Se upp med kosttillskott!
Enligt näringsfysiolog Petra Lundström, expert i Nyhets-morgon, är stora mängder betakaroten (en karotenoid) i form av kosttillskott inte att rekommendera, eftersom dessa lätt kan bli prooxidanter och då i stället öka den oxidativa stress som i sin tur leder till cellskador. I samband med stark sol blir skadan dessutom ännu större. Satsa på naturlig betakaroten
Genom att äta frukt och grönsaker som innehåller karotenoiden betakaroten kommer du inte upp i de mängder som kosttillskott kan ge och betakaroten fungerar då som ett kompletterande skydd inifrån.
Vi äter för att skydda vårt hjärta, skelett och minne och nu är det hög tid att vi även äter för att skydda vårt största organ huden, som fungerar som en barriär mot solens skadliga strålar.
Genom att komplettera solskyddsfaktorn och solhatten med rätt kost kan du minska risken för solskador, för tidigt åldrande och hudcancer.
**Färgglada grönsaker
**Ät en röd, en gul, en grön OCH en orange frukt eller grönsak om dagen. De innehåller karotenoider, som i studier visat sig minska risken för att bränna sig i solen, i sig en risk för hudcancer.
Ät: så många färgglada frukter och grönsaker som möjligt. Frossa i morötter, spenat, mango och aprikoser!
Tips!
Lykopen, den karotenoid som finns i tomat, tillgodogörs bättre upphettad! Och då tomater innehåller mycket vätska är tomatpuré, ketchup och chilisås bättre lykopenkällor än färska tomater.
Bladgrönt
Gröna bladgrönsaker innehåller karotenoiden lutein och zeaxanthin som i djurstudier visat sig motverka en del av de skadliga effekter som UV-ljus har på huden.
Ät: grönkål, spenat, persilja, broccoli, dill och allt annat grönt samt gula grönsaker som majs och paprika. Även kiwi, blåbär och svarta vinbär innehåller en del lutein.
**Körsbär och mynta
**Körsbär, lavendel och pepparmynta är rika på perillylalkohol, ett ämne som visat sig hindra cancerbildning i människoceller som utsätts för starkt UV-ljus.
Ät och drick: körsbär, myntablad, pepparmintte och lavendelte.
**Citrusskal
**Limonen finns i citron-, lime- och apelsinskal och verkar liksom perilyllalkohol till att hindra cancercelltillväxt och reproduktion.
Ät: rivet citrusskal är perfekt som smaksättare (många gånger bättre än juicen) och fungerar utmärkt som dekoration på allt från desserter till ris och fisk.
Tips!
Smaksätt dricksvattnet med rivet skal från apelsin, citron eller lime.
**Fiskolja
**Fettsyran omega-3 har visat sig skydda mot solskador och förhindra förekomsten av hudcancer orsakad av UV strålning.
Ät: fet fisk som lax, makrill, sill, strömming och tonfisk.
Obs!
Fortfarande gäller självklart att undvika solen när den är som starkast och smörja in dig rikligt med solskyddsfaktor.
Källa: e-health.se
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Jag har en bok som heter Färgkoden - nyckeln till ett längre och friskare liv, som handlar om detta. Den innehåller mycket bra och värdefull information. Låna den på biblioteket eller köp den, och bli inspirerade! =)
" Våra liv ligger inte i gudarnas händer, utan i våra kockars" - Lin Yutang, Konsten att njuta av livet ( 1940 )

Det här är jätteviktigt! Kosttillskott som tillverkas enbart i vinstsyfte är långt ifrån optimala och det gäller verkligen att ta reda på vad det är man äter innan man byter ut måltider mot kosttillskott!!
Här är ju Herbalife som varit upp i någon annan tråd ett lysande exempel. Tester har visat att vitamininnehållet inte är högre än i en vanligt multivitamin från Apoteket, dessutom innehåller det höga halter av uppiggande medel av liknande typ som energidrycker (typ Red Bull osv) vilket får människor att tro att de blivit piggare tack vare alla vitaminer och mineraler trots att det inte alls är så, till sist har man funnit att långvarigt intag av Herbalife kan ge omfattande leverskador.
Så kosttillskott ska man vara mycket försiktig med att äta utan noggran research innan.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
det är då visst och sant, men det finns ett problem - grönsakerna nuförtiden är så in i vassens "förädlade2 att de bara innehåller en bråkdel nyttigheter mot för några årtionden sedan. Det satsas bara på grönsaker och frukt som växer snabbt, kan lagras länge, ser vacker ut och tål bekämpningsmedel. Sedan misshandlas frukt o grönt med konstig gödning, gifter och jag vet inte allt.
Självklart ska man se till att maten blir ens medicin, helst närodlad. Då mår man allra bäst. Men - maten framställs numera som en industri med vinstsyfte och det kommer i otakt med det goda….
Hur gör man? Ja, försöka efterfråga krav-odlad/närodlat så mycket som möjligt. De produkterna ska väl ändå innehålla mer nyttigheter……
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
jag hörde ett föredrag som berättade att de forskade på eko odlat och koventionellt odlade grönsaker och när man undersökte eko så var deras växt mer stjärnformad precis som snöflingor ellr frost på fönster… fantastiska mönster med andra ord, de gift odlade hade knappt mönster alls det var en otrolig skilland i "liv" i mönstret…

Jag äter rårivna morötter varje dag plus några buketter broccoli. Äter också frukt varje dag.
Vad gäller mat som är preparerad så kan man ju kolla hur länge den håller sig. Om den börjar brytas ner snabbt så får man väl utgå från att där inte finns några koncerveringsmedel. Speciellt bröd får man vara försikt med. Det finns bröd som kan ligga hur länge som helst utan att bli fördärvat. De ska man absolut undvika.
En gör så gott en kan :-))

Jag håller helt med dig Magi-cat och min högst personliga åsikt, som ingen behöver tro på eller ta till sig, är att det är svårt att få i sig tillräckligt genom enbart mat.
Jag tror att det är bra att äta tillskott någon gång per år eller som i mitt fall kanske alltid eftersom jag har så stora problem med att tillgodogöra mig mat. Men som sagt, var och en efter eget tycker och smak, det är det viktigaste tycker jag.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
så tror jag med att det är, att maten är så himla dålig att vi har svårt å få i oss vad vi behöver…
så jag håller helt med #3