Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikettörtmedicin-kosmetika
Läst 2416 ggr
Ayena_old
0

Alger?

Är det någon här inne som har erfarenhet eller synpunkter på alger?

Det var ju väldigt populärt ett tag då var och varannan människa åt algtabletter. Jag funderar lite på att köpa hem.

bifogar en länk från AlgBörje

http://www.alg-borje.se/

Hoppfull
0

Åh Alg-Börje… *nostaglisk* jag har käkat alger och badat tångbad en hel del. Jag tror att det är kanon! Alger käkar man väl massor av i länder som Japan där man är väldigt frisk?

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Ayena_old
0

Jag har aldrig handlat hos Alg-Börje men funderar nu på att göra detta.

Jag köpte ett preparat en gång, kommer inte ihåg vad det hette eftersom leverantören inte finns längre, men det innehåll spirulina. Min mage reagerade väldigt våldsamt på dessa tabletter så jag slutade att ta dem.

Däremot så kommer jag ihåg när jag var på hälsohem att de hade ett slags tunnbröd bakat på algmjöl. Det var bara sååå gott. Har länge spanat efter liknande bröd men aldrig hittat. Jag

Ayena_old
0

Jag ser nu att det finns algmjöl att köpa hos Alg-Börje. Skulle vara intressant att få ett recept på det hela om man nu skulle vilja baka ett bröd. Det kan ju inte bli tunnbröd eftersom detta kräver speciell ugn men ett vanligt bröd skulle man kanske kunna baka.

Hoppfull
0

Det har jag däremot aldrig ätit… låter väldigt spännande, hoppas att du skriver hur det blev om du testar :)

Ayena_old
0

Jag ska se om det finns något recept någonstanns. Jag kan ju inte äta vitt mjöl eftersom jag direkt får problem med magen, så alla alternativ är välkomna.

Just nu äter jag ett pitabröd som är gjort på fullkorn istället för vete. Det är osötat och fantastiskt gott. Det är ett muslimskt bageri här i Malmö som bakar dem.

Tuva-Lena
0

Jag köpte alger hos Börje för länge sen, och då åt min häst. Men han var inte överförtjust, om man säger, så det slutade med att jag hällde hela hinken med alger i blomrabatten istället. Blommorna gillade algerna i alla fall! Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Ayena_old
0

Och vad ska man få ut av detta. Hästar tycker inte om alger men blommor gör.

OK då vet jag att om jag inte trivs med algerna så kan jag alltid använda dem som blomstergödning :-)

Hoppfull
0

Eller att bada i… Alg-Börje har algbad och det har jag haft, påverkar en ganska starkt så man får inte ta för mycket.

Det är lite knepigt det där med att baka helt utan vitt mjöl. Gäller det även dinkel?

BranDuir
0

Algbröd med örtkryddor

4 bröd

Ugnstemperatur 250º

Ingredienser

25 g jäst

1½ tsk salt

finns som ekologisk vara

1 tsk honung

3 dl vatten, fingervarmt

1 dl hackad alger, t ex wakame eller kombu

100 g valnötter

finns som ekologisk vara

1 msk rosmarin, färsk, hackad

finns som ekologisk vara

3 msk olivolja

finns som ekologisk vara

6-7 dl vetemjöl + 1 dl till utbakningen

Garnering:

finns som ekologisk vara

rosmarin kvistar och gourmetsalt

= Denna symbol visar att ingrediensen finns som ekologiskt alternativ

Tillagning

Smula jästen och blanda med salt och honung i en bunke. Slå på vattnet och lös jästen. Blanda i övriga ingredienser och arbeta snabbt ihop den lösa degen. Strö 2 msk vetemjöl över degen och lägg på en handduk och jäs i ca 1 timme.

Värm ugnen. Strö ut vetemjöl på bakbordet och tippa försiktigt upp degen. KNÅDA INTE! Skär degen i fyra bitar, t ex i smala remsor, och lägg på bakplåtspapper på en plåt. Pensla med vatten och strö över salt och tryck ev i en rosmarinkvist.

Grädda i 5 min, stäng av ugnen och låt stå i ytterligare ca 12 minuter. Låt svalna under handduk.

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Hoppfull
0

Wow, kanon!

Ayena_old
0

BranDuir! Du är bara en välsignad ängel! Tack så mycket! Detta ska jag genast skriva ut.

Vad skulle vi göra utan dig?Kyss

Tuva-Lena
0

#9 Ja ha, jag såg ditt recept i en anan tråd oxå, och då trodde du att det låg i fel tråd. men det skadar inte att visa det på två olika ställen, och dessutom handlade den andra tråden just om recept, so go for it, Bran! ;)

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Ayena_old
0

Nu har jag beställt alg-tabletterna. Ska beställa mjölet också men får vänta tills det är "lönedags". Måste ju testa brödet!

Ska också testa dinkelmjöl och se ur detta fungerar, men jag måste skaffa fram ett recept först. Vi måste ha bort det vita mjölet så mycket det är möjligt.

korseett
0

Vilkennostalgitripp! mina väninnor köpte hem alger till hästarna. Min fick inte alger.