Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikettövrigt
Läst 1526 ggr
signemo
0

Osteopat?

Är någon av er osteopat eller har varit hos någon?.

Kan ni mycket enkelt beskriva hur det fungerar i såfall:

Var rädda om varandra

Tuva-Lena
0

Jag funderade själv på att vidareutbilda mig till ostepat, men kostnaden satte stopp för dom drömmarna.

Jag vet att en osteopat betraktar kroppen som en helhet, och precis som i kinesisk medicin så tar man hänsyn till kroppens förmåga att läka sig själv vid all behandling. Behandlingen går i korthet ut på att man återskapar en nedsatt eller förlorad funktion i kroppens rörelsemönster. Man utgår från att obalanser i rörelseapparaten påverkar det centrala nervsystemet, som då i sin tur kan påverka de inre organen. Man arbetar dessutom uteslutande med händerna, en osteopat har tränat upp en fantastisk känslighet i sina fingrar och händer. ;)

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Magi-cat
0

Jag har varit på behandling hos en osteopat. Det är ofta väldigt duktiga och känsliga, precis som Inga-Lena skriver. De är experter på rörelseapparaten och allt som hör till.

Den jag var till var också väldigt duktig, även om det inte hjälpte mig då eftersom det visade sig att mina smärtor kom från borrelia.

Själv är jag utbildad inom en specialgren som kommit från osteopatin, nämligen kraniosakral-terapi. Den behandlingsformen är ännu mildare, helt utan forcering, inga knyck eller ryck, bara fälja vävnaden och lyssna på kroppen.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

korseett
0

det är väl 10 år sedan jag var på behandlingar hos en osteopat men den hjälpte mig att bli av med en ihärdig huvudvärk iallafall

Tuva-Lena
0

#2 Magi-Cat, skulle du vilja berätta mer om den speciella behandlingsformen? Har hört talas om den också, men vet inte hur den går till. Du kan skriva en artikel om du vill..? ;)

Magi-cat
0

funderar på det Glad att skriva en liten artikel alltså, men det får bli efter helgen för nu ska jag på ännu en fördjupningskurs, åker i morgon bitti! Det ska bli kul!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tuva-Lena
0

#5 Jättebra om du vill hjälpa oss! Och du kan skriva den när du känner för det! Lycka Till med kursen! Glad

signemo
0

tack för information och lycka till med kursen.

Var rädda om varandra

Hoppfull
0

Kraniossakral-terapi har jag fått (hm, säg vad jag inte har fått…) men den gav inget märkbart resultat (säger därmed inte att den INTE gav resultat ;). Skönt var det iaf!! Läser väldigt gärna en artikel!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

korseett
0

ja det är ju så med terapier- man behöver ju komma i rätt ordning också, vilket inte är så lätt. Som om en kirurg skulle börja operationen med att sy…Fot i munnnen

Hoppfull
0

Kan du inte utveckla det där korseett?

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.