känslig mage
Alltsedan jag hade magsjuka strax efter nyår har min mage varit extra känslig och inte alls i sin normala form. Antar att det kan bero på rubbning i tarmfloran. Jag vet att det finns sådana här pro-biotika-tabletter man kan ta för att få tillbaka en fin tarmflora, men de är odlade på mjölkprodukter såvitt jag förstått och jag är vegan. Har hört att det ska vara bra för de små snälla bakterierna att äta vitkål. Andra förslag vad jag kan göra för att få tillbaka min snälla mage som tål allt igen?

Aloevera är absolut outstanding för trasslande magar! Det är super! Jag har samma problem som du sedan maginfl. på nyårsafton men aloeveran hjälper finfint! Tror även att helhetshälsas probiotica (eller heter de probioplex??)är laktosfria men jag är osäker…
Lycka till!!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
kokosfett stabiliserar och gynnar vår rätta magflora och så var lite försiktig med allt för mycket fibrer som irriterar magen.

Surkål! Innehåller vitkål, salt och ev. någon krydda. Passar alltså utmärkt för en vegan!
En enda matsked surkål innehåller lika många nyttiga bakterier som en hel liter yoghurt.
Se bara till så att det är en variant med levande bakteriekultur, alltså inte någon pastöriserad variant.

#1 Jag har mailat och frågat de som säljer olika probiotika och även om de inte innehåller mjölkprodukter i själva tabletterna så har bakterierna odlats fram med mjölkprodukter. Kanske inte gäller alla dock, men de jag kollat med. Probioplex var en av dem.
Tack för tipset om aloe vera! Det ska jag skaffa mig.
#2 Ja, lite nytt kokosfett är det ändå dags att skaffa. Det är ju toppen om det även hjälper lilla magen.
#3 Det är så gott med surkål också :) Men hur är man säker på att den inte är pastöriserad? Står det på förpackningen måntro? Finns det opastöriserad surkål i vanliga mataffärer?

Då kan du köpa och FOS, det är "mat" för de goda tarmbakterierna vilket gör att de ökar i mängd och skapar en god magkultur.
Hoppas att det löser sig!

#4: super, Tistelvind brukar finnas på vanliga Konsum (fast det heter väl Coop nu för tiden?) där jag handlar ibland. Surkålen och kimchin är i alla fall "levande", däremot har de en "Borsjtj" som är upphettad till 45° efter syrning och alltså verkningslös.
Det står alltid på deras burkar vad som gäller.
Håller med Hoppfull, aloe vera är toppen för krassliga magar. ;)
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Tistelvinds produkter ska vara bra som jag såg någon skrev om här de finns i olika sorter och även som dryck -de görs nämligen här där jag bor .värt att testa
bara en liten notering om aloe veran. Den är svagt laxerande vid invärtes bruk om man intar växtsaften. Men som sagt även läkande och bra för mag-tarmpaketet.

mmm, det är helt sant :) jag kan bara dricka små mängder… ett par msk åt gången, men eftersom min mage snarare lutar åt det andra hållet så gör det inget för mig :)