Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikett: övrigt
Läst 879 ggr
Tuva-Lena
0

Apropå tankens kraft

Jag såg ett TV-program igår kväll på Kunskapskanalen där dom berättade just om tankens kraft i samband med återhämtning ifrån sjukdom, operationer o s v.

Man mätte aktiviteten i immunförsvaret hos olika försökspersoner, dels hos dom som inte mediterade och en grupp som mediterade dagligen. Då visade det sig att i den grupp som mediterade, så gick läkningen mycket snabbare. Det visade man också genom att tillfoga försökspersonerna en identisk skada på armen, ett litet sår. Man tog bilder på såret varje dag, som visade att dom personer som mediterade fick en avsevärt snabbare läkning.

I programmet visade man också exempel på hur personer som instruerades i att utföra självhypnos, kunde klara sina smärtor bättre och utan att behöva äta smärtstillande läkemedel. Man förklarade det genom att hjärnan blockerades att vidarebefordra dom smärtimpulser som orsakar smärta. Smärtan finns alltså, men når inte personenes medvetande.

Mycket fascinerande, eller hur? Förvånad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Brokenfether
0

Japp Tuvan…det är lite magiskt det där med tankens kraft! Har sett på tv jag med om män som suttit inlåsta i fängelse och fått tortyr. Dom lärde sig att stänga av smärtan dom blev tillfogade,för att på så sätt kunna överleva själsligt.

Tuva-Lena
0

Nä men, vem är det som har kommit tillbaka om inte vår egen sjungande sajtfågel! Vad roligt att se dig igen! Glad Kramis!

GitteL
0

Det är mycket fascinerande med våra tankar. Det märkliga är att vi ser det vi tänker. Våra egna projektioner. Hon är si och han är så och han vill ha rätt och hon har ingen respekt och chefen är nonchalant.

Sedan när jag coachar en anställd ställer jag frågan, hur vet du att han (chefen) är nonchalant?? Svaret blir men han ger mig ju ingen uppmärksamhet och säger inget till mig.

Ok, Vad ser du då hos denna person egentligen bakom ordet nonchalant? Tror du det handlar om nonchalans? Nej han kanske är osäker eller kanske stressad ;-)  Exakt så egentligen handlar det inte om nonchalans utan det är våra värderingar vi själva lägger in. Egentligen är det något hon vill ha av honom, (bli sedd). Efteråt ser hon honom med helt andra ögon. Fokus blir välmående för henne istället för irritation.

Bara ett kort exempel av många andra långa samtal.

Vi ser det vi själva tänker som blir en projektion. Även jag gör så skall ni veta ;-)

'Låt oss fråga oss själva: Känner vi verkligen människorna omkring oss eller bara våra tankar om dem?' Jon Kabat-Zinn

Det var ej om smärta men om våra medmänniskor och kanske lite OT.

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

Perla
0

Intressant. Tyvärr missade jag det så jag hoppas det går i repris. 

Min egen erfarenhet är att det är rätt lätt att tänka bort smärta och värk men man blir inte av med det som orsakar problemet genom det. Jag skulle t o m vilja sätta en varningstriangel på att göra det eftersom värken är ett symptom på att det är något som är fel.

Annars skriver jag under på att det är vår inställning som i stora delar avgör hur snabbt vi tillfrisknar ifrån sjukdomar, skador, etc. liksom den avgör vilken livskvalité vi för övrigt upplever oss ha.

Tuva-Lena
0

#4 Nu handlade programmet om smärta som orsakas av medfödda åkommor, alltså såna tillstånd som patienterna får lära sig att leva med, bl a var det en kille med en cp-skada. Annars håller jag med dig, smärtsymptomen är en signal på att något inte står rätt till i kroppen/sinnet.

Ett annat exempel på tankens kraft var en gravid kvinna som riskerade att få missfall, vilket då skulle riskera barnets liv - som föddes för tidigt. Genom att omprogrammera henne att inte oroa sig över att få missfall, kunde hon "hålla på barnet" ytterligare en månad, vilket då belv räddningen för det lilla barnet - som föddes genom kejsarsnitt p g a en infektion som kvinnan drog på sig, men klarade sig. ;)

Läkarna betonade ändå vikten av att kombinera denna metod med vanlig medicinsk behandling - i dom fall det behövdes.

Perla
0

Ok. Det framgick inte av inlägget som mitt inlägg syftade på. (#0)

Att det bara är tankarna som begränsar oss får ju av det här som du berättar nu, ytterligare en dimension. :)

Perla
0

kopierar det citat som finns i det inlägget.

'Låt oss fråga oss själva: Känner vi verkligen människorna omkring oss eller bara våra tankar om dem?' _Jon Kabat-Zinn

_Det är en nog så viktig fråga men jag tycker också att man gott kan formulera om den.

Fråga dig själv - Känner du verkligen dig själv eller är du bara ytligt bekant med dina egna tankar om dig?

GitteL
0

#7 Ja det kan göras om lite hur du vill. Jag ser dig som kommande citat skrivare. ;-)

Perla
0

Hmmmm…det låter ju iofs smickrande men vad menar du egentligen? :)

Som jag har förstått det så fungerar det så att man blir citerad om det man säger är intressant. Citatsamlare har jag hört talas om men citatskrivare? Hur jobbar dom? :)

Dessutom hoppas jag att det framgår att meningens innebörd är det viktigaste, inte hur många fyndiga omformuleringar som man kan lyckas få ut av den. :)

GitteL
0

#9 Visst kan det tolkas olika som jag skrev. Det är bra att du frågar och undrar.

Jag såg det på båda sätten, att meningens innebörd var vänd till oss själva den du skapade och att du var bra på att skapa ett intressant citat. Vikten av att se sig själv på djupet.

Därför blev du en kommande citat skrivare med en viktig innebörd i mina ögon.