Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikettövrigt
Läst 744 ggr
Ayena_old
0

Dansmeditation

Är det någon här som provat på dansmeditation? Det finns ju ett antal CD-skivor man kan köpa.

Att dansa är ju att frigöra olika känslor. Man rör sig till musiken i de rörelser man känner kroppen själv vill göra. Jag tror denna form kan vara mycket välgörande.

Någon som har testat? Tänkte höra vad ni säger härinne. Jag har nämligen testat själv utan någon speciell guidning och även låtit en väninna testa min metod. Jätteenkelt!

Brokenfether
0

Hej Ayena! Skrattande

Har inte provat dansmeditation men jag älskar att dansa. För det första så är det musiken som frigör lusten att röra mig och sen njuter jag av att dansa i takt med musiken. Är inte så mycket för "kasedans" utan jag vill ha rytmn när jag går loss..*S Det blir ju en skön meditation av det hela. Jag känner mig fri och lycklig när jag rockar loss.Flört

Ayena_old
0

#1 - Precis så känner jag också. Visst har man "svängt dom lurviga" och detta kan ju vara kul i sig, men det blir ju inte alls egna upplevelser.

Dansen är befriande och läkande! Oh yea!

Hoppfull
0

Jag håller helt med er! Visserligen har jag inte dansat som meditation jag heller, men jag har dansat afrikansk dans några terminer (innan orken försvann) och de rytmerna och stegen är både meditativt och oerhört frigörande. En ren njutning, men fysiskt riktigt krävande! Skitkul alltså Skrattande

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Ayena_old
0

Det behöver inte alls vara fysiskt krävande med denna typ av dansmeditation jag menar. Man gör den helt enkelt så fysisk som man själv vill/orkar med. Det är inte den fysiska aktiviteten som är den viktigaste här. (Men jag håller med om att afrikanska rytmer är väldigt tilltalande :-)…..)

Hoppfull
0

Nej det förstod jag :) det var inte vad jag avsåg heller :)

All dans är ju så fysisk som man gör den till! Det jag menade att säga var att den afrikanska dansen var både bra motion och oerhört meditativ!! Jag jämförde den inte med dansmeditation alls :)

[Mariann]
0
Ayena_old
0

#6 - Mariann, skulle du vilja berätta lite om Secred Dance. Jag ser tyvärr ingen hemsida på länken. Det kunde ju vara trevligt om du ville dela med dig av erfarenheten.

[Mariann]
0

det var ju märkligt för för mig funkar länken. Jag har bara provat sacred dance en gång och det var fantastiskt.

Men eventuellt kan man ju söka nätet på sacred dance och få fram mer info.

Hoppfull
0

Länken fungerar för mig med, ser kanon ut :)

Ayena_old
0

Jag menar när man klickar vidare på länken till Sacred Dance's hemsida. Mikael Kvists länk fungerar.

Zhara
0

Jag brukar sätta på musik jag tycker om och "känner för", sedan spontandansar jag! Aldrig några speciella "dansmeditationsskivor".

Någon gång har jag blundat, andasts och känt. Sedan har rytmen tagit mig… börjat föra kroppen fram och tillbaka. Kasta den ut i vilda språng, eller bara låta den rinna fram och åter som vattnet i en snirklig å… Det finns så mycket känsla i musik, så mycket man kan uttrycka bara genom att öppna upp och lyssna…

Beroende på musik och mitt humör blir dansen allt från stillsamt meditativ till mer transliknande.

Ayena_old
0

#12 - Detta låter som en sund inställning, tycker jag. Att få uttrycka sig i rörelser som man känner att kroppen vill göra, är ju befriande oavsett om det gäller en vild afrikansk dans eller en orientalisk magdansmusik.

Det som däremot är intressant här, är att det är mycket stor skillnad om man blundar och försöker känna var man har balansen i kroppen och hur man har kontakt med golvet. Det är då det börjar hända saker!

Zhara
0

#13 Själv tycker jag mest att det handlar om att centrera sig i början. Dvs att man börjar med att blunda eller på annat sätt centrera och jorda sig, sedan kan man öppna ögonen och då finns denna… skillnad… kvar