Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Läst 94 ggr
Sindri
1

Få tillbaka hudens bra bakterieflora?

Inför operationer måste man ju tvätta sig med det läbbiga Descutan som tar kål på alla bakterier, såväl onda som goda.
Jag har googlat runt länge nu för att försöka hitta något man kan göra för huden efter operation för att hjälpa den att återfå sitt mikrobiom. Speciellt viktigt nu när det är så torrt inne p g a kylan.
Jag hittar bara reklam för olika krämer med probiotika vilket jag inte tror ett dugg på, för bakterierna kan inte leva i en kräm.

Kan man smörja in sig med yoghurt eller nåt annat? En olja som skyddar tills huden läkt sig själv?
Någon som har ett tips?

Magi-cat
2

#0 Vet inte, men jag kom att tänka på Molkosan. Om det kanske kan hjälpa huden i rätt riktning?

"Även i husapoteket används mjölksyra för utvärtes bruk. Dess innehåll av mjölksyra gör den uppmjukande på hudcellerna och den har använts i folkmedicinen som ett medel vid småsår och kvisslor (spädd med 4 delar vatten) samt vid insektsbett. (outspädd) Huden har ett naturligt bakterieskydd och det ska man störa så lite som möjligt. Mjölksyran ger en stabilisering även av hudens pH i lätt sur riktning vilket är hudens naturliga pH."

https://www.helhetsdoktorn.nu/molkosan.htm

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tipssida om Molkosan som h�lsomedel. L�karr�dgivning och Fr�ga Doktorn sida.
Uppkatten
3

Kan man inte bara gosa in sig i sina egna smutsiga lakan/kläder/badlakan igen och på så sätt få tillbaka i alla fall delar av mikrobiomet…? (Få lite avelsmaterial s.a.s. 😊).

Fast då gäller det förstås att man inte har hunnit tvätta allt redan.

Eller krypa ner i sängen hos en familjemedlem kanske…. 😊

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Maria
3

#2 Det sista alternativet hade jag absolut testat😉

/Maria

Uppkatten
2

Rimligtvis borde vårt naturliga mikrobiom vara närmare besläktat med övriga familjemedlemmars mikrobiom än med de bakterier som lever i en yoghurtförpackning….???

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
1

Och sedan är det väl bra att inte duscha eller bada så ofta kanhända..,?

Sindri
2

#1: Superbra tips!
#2 Direkt efter en stor operation skall man nog akta sig för smutsiga sängkläder och andras bakterier.
#4 Jag tänkte mer att det skulle hjälpa huden att bilda sina egna bakterier. Jag har sett att man rått att tvätta med yoghurt i andra sammanhang. Men jag kör nog på Molkosan.

Eftersom det kommer att bli stark medicinering efteråt också, så kan man nog inte lita på att den inre tarmfloran skall hjälpa till så mycket, som jag annars också sett rekommenderas.

Uppkatten
2

Det hänger kanske lite på vilken typ av operation, hur omfattande den har varit, hur länge sedan det var och hur väl man kan hålla rent kring sårområdet.

Kanske är det bättre att ha en "över-rengjord" hud en period, än att återställa hudfloran omgående…?

Varför inte diskutera med din läkare?

Sindri
1

#7: Det gäller inte mig. Såret kommer att vara väl bandagerat. Det är huden det är fråga om, och tror tyvärr inte kirurgen kan så mycket om sånt.
Jag vill eliminera risken för hudsprickor och annat, det är väldigt torrt inne nu trots att vi dragit ner på temperaturen.

Maria
1

#8 De flesta klarar behandlingen väl. Har man normal hud så gör ju inte denna dusch så att man får sprickor. Så starkt är det ju inte😉

/Maria

Sindri
1

Du och andra får ursäkta, men frågan var inte OM utan HUR. Jag tänker inte gå in på alla detaljer eller försvara varför. Jag har fått ett bra tips så nu är jag nöjd. 😊

Uppkatten
2

Om man inte tror att kirurgen kan så kan man väl ringa en hudmottagning för rådgivning?

NiklasTyreso
2

Ska man transplantera bakterier från en person till en annan bör personen som ger bakterier vara helt frisk och absolut inte ha några hudsjukdomar.

Vill man ha någon annans bakterier kan man låta den andra personen torka sin hud med en fuktig trasa och sedan torkar man sin egen hud med samma trasa.
Det är nog klokt att upprepa proceduren ett par ggr i veckan under några veckor.