mjölk
Vi satt vid middagsbordet och diskuterade huruvida mjölk är nyttigt eller ej.
Jag tänker så här: Att mjölk är till för kalvar och anledning till att vi lärt oss att den är nyttig är mycket reklam plus tillsatser av olika vitaminer och näringsämnen.
Tänker jag fel?
Mjölk är till för kalvar - javisst! Inga andra djur än människan dricker mjölk efter bebis-stadiet. De flesta människor jorden runt tål heller inte mjölk, det är främst mjölksockret, laktosen, de reagerar på och får ont i magen. Men det verkar som om nordborna i allmänhet har anpassat oss till att tåla mjölk och t.o.m. gilla det, kanske som en anpassning till mörkret och kylan här uppe, vi måste ju få något i oss för att klara vintrarna.
Trots det är det ju många, kanske så många som 10-20 % (osäkra uppgifter) av befolkningen, som i varierande grad inte tål mjölk/laktos så bra i vuxen ålder. Äldre borde kanske inte dricka mjölk alls, pga att det är så slembildande. Det är säkert mycket en vana, att det ska drickas mjölk dagligen. Förr hade man för sig att man måste dricka mjölk för att växa och få starka ben….
Här är en länk till en artikel som jag såg idag, som talar just om laktostoleransgenen. http://www.expressen.se/halsa/1.1019122/forskare-har-hittat-svaret-pa-mjolkgatan
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Kanske innehåller mjölken ämnen som vi här i kalla och odlingsfientliga norden inte får i oss lika lätt som andra? Jag vet inte… men i ex. Asien äter man annat som är kalciumrikt har jag för mig.
Själv är jag ingen stor mjölkidkare, tycker att mjölk är "jolmigt" och som Magi-cat skriver, slemmigt. Jag dricker aldrig någonsin mjölk utan här är det en skvätt grädde i maten när det behövs annars vatten eller mjölkens förädlade tillstånd (smör och ost).
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

tack! Intressant.. Kanske är jag inte ute o cyklar då
Skulle vara intressant att veta hur mjölk blev "nationaldryck", någon som vet?
på vintern har vi ju med tiderna haft ont om mat men en ko hade ju många så att mjölk som mat är inte dumt. Det är normalt att man med åldern får en mer eller mindre uttalad laktosintolerans eftersom de ämnen som spjälkar mjölken minskar i antal.
Jag såg ett TV-program där dom berättade om mjölk och dess inverkan på vuxna människor - alltså att vuxna kan utveckla laktosintolerans. Samtidigt har man forskat i detta, och funnit att vi nordbor har bättre tolerans just mot mjölk än i andra sydliga länder. Om jag inte minns fel så har vi en gen som har utvecklat ett skydd mot just laktosintolernas - gäller bevisligen inte alla då. ;)
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Jag hade tidigare magkatarr och besvären lindrades av att jag drack mjölk
hur kommer det sig?

Slemmet i mjölken (alltså slemmet som bildas av mjölk)kanske skyddade magslemhinnan om den var lite sårig (spånar väldigt fritt här!!)??
#7 Ja, varför inte Hoppfull, det låter logiskt för det är ju magslemhinnan som är irriterad vid magkatarr. Sedan innehåller mjölk kalk och vid magkatarr så bildas det för mycket magsyra, men kalken skulle kunna neutralisera syran…
#7 och #8 Ok,det låter faktiskt logiskt,det ni båda säger.
Nu mår jag bättre i alla fall och har inte haft ont på ett tag

Hm, ja kanske det. Många upplever ju lindring vid olika magbekymmer som halsbränna o.dyl av mjölk kanske är det kalken som du säger Inga-Lena som "kalkar" det sura plus det slembildande som bildar barriär. Naturens eget apotek :)

Jag läser absolut alla inlägg! Lyssnar o lär!
Ge mer!!!!!!!!!!! Vad tycker ni, ska man dricka mjälk eller???
#11 Näää, usch o fy för "mjälk" Catarina! He he, men mjölk tror jag inte det är nån större fara att dricka, såvida du inte besväras av någon allergi förstås.
Själv slutade jag med "mjälk"
när jag var tonåring, men ibland tar jag lite "bryta" som vi säger här i Norrland, alltså tunnbröd i mjölk, med härligt god hallonsylt. Finns inte godare! ;)

Mmmm, hemkokt hallonsylt av norrländska vildhallon!! Slår det mesta!! :)

#12 … Ibland så går fingrarna snabbare än huvudet, eller är det tvärtom???!! Självklart menar jag mjölk! Mjälk låter inte ens gott! 
hmmm…..mjölk innehåller inte så mycket kalk som man kan tro, det är något som "mjölklobbyn" tutat i oss, men jag har inga siffror just nu….
Vill man dricka mjölk även vuxen, så är det bättre med syrad mjölk som yoghurt o liknande, det innehåller inte lika mycket mjölksocker heller.
Antagligen är det bättre med riktig "bondmjölk" också , dvs icke pastöriserad, homogeniserad och allt vad det nu är de gör med mjölken innan denna naturliga vara når våra middagsbord….Men det är ju inte så lätt att få tag på. Pastöriseringen gör iof sig att diverse bakterier dör, det skulle bli för svårt att hantera annars.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Jag är uppvuxen på komjölk direkt från "lagårn" utan pastörisring och annat, har aldrig gillat mjölk och har aldrig mått bra av det heller! Därav mitt val att idag leva mjölkfritt så när som på äkta vispgrädde, ost, bregott och smör.

HeJ!
MJÖLK, ANSER JAG ÄR RENA GIFTET FÖR KROPPEN!
Jag tror att många inte tål mjölk fast de inte vet om det. Många upptäcker det för sent, något som jag har gjort.
För min del så har jag upptäckt det för sent! Mitt immunförsvar har blivit påverkat, det har drabbats negativt. Allergier som följd,Gluten o Laktos intollerans.+ hudsjukdom! Om ni vill ta ett allergiprov för att kolla om ni har allergier så kan ni skriva till mig.
Hej Nighttrain!
Jättebra att du informerar om hur man kan kolla sig!