Mindfulness botar stress här och nu!
Mindfulness tvingar oss att landa här och nu och har visat sig vara en av de mest effektiva metoderna för att behandla stress. Leva har träffat läkaren Ola Schenström som precis utkommit med boken Mindfulness i vardagen.

2007-11-17 14:22:22 | Catharina Hansson

Den här artikeln är också publicerad i tidningen Leva som e-health.se samarbetar med.

Vi är alla "mindfulla", vi har alla stunder av intensiv närvaro och tidlöshet. Det säger Ola Schenström, läkare och författare till boken Mindfulness i vardagen (Viva). I sitt arbete som allmänläkare och mindfulness-instruktör arbetar Ola för att sprida mindfullness, främst i landsting och kommun.
Mindfulness hjälper människor med stressrelaterade problem, men är också bra vid smärta och för att minska lidande vid kroniska sjukdomar. Mindfulness kallas på svenska medveten närvaro eller uppmärksamhetsträning. Att vara här och nu och lägga märke till och acceptera det som är.
Ett nytt förhållningssätt
- Att utöva mindfulness handlar om att ändra förhållningssätt till livet. Att det också ger avspänning är mer en biverkning.
- Det finns ingenting mystiskt eller religiöst i detta. Det handlar inte om att meditera i lotusställning i flera timmar. Hellre tio minuter om dagen eller lite vardagsträning. Att ta några djupa andetag och samla sig en minut eller två.
- Mindfulness handlar mycket om att ändra sitt förhållningssätt till livet, hur det än gestaltar sig, säger Ola Schenström.

Mindfulness är hjärnvård
Han fortsätter;
- Jag är orolig för hur barns hjärnor påverkas. Och man ser unga kvinnor i karriären som har höga krav på sig själva och dessutom vill se perfekta ut. Men får vi bara återhämtning, vila och reflektion klarar vi väldigt mycket.
Man har forskat mycket på hur mindfulness påverkar hjärnan. Det går till exempel att se hur mindfulnessmeditation lyser upp hjärnans delar som bland annat styr empati och integrering av tanke och känsla. Man kan faktiskt säga att mindfulness gör oss mer empatiska och kännande.
Studier har också visat att mindfulness bromsar förtunningen av hjärnbarken, alltså hjärnans åldrande.
- Mindfulness är god hjärnvård, säger Ola Schenström.

Verktyg för medveten närvaro
FOKUSERA PÅ NUET. Mindfulness är alltid koncentrerad på nuet. Tankar om vår erfarenhet är alltid ett steg bort från ögonblicket här och nu.
ICKE DÖMANDE. Om vi bedömer det vi erfar tar vi också ett steg bort från erfarenheten. Bedömningen hindrar oss att vara i direkt kontakt med det vi upplever.
AVSIKTLIGT. Mindfulness inkluderar alltid en avsikt att rikta uppmärksamheten någonstans. Genom att åter och återigen rikta uppmärksamheten på det aktuella ögonblicket blir vi kontinuerligt mer medvetet närvarande.
DELTAGANDE OBSERVATION. Mindfulness är inte att iaktta på avstånd. Det är istället ett sätt att känna kropp och sinne mer intimt.
ICKE VERBALT. Erfarenheten av mindfulness kan inte fångas i ord, därför att medvetenhet inträffar innan ord uppstår i vårt sinne.
UTFORSKANDE. Medveten närvaro innebär alltid undersökning av subtilare nivåer av perception.
Källa: Nyhetsbrev från e-health.se
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
*putt* :)
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Det där var intressant!
Lustigt, jag gick själv och tänkte de där tankarna idag när jag bråttades med paraplyet i regnet och blåsten. Att vi bara rusar på och inte lever i nuet.
För det mesta lever vi i framtiden och tar energi från det vi skapar i våra tankar på hur vi ska planera. Detta är i och för sig väldigt positivt och ger inspiration. Men varför kan vi aldrig stanna upp i nuet och känna av här och nu?
Detta är nog inte så svårt, bara man tänker på det. Man kan faktiskt praktisera detta mitt i den värsta rusning i stan på shopping-gatan. Att sätta sig ner på en bänk i tio minuter och bara vara i nuet. Titta på de människor som går förbi. Höj blicken lite och titta på huset. Ett gammalt hus, finns där några fina fasadbilder? Ett nytt hus, hur har arkitekten tänkt sig här?
Nu lever jag i en storstad där det alltid finns mycket folk. Jag tycker om pulsen i staden likväl som jag tycker om lugnet ute i naturen, men det finns små trick man kan fixa själv - hur enkelt som helst.
Snart kommer ju värmen och vi kan sitta utanför ett cafe med en kopp kaffe och bara vara en stund, mitt i värsta rusningen.
Ett annat tips är att när man känner man håller på öka tempot på stegen, att man minskar tempot och koncentrerar sig på att känna hur varje steg från marken känns i fotsulan, att du känner hela fotsulan ligga i kontakt med marken. Mycket bra!