Kliande knottror
Har i perioder små kliande knottror, oftast på händernas och fingrarnas översidor. Det är inte finnar, det känns som en liten hård kula och de kliar något enerverande. Oftast kliar det innan jag kan se plitan. Försvinner efter 2-3 dagar.
Inget jätteproblem, men jag är nyfiken på vad det egentligen är. Tror det har med utrensning i kroppen att göra. Har nyss gjort omstart med LCHF och då dyker de upp igen.
hej SvartKaffe!
Jag tror precis som du att det har med utrensning att göra och vad kroppen har i sitt inre och som ska ut är ibland ett mysterium. Men när kroppen får bra reparationsmaterial och vi inte fyller på den med skräp så klarar den också av att få bort sådant som blivit lagrat i huden. Huden har precis som kroppen ett njursystem som tar hand om och hjälper kroppen att renas. Det understa lagret av huden är vårt fettlager och huden tar tid på sig att växa och den puttar upp saker som den inte vill ha så att det kommer på utsidan av kroppen. Det kan orsaka små lokala irritationer som eksem, plitor m.m.
Om du vill ha något att smörja på så är olivolja eller sheasmör fint att lägga på.