Ny terapiform
Vi arbetar med att forma en ny slags terapi. Efter en lång tids sjukdom har jag och min tvillingsyster hittat det som gjort oss friska från ångest, deppressioner och ätstörningar! Vår terapiform går ut på nära kontakt med katter. Deras närhet har hjälpt människor av med ångest och sorger sedan urminnes tider, och när vi insåg effekten av att skaffa katter till vårt hem bestämde vi oss för att arbeta fram en ny terapiform där katter ingår. Vi kallar den felinterapi. Katterna har räddat våra liv, och vi har sett dem rädda andras.
Vi har dock ett antal frågetecken innan vi verkligen kan satsa fullt ut. Vad finns det för regler kring alternativmedicin, healing och alternativa terapiformer i sverige? Hur går man till väga för att starta upp en verksamhet där man erbjuder människor vård med alternativa metoder?
Jag bifogar en bild på en av våra hjältar.
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
Välkommen hit MyTwiggs! Men det är ju helt fantastiskt det du berättar! Nog för att man har läst många artiklar om den positiva påverkan våra husdjur har på oss för att må bra, men det här var helt nytt för mig. Och att dom kan ha en sån inverkan!?
När det gäller alternativa behandlingsformer, så kallas dom alternativa just för att det inte finns några vetenskapliga belägg för deras läkande effekt. Jag vet inte var man kan vända sig för att starta upp sån verksamhet, om man nu måste göra det inom alternativmedicinen..? Jag tror att man har den inställningen att var och en prövar på eget ansvar, förutsatt att det inte ingår någon rent medicinsk behandling. Det här blir ju mer en terapiform..
Jag vet att det finns någon form av regelbok även för alternativmedicin, men kommer inte ihåg vad den kallas just nu. Skall kolla vidare, eller googla på ämnet så återkommer jag! :)
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
http://paranormal.se/topic/kvacksalverilagen.html
Här hittade jag en länk om den gamla kvacksalverilagen. Där tar man upp vad den som ägnar sig åt alternativ medicin skall ha i åtanke.. ( Det var kvacksalverilagen jag tänkte på innan.. ;)
Tack för hjälpen! Jag fortsätter forska!
www.mytwiggs.com
Oj, spännande…Inte en slump att jag alltid levt med katter…just nu har jag tre st :-) Har haft bulimi….har ofta ångest..är sjukskriven pga det och även en depression som har svårt att ge vika….

Ja djur är så läkande! Katter ger även healing :) Hoppas få läsa mer om er idé med terapin!!
Ljus//Wynja + 3 katter
# 4 Vi förstår. Djuren har något läkande i sig!
# 5 Självklart ska vi berätta om vår terapiform så snart vi har arbetat fram en bra modell.
Vi har ett gäng katter av rasen cornish rex. Det är en mycket social och klok ras som många allergiker tål.
www.mytwiggs.com
Hej o välkommen MyTwiggs 
Lever i ångest o deppresion och har 2 katter. Är väldigt nyfiken och intresserad av er terapi och hur den fungerar. Har man provat det mesta och inget hjälpt är det av stort intresse med nya tester.
Mvh broken
# 7 Kul att du är intresserad!
Vi jobbar för fullt. Nu "skolar vi" våra katter så att de vet vad det kommer att handla om. De älskar människor, och det är det vi jobbar på att förstärka så att de vill skänka av sig själva. En av våra katter visar sig ha stor uppfattningaförmåga och ett stort intresse av att finnas för människor. Vi vill att våra katter ska få chansen att träffa mycket människor så att de har vanan inne att bemöta olika personer med olika problem.
Här är en bild på vår underbara Allan med sin vän Elvira
www.mytwiggs.com

Ja, nog läker man när det finns katter i närheten. Själv hade jag inte överlevt hösten utan våra katter, då jag brakade in i väggen med tillhörande ångestproblem. Så det ska bli kul att höra hur det kommer gå med den här idén! Och dina/era katter är ju så söta!!!
#9 Hej! Va tråkigt att du hamna i "väggen" hoppas det inte blir så långvarigt. Jag är oxå spänd på att höra mer om dessa katter..*L
# 9 och 10
Vi tror också stenhårt på dethär. Vi ska snart börja ta emot personer vi fått kontakt med privat och låta olika människor med olika problem vara med när terapin utformas. Vi hoppas på att snart kunna erbjuda vår nya felinterapi till de som vill prova.
www.mytwiggs.com
jag tycker felinterapi låter alldeles underbart!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#11 Som du ser så har jag skapat en ny tråd där jag efterlyser alternativa behandlingar vid psykisk ohälsa, och din terapi verkar ju helt suverän!
Skulle du helt kort kunna berätta hur ni går tillväga vid er behandling, gärna i en fristående artikel. Jag menar då att du berättar från dag1 då du får kontakt med en klient, och framåt, hur ni har tänkt er att lägga upp själva behandlingen. Och skiljer sig behandlingen åt från person till person, beroende på dom symptom dom uppvisar? Det blir ju ett bra sätt för er att marknadsföra er nya terapiform.
Önskar er i vilket fall Lycka Till! Det låter som ett jättebra bevis på nytänkande inom mental hälsovård! ;)
# 13 Jag lägger dit en fristående beskrivning så snart jag författat en. Eftersom vi inte är helt klara med upplägget så kommer den eventuellt att bli lite diffus, men det är ju så olika vad olika människor har behov av också, så hela idén är ganska flexibel.
www.mytwiggs.com