Röda fläckar på barnhänder?
Halloj!
Min son (blir sex i april) fick för ett par veckor sedan något jag aldrig sett. På alla fingertoppar var (och är) det som ovala, röda fläckar som från början var lite fnasiga, sedan blev huden nästan "stel" eller hur jag ska uttrycka mig. På ena handflatan kom det även en fläck nedanför där tummen börjar som var röd med lite gul färg i mitten. (Dock inga blåsor och han säger att det varken kliar eller gör ont)
Vad är detta, tro? Jag lutar åt att han gått med vantar på dagis som varit fuktiga och blöta inuti, varvat med att han inte velat ha vantar alls och varit ute och de har då blivit kalla och rödblossande. Någon form av eksem? Vad ska jag smörja med? Jag vill inte använda cortison, utifall han kliar sig i ögonen, har letat efter en hudkräm utan råolja och dylikt men inte hittat något ännu. Nu blir det i brist på annat Idominsalva, händerna har blivit bättre men ej bra. Olivolja har jag hemma men det känns kletigt att smörja på en femåring som är överallt, högt och lågt med sina händer…
Låter klurigt det där magma och jag är ingen expert alls, men vi får vänta och se om korseett kan ge dig några tips. Bra i alla fall att du undviker cortisonsalva, för den kan göra huden tunn och spröd och barnhud är ju lite känsligare än hos äldre personer. ;)
Förlåt att jag lägger mig i. Jag såg inte att det var korseetts frågelåda som du lagt ditt inlägg i.. 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
ingen fara Inga-lena!
Hej Magma!
Det låter som något slags eksem men det kan ju bero på att lillkillen har haft det för varmt också. På dagis kan en del vara väldigt nitiska så ungarna blir alldeles för varma och med dagens material i overaller och vantar har jag hört om flera fall där de fått eksem efter för varma kläder och täta kläder
Två råd. Tvätta honom enbart med olivolja nu ett tag på händerna. Den rengör och smörjer och är antbakteriell. Det mesta går bort med den. Sedan som ger ett bra skydd och är läkande har du sheasmör som du kan lägga på till natten men inte om det är blåsor.
Om det är vätskande så skaffa den eteriska oljan tea tree som du baddar med några droppar på en blöt bomullstuss på det som vätska och är blåsor efter du gjort rent med olivoljan.
Kanske du kan lämna olika varma vantar till dagiset för honom att ha på sig?
Det tar nog minst en månad innan det har läkt ut och jag hoppas att råden hjälper. Lycka till!
Tack, båda två!
Nej, det är inte vätskande alls eller blåsor, mest som röda, ovala partier/fläckar på fingertopparna och ibland är huden liksom "stel" på fingertopparna också. Han gick ett par dagar helt utan vantar på dagis (vantvägrade:) och det var ett par minusgrader, då blev det lite värre. Jag ska prova olivolja!! Sheasmör vet jag inte vart man kan få tag på, förutom på Crearome? Vill inte behöva handla för 500 kr för att få hem lite sheasmör…
Tack för alla tips!
kolla om du har en av crearomes åf i närheten så kan du handla där annars har ofta många terapeuter delar ur sortimentet från crearome. Bodyshops sheasmör kanske går att använda. Kallpressat och fritt från tillsatser ska det vara
Jag ska kolla på Bodyshop, tack för tipset. Bor i Bergslagen, tror inte det finns en IRL Crearomebutik på många mil:)
alla återförsäljare med fullsortiment finns på crearomes hemsida.