En fråga om kliande utslag.
Min man har haft i åtminstone fyra år röda utslag på bål, ansikte och hårbotten. Kliar som tusan, sedan försvinner det. Och återkommer ngn annanstans. Vi har nött ut åtminstone 3 hudläkare, alla ger salvor, och cortison och svampdödande. Jag behöver väl inte säga att ingenting hjälper. Den går liksom lite i skov också. Vi är 'övertygade' att det inte kommer utifrån, utan att kroppen på ngt sätt reagerar. Han har inte gått över till LCHF än, utan börja att minska på kolisarna än så länge. Har du ngn erfarenhet av liknande, och ev ngn tips?
hej ebet!
Ja det kan ju vara lite olika orsaker till utslagen men jag är också av den tron att det kommer inifrån. Det kan bero på överkänslighet mot något han får i sig. Lymsystemets kondition kan också vara en bidragande orsak dvs är man svullen i kroppen i omgångar så kan det yttra sig som utslag i huden under tiden eller när det håller på och släpper. Kroppen behöver göra sig fri från sådant den inte behöver och mycket går faktiskt via huden.
Är din man svullen och plufsig emellanåt? Var i ansiktet brukar utslagen finnas? För att jag ska kunna ge bättre råd blir jag glad om du kan svara på de frågorna.
Jag ogillar starkt de "döda" krämer som ordineras av bla hudläkare. Jag tycker att man bör använda levande produkter till huden. Olivolja är en allroundolja med mycket bra hudegenskaper. Läs gärna artikeln här om olivolja

Tack för snabb svar!
Nej, han är aldrig plufsig, fö helt normalviktig. På ansiktet kommer de runt hakan, sidorna av hakan, käklinjen, undantagsvis på pannan, tror han, och ganska mycket på halsen. Jag har försökt smörja honom med allt som är bättre än cortison, men ingenting har hjälpt, därav också min känsla att jag inte kan komma åt utifrån.
de områden du anger tyder på problem med tarmarna. En övergång till LCHF är att föredra så att de slipper retas i onödan. Det kan bli fler utslag vid övergången eller strax efter men det är helt i sin ordning för det tar ett tag för kroppen att läka och huden eftersläpar med någon månad eller så.
Bara smörja med kallpressan ekologisk olivolja för den är antibakteriell, läker och är lugnande samt att den är rengörande så att tvätta med olivolja och vatten fungerar bra.

Tack. Då tänkte jag inte helt fel. Han ska gå över till kosten, men du vet, det är nytt och han måste lära sig. Sånt tar tid. 
Så i och med att han har migrén också är han orolig att han inte kan jobba under omställningen om han skulle få huvudvärk pga maten i början.
Tack för ditt råd, det hjälpte att tänka vidare
om han gör en långsam övergång och äter mycket grönsaker till istället för bröd, potatis, pasta och ris så kommer det nog att bli lugnare. Migrän har ju många vittnat om att den har försvunnit efter kostövergången. Lycka Till!

Tack
#5 Du korseett, jag har funderat över det här med kolhydrater: Potatis, bröd och pasta är ju sprängfyllda med såna, men hur är det då med grönsaker? Visst ingår väl också kolhydrater i grönsaker? Om jag vill undvika socker bör jag också undvika kolhydrater, eller hur? Får jag ändå i mig tillräckligt med energi även om jag byter ut pastan mot grönsaker? och vilka grönsaker skulle du rekommendera som innehåller mycket energi, eller är dom alla energifattiga? 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Man brukar säga grönsaker som växt ovanjord… förutom tomat som är ganska sockerrik. Alla rotfrukter omvandlas till socker eftersom de är stärkelserika (typ) medan de som växt ovanjord är bättre.
Här finns en tabell
http://www.hertzmanfrukt.se/html/naring.html#
den här brukar annika dahlström som är lchf-förespråkare rekommendera. :)
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
energin får du av fettet istället. det finns bara en liten del av hjärnan som behöver glukos och det är inga mängder. inte mer än att levern klara av att producera det av proteiner och fetter.

bara levern klara det så… det är viktigt att komma ihåg att levern representerar ilska och bär man mycket ilska (som jag gjort) så är levern trött… och har man dessutom låg energinivå (som jag) så orkar inte levern omvandla fettet till energi! I det läget blir man inte friskare av låg kolhydratkost.
nej precis och samma kan gälla om kroppen är hög på kortisol, då kan levern inte klara det så bra heller. Men det lilla som behövs till att glukosen kan bara få sig med lite grönsaker. Inte att förglömma att även kött innehåller kolhydrater, och likaså mjölkprodukter.

Nu tappade jag bort dig där… kan du förklara för mig: Men det lilla som behövs till att glukosen kan bara få sig med lite grönsaker. ??
hehe sladd på tangentbordet
jag menar att den lilla mängd glukos som hjärnan behöver klara man med att äta lite grönsaker för mer är det inte.
Nog för att gillar pasta, men det är värt att pröva nån gång. Tack så mycket för era svar, vad ni kan! 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Det stämmer säkert bra :) men om kött och fett blir för tungt för levern att bryta ner (som för mig) så behöver man äta "energisnabbare" föda. Som ger mer energi än den kräver i processen s.a.s. Men det här gäller ju bara när man har så låga energinivåer som jag… så att kroppens egna energi knappt ens räcker till de nödvändiga fysiska processerna som matsmältning mm. Alla andra klarar sig fint utan kolisar… om de vill :) om inte annat så tror jag att de allra flesta skulle må bra av att skippa allt som är processat på olika sätt, det tror jag är det allra viktigaste. Att vi börjar äta "ren" mat igen istället för allt som är fabriksframställt och fyllt av både det ena och det andra.
jag tror vi menar samma sak där? Alltså det som kroppen egentligen behöver i form av glukos tar man från "vänliga" kolhydrater. Men nu har vi hamnat snett i den här tråden!

Förlåt ebet 
Hej! Tjyvkikar in här då det inte hänt så mkt på Kolhydrater än.
Har under flera års tid haft utslag som kommit o gått på höger underarm. Knottriga först, sedan har de gått ihop o bildat en förhöjning på huden. Kliar o svider som bara den om ngt ligger emot, kan inte lägga armen mot ngt "tätt" el ha stickat direkt mot huden.
Liknar nässelutslag men har även hört PSO från dr…ingen direkt diagnos dock.
Har varit bättre på senare tid men kommit igen m kraft, även på andra ställen nu senaste mån. Har märkt att det kommer när jag är stressad, har nedsatt immunförsvar el har sovit dåligt (har småbarn o värk). Denna ggn tar jag det som en reaktion/utrensning då jag de senaste mån ätit LCHF. Är inne på 9:e v nu o idag sved det inte lika mkt när jag duschade. Har även blivit bra hjäpt av Propoliskrämen från Forever Living Product. Vet inte om den innehåller en massa annan skit men den är nog bättre än mkt annat, suverän mot hudsprickor!
Jag tror att det ger m sig m rätt mat, god sömn, avstressningsövningar kanske? Själv ser jag fram emot sommar m sol o värme, samt att töserna snart börjar skolan o därmed är borta lite mer. Det ger mig lite mer tid till mig själv o förhoppningsvis sover de bättre på nätterna då dagarna fylls av aktiviteter. Lycka till!

Jag säger bara candida :) Finns artiklar om candida och är du medlem på KiF är du säkert redan bekant med begreppet :)
Tack! Får läsa på.

Jag brukar få röda kliande utslag då jag är stressad, typ i julruschen då jag har alldeles för mycket att göra. Och det försvinner så fort jag slutar stressa.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

För att svara på Ebets ursprungsfråga…..för att ställa en diagnos på utslagen och kunna ha en chans att kurera dem så är det ju viktigt att se dem, och samtidigt göra en grundlig undersökning av förhållandena och situationen omdelbart innan och så långt tillbaka som en månad… kan man få den bilden och samtidigt ta ett par skrapprover på utslagen är chansen mycket god att kunna sätta in en effektiv behandling.
Cortison är ett ämne man i görligaste mån skall undvika! tyvärr är skolmedicinen minst lika glad för det som för penicillinkurer!
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus