Annons:
Etikettnaturlig-hudvård
Läst 6995 ggr
Magi-cat
2008-03-07 10:42

deodoranter

Hej! Vad ska man använda för deo egentligen? Det är ju jätteviktigt vad man använder för deo, hudkräm mm eftersom alla medel och ämnen tas upp genom huden. En del av de kemikalier som läggs i deo lär ju to.m. förorsaka bröstcancer. Om inte annat hudirritation.

Några av de ämnen man ska se upp med lär vara DEA, TEA EDTA, parabener, propylenglykol och jag vet inte allt. Triclosan i tandkräm har omtalats mycket på sistone.

Men hur hittar man något om inte innehåller jox? Och hur är det med deo-kristallerna, vad innehåller de för ämnen? Jag använde en sådan förut och tyckte att den var jättebra, men vad innehåller den? Någon som vet?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Hoppfull
2008-03-07 10:52
#1

Vi har haft detta uppe i en anna tråd vet jag. Det finns kristalldeo… vänta ska jag se om jag hittar länken…

http://www.soltryck.se/thai.htm här finns det lite som är rent och utan kemikalier :)

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Magi-cat
2008-03-07 12:58
#2

fint! Tack! Om den där Thaistenen verkligen bara innehåller detta så är ju saken hur klar som helst! Glad

Men visst är det läbbigt med alla tillsatser i hudvårdsprodukter! Nu när man plötsligt kommit på att miljön tar stryk av en hel del av dem kommer de upp till diskussion. Alltid nåt…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

BranDuir
2008-03-07 13:32
#3

Finns en utmärkt deo med teatree oil, som säljs i välsorterade hälsokostaffärer…utan aluminum och andra gifter….och den funkar kanon

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Hoppfull
2008-03-07 13:39
#4

Jaa, jag håller med! Eller som deo som ska täppa igen porerna i 24-timmar!! Tänker ingen på vad det kan tänka innebära och ännu värre vart i kroppen svetten tar vägen… för den försvinner ju inte för att den inte tar sig ut under armarna… ovanligt dumt tycker jag!!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Tuva-Lena
2008-03-07 13:52
#5

Här får du ett enkelt recept på naturlig deodorant:

100 ml destillerat vatten, 10 g deokriatallsten i pulver, ev 0,5 ml citronsyrarester och ev några droppar eterisk olja.

Gör så här: lös upp deokristallsten i vattnet. Tillsätt ev citronsyrarester och eterisk olja. Skaka om, och du har en helt naturlig deospray. ( Även bra som fotbad och som fotspray. )

Farnesol är en isolat( en beståndsdel ) av eteriska oljor som används tll deodoranter. Den hindrar bakterietillväxt och därmed svettlukt. Citronsyrarester sänker hudens PH-värde, så att det luktbildnande bakterierna ej kan föröka sig så snabbt på huden. Citronsyrarester används i deodoranter och fotprodukter i form av gel, crémer och spray.

Receptet taget ur Crearomes katalog. ;)

Good Luck!

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Hoppfull
2008-03-07 14:28
#6

Citronsyrarester?? Vad menas med det? Och var kom farnesolen in?

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Annons:
Rika73
2008-03-07 18:26
#7

Jag säger bara:

 www.rosenserien.se

Det är den absolut bästa jag använt! Inge aluminiumklorid. Kostar endel men innehåller mycket mer än en vanlig burk.

Hoppfull
2008-03-07 18:50
#8

Tråkigt bara att den inte finns UTAN rosessens… den lukten skär sig med min naturliga kroppsodör :(

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Rika73
2008-03-07 20:39
#9

# 8. Har du provat den? Eller är det rosessens överhuvudtaget?

Eftersom produkten är biologisk så är doften flyktig, dvs den försvinner efter ett ganska kort tag. Det är just när man har på den som det luktar - inte sen.

Hoppfull
2008-03-07 20:50
#10

Jag har superöverkänsligt luktsinne och all blomdoft fungerar inte för mig, tyvärr.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Bookia
2008-03-08 00:32
#11

Jag kan också rekommendera Rosenserien. Det är helt suveräna produkter och roslukten försvinner rätt fort.

Tuva-Lena
2008-03-08 01:32
#12

#6 Citronsyrarester är naturliga komponenter, precis som citronsyran, och farnesol är en beståndsdel i eterisk olja. Alla ämnen består av mindre beståndsdelar om man sönderdelar dem. Och även om beståndsdelarna är helt naturliga så kan dom ha fått kemiska namn. Därför kallas en av beståndsdelarna i eterisk olja för "farnesol". Låter kanske skumt, men är helt ofarligt. En naturlig växt som broccoli består av kol -och väteatomer samt OH-bindningar. Kol-hydrater t ex. C=OH. Ser väldigt syntetiskt ut, men så funkar t o m naturen. Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Hoppfull
2008-03-08 12:28
#13

Jo, det förstod jag att det är beståndsdelar. Det jag inte fick ihop var dels hur man får fram citronsyrarester, köper man det som just rester eller? Och sedan fanns det inget i receptet om farnesol så jag fattade inte vart det hörde hemma Skrattande.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Annons:
Magi-cat
2008-03-08 22:45
#14

Rosenserien: innehåller parabener har jag för mig, vilket väl inte heller ska vara bra?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

korseett
2008-03-14 08:53
#15

hej Magi-cat! ursäkta mig för att jag inte svarat men jag hade fått för mig att jag gjort det redan…

Att finna en deodorant som passar en kan vara svårt. Det finns många att välja på men det viktigaste är att den inte ska innehålla aluminium. Att det sedan finns parabener i vissa är ju inte bra det heller men ibland blir man tvungen att göra ett mindre bra val. Jag själv använder rosenseriens deo och den fungerar bra för mig men jag vill gärna finna en annan som är hälsosammare. Ja den innehåller både parabener och ämnen som är klassade som PEG, dvs naturliga ämnen framtagna med kemikalier.

En annan viktig sak är att låta armhålorna vara utan deo emellanåt. Som exempel kan jag nämna att jag själv bara använder deo när jag ska träffa andra. Går jag hemma och skrotar så vallar jag inte armhålorna efter duschen. Likaså om man duschar på kvällen så är dte ju onödigt att valla när man ska sova utan göra det på morgonen efteråt. Smörj armhålorna med olivolja på kvällen och efter en eventuell rakning. Och så bara ta en tvättlapp och torka av med vatten på morgonen och sedan ev deo.

I armhålorna sitter lymfkörtlar och stället är en av kroppens största reningsområden.. Vi svettas ut mycket skit och fungerar inte svettningen ordentligt kan det även bli problem med lymfan. Valla inte armhålorna när du ska träna t.ex för då gör du din kropp en otjänst. Tvätta av ev deo före ett träningspass och låt det flöda och lukta under tiden.

Rika73
2008-03-15 08:05
#16

Rosenserien använder idag endast biokonservering eller låter produkten konservera sig själv mha A, C och/eller E-vitamin. Parabenerna är borta! Men tyvärr finns ett för stort lager av gamla förpackningar, så inte förräns de är slut kommer man gå ut med det offentligt (vill inte slänga pga miljöskäl).

#15 Jag undrar lite vad du menar med att produkterna innehåller ämnen som är klassade som PEG? Vilka ämnen är det? Vad jag förstår så är PEG gruppen otroligt stor och det finns olika "grader" av farlighet så att säga…..

korseett
2008-03-15 09:07
#17

Den gemensamma nämnaren för gruppen PEG är just det att de framställs/extraheras med hjälp av PolyEthylene Glycol, som är en restprodukt vid gasframställningen av råolja. Men en som vill vara helt ren vill heller inte använda något som det står PEG på. Alla ämnen som framställs med hjälp av PEG står det ex PEG-7, Glyceryl Cocoate som i det här fallet är en extrahering av en kokosolja.

Personligen kan jag tycka att finns det bara ett ämne långt ner i lingrediensistan som innehåller PEG är det väl OK men finns det flera olika tycker jag att man ska se upp.

 Det finns en väldigt bra bok om just kosmetikingredienser och den heter A consumers dictionary of cosmetic ingredients, skriven av Ruth Winter, M.S. Tillsammans med ett bra engelsklexikon förstår man det mesta.

Rika73
2008-03-15 10:33
#18

#17. Om man tittar på www.rosenerien.se och på produkternas ingredienser, så står det inget om PEG. Menar du att det ändå finns där under något förtäckt namn? Alltså att man som kund måste var riktigt påläst för att kunna veta?

korseett
2008-03-15 11:56
#19

Även om de inte vill byta förpackning så kan de väl skicka med en infoetikett eller nåt att sätta på flaskorna när de ändrar. Där jag köper min fick jag ingen sådan information och jag och många med mig tittar inte på hemsidor för att få reda på något som man inte visste att man behövde få reda påFlört

Kokosfettglycerider heter det på svenska men PEG-7 Glyceryl Cocoate är den kemiska beteckningen. Det är den kemiska ingredienslistan, som kallas för INCI, som ska stå på alla kosmetikprodukter. Allt har ett latinskt namn och det är latinet som används. Ett mycket användbart språk.

Ja det är en djungel och genom att använda ett talspråk, här svenska, på innehåll så vet inte folk vad de ska titta efter. Jag såg nu på deras hemsida att de använder talspråk när de skriver vad krämer innehåller och inte INCI. Visst det är en fördel att veta på svenska vad det innehåller men det skadar ju inte att lägga dit INCI också. Men de är inte dom enda som gör så. man kanske ska be dom sätta ut det andra också för informationens skull.

Magi-cat
2008-03-15 18:33
#20

Tack , det var utförliga och bra svar!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Rika73
2008-03-15 20:44
#21

#19. Du har helt rätt!! Jag ska kontakta Rosenserien och be dom trycka upp typ klisterlappar att klistra över istället för att låta det vara. Rosenserien borde ju vara mycket mån om att få ha kvar sina kunder och även få nya om fler får veta att parabenerna är borta!

Ang INCI så har jag för mig att i början när jag kom i kontakt med Rosenserien så stod det både på svenska och på Inci på varje burk…. Så borde det ju verkligen vara nu också: både på produkterna och på hemsidan. Ska föreslå det också…..

korseett
2008-03-19 08:49
#22

har fått nys om en deospray som fungerar mycket bra enligt en svettande väninna. Logona har en deospray som heter mediterran och den luktar även behagligt. Den är BDIH-märkt så där finns inget onaturligt i.

[BigMama]
2008-03-21 22:40
#23

Vet bara att NIVEA bör undvikas!!!!

Upp till toppen
Annons: