Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikett: övrigt
Läst 476 ggr
Tuva-Lena
0

Kramas mer i jul!

LIVSKRAFT. Det är inte bara så att vi kramar dem vi älskar - dem vi kramar får vi också starkare känslor för. Samtidigt minskar stressen och vårt välbefinnande ökar. Perfekt i julstressen!

**Vilka effekter har beröring för hälsan?
**- Forskning har visat att beröring sänker cortisolnivån*, främjar näringsupptagningsförmågan och hjälper till att frisläppa hormoner som gynnar tillväxt. Beröring av huden påverkar också cirkulationen i hela hjärnan, t ex genom förbättrat minne. Medveten beröring kan också användas för smärtlindring. Andra dokumenterade effekter är bland annat bättre sömn, ökad kroppsuppfattning och mindre aggressivitet.

**Finns det något sådant som "mental beröring"? Vi blir ju lugnare av att vistas i vackra miljöer eller lyssna på musik.
**- Visst kan det ligga något i det. Att ta en promenad ute i naturen är ju också en slags beröring - när fotsulorna möter marken. Allt som rör huden ger taktil stimulering. Att vistas i vackra miljöer som en kyrka eller vid havet, inger lugn och ro och gynnar vårt välbefinnande.

3 tips för mer beröring
 Krama varandra oftare
 Dansa tillsammans
 Ge varandra massage

Vilken roll spelar beröring i olika åldrar?
- Beröring är viktig i livets alla åldrar. Spädbarn är de som får mest beröring. För barn upp till tolv års ålder är känselsinnet det primära informationsorganet. Ensamstående utan barn och äldre är de som får minst beröring. Därför finns det idag husdjur, t ex en hund eller en katt, på vissa vårdinrättningar för äldre. Forskning har visat att det är bra för t ex hjärtat att klappa ett djur. Inom förskolan och skolan finns också ett stort intresse för att barnen ger varandra massage. Det minskar stress, ger ökad koncentrationsförmåga och bättre kamratskap i gruppen.

Kan SPA-kulturen med massage och olika behandlingar vara en reaktion mot en brist på beröring?
- Ja. Och ett tecken på att vi saknar möjlighet till avkoppling och tid för reflektion och återhämtning i vårt vardagliga liv. Men det är viktigt att komma ihåg att beröringsmetoder och massage för att uppnå lugn och ro har använts under 1000-tals år och i många kulturer.

Hur kan vi få in mer beröring i familjelivet?
- Genom att ta oss tid att ge varandra en varm kram när vi ses eller skiljs åt för dagen. Och genom att umgås och leka med varandra. Ta en dans på köksgolvet emellanåt. I många kommuner ges kurser i spädbarnsmassage, vilket kan vara en god hjälp för anknytningen mellan föräldrar och deras barn. Dessutom är det en bra metod för att lindra kolik.

*Cortisol är ett stresshormon.

Källa: e-health.se

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Brokenfether
0

Jag kan bara gå till mig själv. Jag är beroende av kramar och närhet. Kan inte få nog av det. Kan riktigt längta mig sjuk efter det.

Det är bland det tryggaste och ger mig ett lugn att få ligga i min killes famn (när jag har någon) som finns och jag ger lika mycket som jag får om inte mer. Så jag håller med dig Tuvan..Kramar är det bästa som finns.Skrattande

Tuva-Lena
0

#1 Krama mig, hålla om dig och krama dig. Varför måste det va så här? När jag bara vill krama dig, krama dig..! Björn Skifs - en riktig nalle.  Kyss

Hoppfull
0

Det är bra att vara beroende av närhet tycker jag… själv är jag uppvuxen i familj där man aldrig tog i varann så jag tränar fortfarande på avslappnad och naturlig närhet!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

EwaKristina
0

Då jag jobbar inom Handeln till vardags,så förstår ni att arbetet varit rätt hårt dessa dagar,så roligt,men det härligaste av allt,är de underbara kramar jag fått av våra kunder!!Har fått så mycket energi,av människors goda hjärtan dessa dagar..Och jag har oxå reagerat på att såå många,så spontant,kommit fram för att överlämna en kram!!

Tuva-Lena
0

#3 Trägen vinner Hoppfull, och visst är det väl härligt att få en kram? Jag fick en kram igår av en lättad patient, som blev av med sin huvudvärk. Dubbel lycka för mig. ;)

#4 Goa Ewa! jag förstår att folk känner en dragning till dig, och vill kramas! Flört

Brokenfether
0

Tänk om man kunde hyra Björn Skiffs en kväll…han är så gullig den mannen.Kyss Hugaligen vad jag kramat han hårt då…och lääänge…Cool