Brokenfether
0

Vad heter den övningen när en flock kineser står på en gräsmatta och gör likadana rörelser? ser ju maffigt ut…och mjukt o vackert..är det kinesisk soldans eller tai qi typ…Fundersam

Bybo
0

ja nåt sånt… och kanske Quigong

Brokenfether
0

Kollade in länkarna nu…hahaha…det blir till att åka till kiropraktern efter dom övningarna…om man ens kan räta ut sig så man kan nå telefonen…Fot i munnnen Vig som en apa var det…Förvånad

[Hellas]
0

Nej men flickor, lugnt å fint nu! Det låter ju som om det redan är lördagsmys på ÖN

Solhälsningen: Även om man är stel otymlig o ja ni vet, så finns det alternativ, som jag skrev, denna har man att jobba på i flera år :-) Jag har inte h´gjort den på jättelänge och jag kan den absolut inte perfekt men OM vi ses på någon träff som inte är virtuell så lovar jag att vi gör som japanerna, går ut på gräsmattan och dansar in solen.

Hmmm. Jag tror att rörelsen ni pratar om: Axelstående, ska undvikas, det är superviktigt att man har rygg och magmusklerna i ordningoch inte att förglömma: Nackmuskulaturen. Dessutom, rörelser "uppochner" ska inte göras under menstruation enligt Yogan.
Var nu försiktiga så att vi kan ljuga lite för varandra ibland :-)

Tuva-Lena
0

Guuud va det låter mysigt Hellas! Det ser jag fram mot! Flört Jag gör bara solhälsningen än så länge men jag har inte hållit på så länge. Har skickat efter en CD nu till jul, så förhoppningsvis skall jag utveckla mig lite efter den. Tänk om man hade kunnat lägga in en filmsnutt här på alternativbeh, då har du kunnat bli vår yoga instruktör, Hellas! Oaaaoh! Cool Cyberyoga!

Brokenfether
0

#25 Må det snart bli sommar och gröna mattor igen…tänk att börja morronen med detta och avsluta med lite andligt…Kyss Härligt. Jag ska inte tvinga mina leder till annat än vad som går nästan automatiskt…Flört

[Hellas]
0

Fniss, ta inte i jag är rent ut sagt skitdålig på Yoga, min supererfarenhet sträcker sig på  terminer men när jag läser allas underbara entusiasm så känner jag mig endå som en person som åtminstonde har gjort lite mer.

Det är väldigt lätt att bli otålig och girig i Yogan och Yogan är en konstform som kräver totalt tålamod, en sak i taget lugnt och fint…….som en dans!!!!!!
Man möter sig själv in i djupet genom rörelsen. Jag har varit med om personer som börjat gråta mitt i ett pass.

Tuva-Lena
0

#27 Och vad är det som går automatiskt.? Fundersam tangentbordet? HI, hi..

Brokenfether
0

#29 Näe du…inte ens tangentbordet går som det ska här…tror jag fattas bokstäver…Fundersam Jag menar hand,sträck upp…ben,böj ut…det går ju automatiskt…som när man cyklar…Skrattande

Tuva-Lena
0

Fy fasen, det måste va svårt att få nå gjort då, om tentaklerna lever sitt eget liv.. Glad

Brokenfether
0

#31 HAHAHAHAHA

Brokenfether
0

Tänker på när jag var i tonåren..jisses så vig jag var då…Fundersam tränade elitgymnastik och kunde gå ner i spagat ända tills jag var i 35 års åldern…nu fattas det 2 dm till golvet…kanske jag kommer ända ner igen om jag börjar med yoga…Skrattande Alla leder var så smidiga då…kunde stå på ett ben och hålla i hälen på det andra helt utsträckt uppåt…idag hade jag ramlat i golvet med en smäll.. och benet hade varit krokigare än Olof Palmes näsa…Fot i munnnen

Tuva-Lena
0

#33 nää, jag sysslade oxå med elitgymnastik!! Tävlade till o me! Cool

monkan
0

Vill du testa yoga rekommenderar jag de filmer som ligger på www.tv4.se/yoga

Det är 15 minuters pass - enkla att följa och trevlig instruktör. De går (eller har gått) tidigt på mornarna på TV4. Inga nackbrytande övningar.

Tuva-Lena
0

#33 Jag var in på TV4:s yoga kurs o kollade. Jättebra filmsnuttar, och det är så enkelt att följa med. Den skall du prova Broken! Där får du allting serverat. Såg den här kursen i TV-tablåerna, men vilken okristlig tid dom valde! Skrikandes

Brokenfether
0

#36 Jasså du tycker det verka bra! Vilken tid är det dom sätter igång? menar har jag tur är det innan jag somnar på morron Cool

Tuva-Lena
0

#37 Nej, TV-progarmmen gick nu under sommaren, men du kan kolla in alla avsnitt på datorn - nu i realtid s a s. Häftigt, eller hur? Då kan du yoga när du vill på dygnet! Namaste! Oskyldig ;)

Brokenfether
0

Bör man vara lite uppvärmd innan Yogan? Kanske ta ett varmt bad före?

Hoppfull
0

Jag tror att meningen med yoga är att man ska bli lagom varm i kroppen av själva övningarna, sen ska man helst ha samma värme i kroppen under hela passet. Däremot avråder de från att duscha direkt efter…

Brokenfether
0

#40 Aha…skönt,då slipper jag sätta igång med en massa hoppande o skuttande före här…Tack för det!Skrattande

Hoppfull
0

jaa, fast bada kan man nog göra om man tycker att det är skönt… :-D

Hoppfull
0

innan alltså… Generad

Vibeka
0

Finns även yoga  dvd på pirate bay att ladda ner Cool

Tuva-Lena
0

Toppen Vibeka, då hastar jag dit klädd i Cool jag me! Hi, hi!

Brokenfether
0

Jag har nu sett  Yogan som dom kör med på tv 4(?) om morgnarna…Herre gud,den klarar ju inte jag. Man ska ju vara akrobat för att utföra dom övningarna.Förvånad Trodde det var en lättare form…eller det kanske det är?

Tuva-Lena
0

#46 Är dom svåra? men dom börjar ju från början med väldigt enkla övningar. Har du inte hoppat fram i avsnitten då?

Hoppfull
0

Du Broken du skulle ha de övningar vi började med på kursen och som jag kör nu… det är uppvärningsövningar. De kallas "Luft- och spänningsfrigörande övningar". De är mycket enkla, handlar om att börja och sträcka på fötter, tår och händer… 17 stycken enkla övningar! Känns som pensionärsgymnastik Generad och jag hade aldrig i min vildaste fantasi kunnat föreställa mig att de skulle ha sådan effekt! Jag kanske kan fota från min bok och skicka?

Sen är ju grejen med yoga att man ska börja där man är, aldrig ta i hårt och det ska aldrig göra ont. Sträcka och så, visst men inte smärta då tar man i för hårt. Man ska ju aldrig bli så andfådd så att man inte kan andas genom näsan exempelvis, då tar man i för hårt och ska sänka tempot…  Men jag håller med dig, när jag kollar på yogaövningar på nätet så känner man liksom att det inte är någon idé… Generad

Bybo
0

Jag har köpt en bok med tillhörande dvd som heter: YOGA for absolute beginners skriven av:Stella Weller. Någon som vet nåt om denna bok å författare?

Vet inte riktigt om jag ska behålla boken(fortfarande oöppnad:-) för den skulle passa som julklapp åt brorsdotter….

Hoppfull
0

Jag vet inget om något annat än den boken jag har… skriven av snubben som utvecklat den yoga jag lärde mig på kursen: Swami Janakananda

[Hellas]
0

Tips!
Vid varje position måste man tänka på:
Ska något ner så ska något även upp!
Och mina Damer, Dansen! Det ska gå som en dans
(sa jag klumpedunsan)

Tex. ska man vara stående med händerna ner i golvet så ska man även tänka på att "lyfta" rumpan upp i vädret!Fundersam.

Min man är överrörlig så han tyckte att det där är väl ingenting men jag rättade till lite här och lite där och han fick tänka att rumpan skulle upp i himlen och vips så hade han nu en rörelse som faktiskt gjorde nytta.
Jag kan tipsa om 2 böcker som jag själv har, jag skulle nog till att börja med välja den förstnämnda även om jag inte gillar Poweryoga så är bilderna supertydliga:

POWERYOGA för nybörjare
ISBN 91-534-2487-5
den är gammal så den finns säkert med på bokreor.

Boken om YOGA
ISBN 91-534-2386-0
Denna innehåller även info om föda, meditation etc. lite djupare än Poweryoga. Säkert med på reor den också.

Tuva-Lena
0

#49 Bybo! Jag har precis köpt den DVD:n! Har du provat nåt än, eller? För tillfället hinner jag inte, men nu i helgen skall jag ta itu med DVD:n i alla fall.

#51 Har en bok om Poweryoga som jag börjat träna lite till. Den är skriven av Ulrica Norberg och väldigt lätt att följa med i. Men man kan ju aldrig vara säker om man utför rörrelserna rätt ändå. Därför köpte jag DVD:n nu oxå. Sen har jag den andra boken du rekommenderar "Boken om yoga", men du, den verkar gå väldigt mycket på djupet. Och herre je vilka rörelser som visas! Förvånad

Hoppfull
0

Det som är svårt med yoga är ju de många skolorna… solhälsningen exempelvis beskrivs på en rad olika sätt med olika namn på samma position osv. Så jag tror att man ska känna in i kroppen vad som känns bra och rätt och så jobba med andningen. Viktigt tycker jag med är att man inte tar i för hårt så att det gör ont eller så att man måste flåsa…