Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikettövrigt
Läst 5127 ggr
Hoppfull
0

???

Är det någon som har en aning om varför jag får så ont i min sköldkörtel varje gång jag får mens?

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Tuva-Lena
0

Sköldkörteln producerar ett hormon, Thyroxin, som medverkar vid vår matsmältning, så det verkar lite långsökt. Men jag var in o googlade på thyroxin, och hittade en intressant artikel där man t ex skriver att gravida kvinnor som äter preparat som innehåller sköldkörtelhormon under graviditeten - ex vis  Levaxin - kan få ett barn som blir homosexuellt. Det verkar alltså som att sköldkörtelhormonet också påverkar våra könskörtlar.. SEdan kan man ha för lite eller för mycket av detta hormon: hypo- eller hyperthyreos, så det kanske vore idé att kolla upp ditt värde? ;)

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Hoppfull
0

Mina värden är fina men jag har antagligen något som heter hypothyreos typ 2. Det betyder väldigt förenklat att jag har produktion av tyroxin (därför visar inte proverna något) eller T4, den ska omedelbart omvandlas till T3 i blodet men hos en del klarar inte kroppen att göra detta. Då får man lika stor brist ändå trots att kroppen producerar T4. Jag och min läkare har därför satt mig på levaxin på prov men ska även tillsätta T3.

När kroppen inte kan omvandla thyroxin- T4 till T3 så måste kroppen använda maten i tarmarna på något kruxigt sätt. Det här blir problem hos mig eftersom jag inte smälter mat så bra…

Pga saker som hände när jag fortfarande var foster så verkar det som om jag, som foster, fick sänka min ämnesomsättning ganska påtagligt för att överleva. Vore intressant om någon hade hört talas om koppling mellan könshormoner och sköldkörteln. Men den styr ju väldigt mycket i kroppen (exempelvis kan den ge ofrivillig barnlöshet och problem med menstruationscykeln) så den har antagligen ett finger med i spelet där med :)

Tuva-Lena
0

Visst är det intressant det där med alla hormon och hur dom påverkar kroppen? :) Jag läste hela artikeln om Thyroxin - som tur var - för annars hade jag inte hängt med när du berättade om T3 resp T4. Det stod också omnämnt där. Du borde bli konsult inom "invärtes fysiologi" Hoppfull! Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Hoppfull
0

Nog är det intressant alltid :) Tyvärr har jag ganska dåliga erfarenheter av mina hormoner eftersom de alltid fått mig att må dåligt Förvånad Först nu börjar jag förstå att kroppen verkligen "slitit hund" med tanke på det utgångsläge den verkar ha haft!

Hehehe, ja tänk om man kunde bli konsult… tyvärr så väger gedigen självupplevd erfarenhet fjäderlätt i sådana sammanhang :)