Dejta med doftsinnet!
Har du någon gång njutit av doften från en kvinnas hår eller sparat din killes otvättade T-shirt? Dofterna från våra älsklingar är "kemiska nycklar" till sexuell attraktion.
- Man måste komma tillräckligt nära för att lukta på varandra, säger Lena, som blir totalt knäsvag av män som doftar "rätt". Det finns forskning som ger henne rätt. Doften kan vara helt avgörande när vi väljer vem vi vill vara tillsammans med.
Ibland kan vårt doftsinne väcka vårt intresse för en person som inte alls liknar den bild vi har målat upp av en perfekt partner.
Forskningen visar att doftsinnet tenderar att leda oss till en partner som vi har goda förutsättningar att förbli sexuellt attraherade av - och få friska barn med.

Dejta med luktsinnet
Våga bära din egen doft - använd oparfymerade produkter i duschen.
Vill du ändå bära parfym, sätt den inte direkt på de ställen där man oftast luktar på varandra först. Undvik nacke och hals, ta hellre lite på handlederna.
Om du vill undvika p-piller för att dofta dig fram i dejtingdjungeln, var noggrann med att använda kondom (som så klart även är det bästa skyddet mot könssjukdomar).
Lukta ordentligt på din dejt.

Doften av en man
I en studie av biologen Claus Wedekind fick 49 kvinnor lukta på tröjor som hade burits i två nätter av 44 män. Kvinnorna fick ange vilken tröja som doftade mest tilldragande. De flesta kvinnorna föredrog dofter från män som immunologiskt sett var olika dem själva, men inte alltför olika.
Föräldrar som är olika immunologiskt sett har goda förutsättningar att få barn som har motståndskraft mot sjukdomar. Undersökningar visar att föräldrar som är alltför lika genetiskt kan ha svårare för att få barn och råkar ut för en högre andel missfall.
Par ur den här gruppen tycks dessutom ha en förhöjd risk för problem i relationen och tenderar att vara otrogna oftare.
Kan p-pillret lura dig?
Wedekinds studie visade också att kvinnor som äter p-piller hellre väljer en partner som är genetiskt lika dem själva.
Kanske är det här en biologisk funktion som ska skydda kvinnan: när en kvinna äter p-piller tror kroppen att hon är gravid.
En möjlig förklaring till att hon då föredrar män som är genetiskt lika henne själv, kan vara att hon ska dras till nära släktingar, som bröder och kusiner.
Psykobiologen Charles Wysocki anser att en kvinna som väljer partner medan hon äter p-piller löper risken att upptäcka att hon inte är lika attraherad av honom längre när hon slutar med pillret. Det finns dock än så länge inga studier som bekräftar hans teori.
Smaka och lukta sig fram
Moderna deodoranter och parfymer kan skapa kemisk förvirring när vi söker efter en partner. Kanske är det därför som västerlänningar smakar så innerligt på varandra med kyssar, något som är mer ovanligt bland ursprungsbefolkningar.
Enligt författaren och psykologen Rachel Herz, är det vanligt att äktenskapsrådgivare får höra från kvinnan att hon inte står ut med mannens lukt.
Samtidigt är det viktigt att tänka på att mänskliga relationer består av så mycket mer än doftsinnet. Vi kan aktivt välja en partner som är ärlig och som vi delar många intressen med, snarare än någon vi har sprakande kemi med utan att ha något mer gemensamt.
Och ibland händer allt på en gång: vi blir passionerat förälskade lukten av en person som också är helt underbar att vara tillsammans med!
**
**Källor: e-health.se
Herz, Rachel (2007), The Scent of Desire, William Morrow & Company
www.psychologytoday.com/articles/pto-20071228-000001.html
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Sniff, sniff… Vi får väl härma efter hundarna nu då. Sniffa varandra i baken, och på näsorna och öronen i fortsättningen. Man vill ju inte chansa, eller hur? Rätt man på rätt plats så att säga. 
tänk min lärare är även samtalsterapeut och hade förut parterapi. Hon sa till dem att de skulle gå hem och inte tvätta sig mer än lite hygientvätt, inte använda dofter eller deodoranter. Om de då efter ett par veckor gillade varandras dofter så hade de störra chanser att reparera sitt förhållande mot om de ogillade varandras dofter.
Det här är en värld som idag är bortglömd iallt parfyrmerande. Jag har reagerat så starkt på en karls naturliga doft så jag blev alldeles knäsvag men tyvärr så var oddsen emot oss den gången, men kanske i nästa liv vi återses?
Ja, det stämmer det du säger om karlarnas doft. En del stämmer det med, medan andra dras man inte alls till. Den bästa kombinationen, tycker jag, är om det finns en svag personlig doft blandad med någon svag deodorant. Den får liksom inte ta över, och dessutom skall den passa den personens pesonlighet.
Det har man inte heller tänkt på, att vi passar inte ihop med alla dofter. Jag tycker om dofter som knappt är förnimbara, men ändå gör den personliga doften mer framträdande. 
Jag vill gärna att mina partners gärna ger ifrån sig lite kroppslukt/svett!!!!!!!!! Älskar att lukta :-)

Vad säger forskningen om den förändrade kroppslukten man får när man blir äldre då? Hur förändrar det attraktionen? Eller förändras den inte?
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Bra fråga Hoppfull för jag har ingen aning!

:) jag bara tänkte för min egen kropplukt har inte direkt blivit mera av rosor om man säger så

kroppsodören kan ju även bero på det man äter som kryddor och lök,vitlök.
men tror du det beror på att du blivit äldre eller transporterar du ut skit nu i all utrensing? Det är ju vanligt att sjuka luktar annorlunda pga sin sjukdom.
Ellerså kanske man åldras och förändras i sin lukt gemensamt ;)

Jo jag vet, jag luktar alltid curry i armhålan dagen efter att jag ätit curry :) fniss fniss
De flesta äldre blir ju sjuka så det kanske är en naturlig kombination. På mig personligen handlar det om att jag svettas kortisol tror jag. I och med att jag driver kroppen på det när inte den egna energin räcker, så är jag ju mer eller mindre konstant "förgiftad". Det hjälper ju föga att rena kroppen när den livnär sig på ett stresshormon.
Jag tror att det är många som med åren samlat på sig ganska mycket skit i systemet och det är klart att det speglar sig i såväl andedräkt som svett och annan kroppsodör.
Men jag menar bebisar och barn luktar ju gott av naturen fast så är det ju inte hela livet… eller tänker jag fel?

jaa, vad härligt
men alltså man ska andvända sig då av vanligt tvål då
vad är bäst att andväna för att "lukta gått"
#9 Äter jag mycket lök, lökchips eller allra helst stekt lök…DÅ luktar jag lök ur porerna ur NÄSAN!!! Och även ur underlivet :-/

jag älskar vitlök , så jag brukar lukta det om fingrarna rätt så mycket
#9 Ur underlivet! Hur har du tagit reda på det - om jag får fråga?
Inte nog med att du är synsk, du är akrobat oxå! He he..
#13 hahaha Nog för att jag är vig…..
#5 Kan det kanske ha att göra med att man s a s "har gjort sitt" när man blir äldre. Alltså man behöver ju inte hitta en partner för att säkra släktets fortbestånd längre, och då borde rimligen inte heller doften vara det avgörande. Då är det fritt att välja en partner som är en hejare på sex istället!
Vad säger vår expert, bybo, om den slutledningen..? He he..