Kalaskulan är en ”stresskula”
Är du normalt byggd men har en kalaskula till mage som envisas med att sitta där den sitter? Det kan bero på mental stress.
Fettvävnad i buken innehåller fler receptorer för stress-hormonet kortisol än fettvävnad i övriga kroppen. Vid lång negativ stress och hög produktion av kortisol lagras därför större delen av det fett vi får i oss i och runt buken.
Vi kan bli stressade när vi har för mycket att göra, men också när vi ställs inför en motgång som till exempel långvarig arbetslöshet.
**Kroppar som på stenåldern
**En stressituation är inte likadan i dag som den var på sten-åldern. Men våra kroppar reagerar fortfarande likadant.
Vid en stressituation förbereder kroppen sig för kamp och gör allt för att ta till sig och inte förbränna det energirika fettet, vilket kommer att behövas när kroppen vill ha extra kraft. På magen är fettet lättillgängligt och kan snabbt komma ut i blodomloppet när det gäller.
- Det fett som lagras på kvinnors höfter och bröst är svårare att komma åt, vilket har en mening. Det är främst en reserv för graviditet och barnafödande, säger Maria Lennernäs som är docent i nutrition och skrivit boken "Kosten, kroppen och klockan".
**Gör skada i kärlen
**Bukfettet går alltså lätt och snabbt ut i blodet vid alla typer av stress. När fettsyrorna inte förbränns direkt, vilket är grundtanken när vi exempelvis måste slåss eller springa ifrån någon fara, blir de kvar i kroppens kärl och gör där skada.
Fett på buken är en allvarlig riskfaktor för att utveckla diabetes och åderförkalkning som kan leda till hjärt- och kärlsjukdomar.
**Jäkt ett resultat av felaktiga val
**Långvarig stress och förhöjda nivåer av hormon som kortisol, adrenalin, noradrenalin och ghrelin kan även leda till ökad aptit och att matsmältningen blir mindre effektiv. Många använder också mat för att få tröst och lugn.
- Jäkt skapas av felaktiga val, lär någon ha sagt, och det ligger mycket i det. Med dålig planering följer ofta fel mat och för lite sömn vilket ökar på brådskan och stressen ytterligare, säger Maria Lennernäs.
**Stress orsak till metabola syndromet
**Enligt the "INTERHEART study" som gjordes i 52 länder och publicerades i tidskriften "The Lancet" 2004, är det inte är fet mat utan psykosociala stressfaktorer (exempelvis dåliga relationer, ensamhet, oro över ekonomi eller bostad, pressad arbetssituation och höga krav) som är den största riskfaktorn för det metabola syndromet.
Metabola syndromet kallas kopplingen mellan övervikt, bukfetma, blodfettsrubbning, högt blodtryck, förhöjt blodsocker och åldersdiabetes. Det metabola syndromet uppvisar inga egentliga symptom - innan det är för sent.
**Jultomten drabbad
**Professor Stephan Rössner, överläkare på överviktsenheten Karolinska universitetssjukhuset Huddinge, har sagt att jultomten måste lida av metabola syndromet. Rödbrusig och andfådd, med kalaskula på magen, är jultomten ett typexempel.
Artikeln har jag hämtat från e-health.se
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Det här ska jag visa för min man.
Han har lyckats gå ner 20 kilo men magen sitter där den sitter trots en del motion. Jaja, får nog kolla upp mig själv också…..
Medarbetare på Feng Shui och Indien
#1 Ja Clary, det kan kanske ligga nåt i det som står i artiklen. Själv har jag alltid varit trådsmal, men lägger jag på mig nåt kilo så hamnar det alltid på magen!
och stressad kan man ju som sagt känna sig utan att vara överhopad med arbete. Det räcker med att hamna i en livssituation som man inte trivs med. Om all frustration sätter sig på magen, så borde man kunna banta med meditation och yoga, eller hur?
Därför har jag skaffat en yoga-DVD nu före jul. Vi får väl se hur mycket av öerskottet som försvinner efter dessa avslappnande bantningskurer…Hmm ;)
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."