Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikettövrigt
Läst 1456 ggr
dcos
0

Basallergi

Sitter just nu och läser en bok om basallergi, utgiven av Ursula Jonnson och Föreningen mot kroniska besvär.

Den tar upp om hur lättpåverkat vårt imunförsvar är innan vi blivit 6 månader gammal. Om vi får något annant än bröstmjölk så vänjer sig imunförsvaret vid detta och låter den födan i fortsättningen passera fritt igenom alla spärrar, vilket kan leda till de mest varierande problem och besvär i olika delar av kroppen. Många besvär försvinner om man slutar äta det som man fick innan man var ½ år gammal, t.ex. mjölk och det som vällingen var gjord av. Det bästa är att man kan bli frisk och tåla dessa födoämnen igen genom en enkel och billig homeopatisk kur. Nackdelen är väl att det tar lång tid, om man redan levt länge…

Väldigt spännande  - rekomenderas varmt.

Tuva-Lena
0

Det låter lite ambivalent i mina öron det där. Om immunförsvaret har "vant sig" vid vissa ämnen, så innebär det att kroppen också har vant sig vid dessa främmande ämnen. Ett exempel är bakterier och virus. Tillför man kroppen lagom mängd av virus, t ex vid vaccinationer, så bygger immunförsvaret upp en tolerans/antikroppar mot dessa skadliga organismer och man blir inte sjuk av dem.

Vårt immunförsvar är inte fullt utveckat förrän vid tidig vuxen ålder, utan det är i stor utsträckning Thymuskörteln som tar hand om skadliga ämnen - som samtidigt tillbakabildas när vi blir äldre. Har kroppen sedan utvecklat en tolerans mot vissa ämnen, så borde man följaktiligen inte bli sjuk av dem - åtminstone inte om kroppens immunförsvar fungerar som det är tänkt. 

Jag kan däremot tänka mig att barns immunförsvar utvecklas sämre, som inte har fått bröstmjölk under sin spädbarnstid. Men sedan har vi också den ärftliga belastningen.. Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Hoppfull
0

Jag tycker att det låter intressant jag Glad särskilt med tanke på att den trad. vården inte är särskilt bra på att förstå orsaker till diverse symptom. Det råder ju delade meningar både om vacciners inverkan och annat så det är väldigt intressant att läsa andras syn och tankar kring hälsa.

Om du vill dcos får du gärna beskriva lite mer vad som menas med så vänjer sig imunförsvaret vid detta och låter den födan i fortsättningen passera fritt igenom alla spärrar, vilket kan leda till de mest varierande problem och besvär i olika delar av kroppen och då specifikt låter den födan passera fritt genom alla spärrar, vad betyder det?

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Tuva-Lena
0

"#2 Tjena mossan Hoppfull - o god fortsättning på ledigheten! :)

Vacciner är enligt mitt sätt att se, det mest naturliga motgift vi kan använda mot sjukdomar - faktiskt. Genom vaccinet triggar vi igång vårt eget immunförsvar som tillverkar antikroppar för att bekämpa dom virus som orsakar sjukdom. Sedan kan man diskutera nyttan av att vaccienra mot förkylningar o s v, om det inte gäller äldre eller människor med nedsatt immunförsvar. ( Lite skit om dagen håller immunförsvaret sysselsatt, och gör oss bara mer motståndskraftig. ) Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Hoppfull
0

Tackar tackar och detsamma förstås… jag sitter här genomförkyld men är tacksam för min omtänksamma sambo och vår vackra julgran att vila ögonen på.

Jodå, jag känner till "nyttan" med det men är ändå inte till 100 övertygad om dess förträfflighet i dagens moderna och redan friska samhälle. De sjukdomar man började vaccinera emot är ju sjukdomar man idag kan klara ganska lätt tack vare att vår hälsa är så mycket bättre idag (då talar jag företrädesvis om barnsjukdomar). Dessutom finns det ju olika åsikter kring nyttan att laborera med så pass små barns immunförsvar som vi gör… lite som den galna penicillinförskrivningen som man ju ställer sig allt mer tveksam till huruvida nyttan verkligen överskrider nackdelarna.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

dcos
0

Bl.a. så berättar hon i boken om undersökningar där kvinnor haft komjölksproteiner i sin bröstmjölk. Det normala skall vara att kvinnans kropp/imunförsvar bygger om komjölksproteinet till humanprotein. Enligt boken så är då dessa kvinnor basallergiska. Deras imunförsvar har tidigt i livet, innan imunförsvaret var färdigt, utsatts för komjölk. Då har imunförsvaret tolkat komjölksproteinet som något som är ok, något som inte behöver bearbetas eller byggas om för att passa som byggstenar i den mänskliga kroppen. När då vissa organ får för mycket av detta "felaktiga" protein så blir det som att köra en motor på felaktig bränsle, det går ett tag, fast inte så bra…

Hennum
0

hm.. det låter faktist inte helt dumt…

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan