Kalk i vattnet
Vi har väldigt kalkrikt vatten, och jag undrar om det är någon som vet hur kroppen påverkas av det.
Mvh

Tror det lilla mängd av Kalk är bara bra för kroppen om man tänker på alla dagens syrabildande ämnen som vi stoppar i oss, Men har hört att för överdriven långvarit "extra" kalkande av kroppen kan leda till nedbrytande effekter i muskulaturen..
/RL

Ok, så då kanske det t.o.m. är dumt att köpa ett vattenfilter, om kalken har en bra verkan på det sura?

Dè beror på lite, det finns ett helt djungel med olika filter lösningar som är bra för olika tillfällen, även för just tillfällen med mycke kalk och andra ämnen i vatten, ofta kan man låta kommunen eller nåt företag göra en vattenanalys på vilka ämnen som finns i vattnet då vet man hur det ligger till,
Men enbart kalk säger dom flesta är bara nyttigt..
/RL
Jag tror inte heller att det är någon fara med endast kalk i vattnet, om det inte smakar illa av det förstås. Du borde ha väldigt fina växter då, med ditt kalkrika vatten? Jag har egen brunn, och här är det för mycket järn i vattnet så det är väldigt hårt, och sen kan det bli rostigt av o till. :( Bläääh när man skall tvätta kläder!
Vad jag vet så hindrar kalk tungmetaller från att lösa ut i vattnet, alltså om vattnet är surt så finns risken att det kan finnas tungmetaller i det. Ditt vatten borde i det avseendet vara perfekt för att förhindra det. :)
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

#4 Är det DET som gjort att växterna har skjutit i höjden? Hahah..Inga-Lena, du har just löst ett mysterium för oss här hemma!
Vattnet i kommunen ska vara av bra kvalité men jag blev lite skeptisk när jag tänkte på hur kaffekokaren och tvättmaskinen och badrummet ser ut om man inte håller refter det. Jag tänkte att det omöjlig kan vara bra för kroppen. Men nu är jag lugn igen! Tack för era svar… 
Jag bifogar en bild på min blomma som har skjutit iväg två stycken grenar som är dubbelt så tjocka o långa som övriga växten.
#5 Ahhh, en garderobsblomma!
Tror jag den heter…verkligen ett fint exemplar. Jag har också en sån, för den behöver nästan inget vatten och trivs bäst där det är mörkt. Ja ja men, växter som är kalkkrävande är också dom som är mest sällsynta, t ex orkidèer. Därför trivs dom bra på Gotland och i fjällvärlden där marken är kalkrik. ;) Åhh, dessa rara växter! 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Jag kanske måste prova :D
Kalk är nog bara bra, hjälper mot försurning. Men det är viktigt att balansera upp det med magnesium, något som det oftast är för lite av i våra vatten och jordar. Magnesium/kalk ska ha en visst kvot, för lite av det ena "suger ut" det andra. Så i ditt fall skulle jag behålla det kalkrika vattnet men ta tillskott av magnesium.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
3:1 är den vanliga ratiot för ca och mg. alltså tre delar ca+ 1 del mg. Men för en del som behöver mer mg finns både ration med 1:1 och 2:1. Alltså det är färdiga lösningar jag pratar om här.

#8 Ok, det kanske jag borde göra. Tack för tipset!