Träna dig lycklig
Du som tränar mår inte bara bättre fysiskt, träningen gör dig också gladare, enligt forskarna. Hemligheten heter signalsubstanser.
Du som tränar regelbundet kan inte ha missat den; känslan som gör att du känner dig gladare och mer upplyft efter träningspasset jämfört med innan. Men även känslor av stress, ängslan och oro kan försvinna efter ett träningspass, enligt forskarna.
På 70-talet upptäcktes en tydlig ökning av morfinliknande peptider, så kallade endorfiner, i maratonlöpares blod. Endorfinerna kopplades snart till fenomenet "runner's high" som kan liknas vid ett skönt lyckorus och som omskrevs mycket under den här tiden.

Till och med fem minuters träning räcker för att lyfta humöret. Så vad väntar du på?

Öka glädjen
I studier med djur visade det sig dock att endorfinerna inte var ensamma om att skapa det välbefinnande vi känner när vi motionerat. Även nivåerna av neurotransmittorer, det vill säga serotonin och dopamin, ökar vid fysisk aktivitet samtidigt som stresshormonerna adrenalin och kortison minskar.
Faktum är att effekterna av motion till och med är så starka att patienter som är deprimerade märker skillnad och förbättring.
En amerikansk studie har visat att 30 minuters promenad hade en signifikant effekt på patienter som var deprimerade. Efter några veckor mådde flera av de patienter som deltog i studien mycket bättre.
Ditt naturliga lyckopiller?
Hur mycket motion som krävs för att de positiva effekterna ska märkas för oss som bara behöver en normalstor dos av gott humör är omtvistat men en del studier visar att det räcker med endast fem minuters fysisk träning för att förbättra humöret.
Träningen är med andra ord ett helt naturligt lyckopiller som både är oerhört billigt och lättförtjänt.

Energigivande signalsubstanser som utsöndras vid träning:
Endorfiner: Skapar känslor av eufori, minskar stress, stärker immunförsvaret och är smärtstillande.
Dopamin: Ger känslor av välbefinnande, fungerar smärtstillande och lugnande. Dopamin reglerar också aptiten, påverkar arbetsminnet samt inlärnings- och koncentrationsförmågan.
Serotonin: Reglerar sömn, aptit, sinnesstämning och påverkar jag-känslan och sexlust. Påverkar också koncentrationsförmågan, aggressivitet och blyghet.
Acetylkolin: Ökar blodkärlens storlek och är inblandad i styrningen av alla kroppens organ.

Källor: e-health.se
Di Lorenzo, TM (1999) Long-term effects of aerobic exercise on psychological outcomes
www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9973590?dopt=Citation
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Jag har tränat i hela livet, och jag är benägen att hålla med. Dom korta perioder som jag inte kunnat motionera, som jag varit van vid, har jag inte mått lika bra. En van motionär kan till och med få abstinensbesvär av att inte hålla igång, och det förstår man när man läser artiklen ovanför där man konstaterar att utsöndringen av endorfin ökar vid träning. Endorfin, kan man säga, är ett kroppseget morfin som utsöndras i större mängd av långdistanslöpare bl a.
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Ja, så är det säkert. Jag vet att en halvtimmes promenad varje dag oxå kan få en att må bättre, jag gick under tiden jag hade min utmattningsdep och bara att komma ut var skönt.