Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikettövrigt
Läst 2880 ggr
Mandra
0

EFT Emotional Freedom Techniques

Hej!

Jag är helt ny här. Jag sysslar en hel del med healing. Mest med shamansk healing, men också som läketerapeut i Eldens Lära.
Jag hade nog inte tänkt mig något mer - har inte känt någon större lust sedan jag började med shamanism för 16 år sedan.

Men nu har det ivf hänt - ett nytt intresse har vaknat - för EFT. Tänkte ta lite kurser, men tänkte först fråga om det är någon här som har någon erfarenhet av EFT?

Mandra

Tuva-Lena
0

Hej Mandra! Välkommen in till oss! Glad Jag har aldrig hört talas om EFT, men det skulle vara väldigt roligt om du vill berätta vad det går ut på. Någon slags healing, antar jag, men berätta gärna mer! Räcka ut tungan

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Neroli
0

Jag har testat EFT på mig själv och jag kan säga att det fungerar. Jag har sett min make, som är utbildad, utföra det på klienter och man ser resultatet under behandlingens gång.

Mer finns att läsa här: http://www.eftsweden.se

/Susanne

Hoppfull
0

Om det är den där man "knackar" på olika ställen på kroppen har jag provat… jag tror dock att personen som gjorde/lärde mig inte var helt seriös för det fungerade inte alls. Jag fick absolut noll effekt! Men som sagt jag tror att det var h*n som inte var seriös nog! Har träffat några sådana terapeuter genom åren!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Brokenfether
0

Wow…EFT verkar ju vara något för mig….skit att jag inte kunde ladda ner bladet.

Tuva-Lena
0

Oj, oj va enkelt! Jag tycker att det liknar akupressur men här knackar man istället för trycker på akupunkturpunkterna. Jaa, man kanske skulle prova..Förvånad

Brokenfether
0

Ha ha..nu vet jag..det gick ju en serie om just EFT med en engelskman som knacka så där på folk med olika fobier. Efter att han behandlat dom kände dom inte av fobien på samma sätt. Vissa fick återfall och vissa fortsatte inte behandlingen ,men en del blev bra. Han gjorde dessa knackningar i ett visst mönster. Glad

Tuva-Lena
0

Ja, kan man bota fobier och andra "tvångstillstånd" på det sättet vore det ju toppen! Tänk vad många som lider i onödan utan att kunna få nån hjälp. Förvånad

Brokenfether
0

Ja,verkligen,fast jag tror det är något man ständigt måste upprepa…dessa övningar tills hjärnan lärt sig att koppla om.

Tuva-Lena
0

Ja säkert, men är det så enkelt och går så pass snabbt kan det ju vara värt dom minuterna.. Skall ta en koll till på bladet! Fot i munnnen

Tuva-Lena
0

Kopierade sidan, men en bild saknas:

Emotional Freedom Techniques - EFT

Hela behandlingen i ett nötskalSteg 1- Definiera problemet, enkelt, direkt och personligt.

- Definiera problemet, enkelt, direkt och personligt.**

Steg 2- Känn efter hur obehagligt det är just nu, 0-10.

- Känn efter hur obehagligt det är just nu, 0-10.

Steg 3- Set Up - "Fastän jag har det här problemet accepterar

**- Set Up - "Fastän jag har det här problemet accepterar

jag mig själv helt och hållet" tre gånger högt medan du

stimulerar det ömma området 0 eller knackar på handkanten el.

karate choppunkten 12.

"Fastän jag känner mig djupt sårad så accepterar jag mig själv

precis som jag är".

"Fastän jag är urförbannad på……så accepterar och älskar jag

mig själv."

"Fastän jag är sugen på en cigg så…………"

"Fastän jag har huvudvärk så………."

**

Steg 4 - Välj ut en kort påminnelsefras. Säg den högt för varje

**- Välj ut en kort påminnelsefras. Säg den högt för varje

punkt du knackar på. Knacka gärna på punkterna i

nummerordning 1-12. Knacka bestämt men mjukt cirka 10

gånger på varje punkt. Gör det med ena handens pek- och

långfinger. Går lika bra med punkterna på vänster eller höger

sida.

**

Steg 5- Gör 9 Gamut proceduren

**- Gör 9 Gamut proceduren

Gör följande samtidigt som du knackar på Gamutpunkten, punkt 13:

Blunda

Öppna ögonen

Titta långt ner åt vänster

Titta långt ner åt höger

Gör en cirkelrörelse med blicken åt ena hållet

Gör en cirkelrörelse med blicken åt motsatt håll

Nynna en kort melodi

Räkna till tio

Nynna en kort melodi

**

Steg 6- Gör ytterligare en knackrunda med påminnelsefrasen (som i steg 4)

- Gör ytterligare en knackrunda med påminnelsefrasen (som i steg 4)

Steg 7- Ta ett djupt andetag och känn efter hur obehagligt det är nu, 0- 10.

- Ta ett djupt andetag och känn efter hur obehagligt det är nu, 0- 10.

Uppföljande omgångar,tills du når noll- Ändra utgångsfras till :

**tills du når noll- Ändra utgångsfras till :

Fastän jag fortfarande har detta problem,accepterar jag mig själv helt och hållet.

**

KORTVERSION

**

Gör Set Up på handkanten, punkt 12 (se steg 3)

Upprepa påminnelsefrasen och knacka på punkterna 1 - 7 (se steg 4)

**

Kjell & Ann-Sofi Forsberg

0411-52 70 30 kontakt@eftsweden.se

www.EFTsweden.se

Lycka till! ;)

**

Brokenfether
0

Tackar min vän.fattade nada…asgSkrattande

Tuva-Lena
0

--keep on trying--! Cool

Mandra
0

Hej!

Ja just, det var detta jag menade. Tack för länken till svensk sida, hade inte hittat den än.

Jag såg i somras Paul McKenna på TV4+ i ett program som handlade om att banta utan större ansträgning och då använde han bl.a. denna metod. Verkade på programmet som det funkade väldigt bra på folk, så jag blev intresserad. :D

Här är en liten video:

EFT Introduction

Brokenfether
0

#13 Ja..det var han jag menade Paul McKenna…Skrattande väldigt intressant program.

lightseeker
0

finns en kvinna här i sverige som har gått steg c utbildningen i usa, hon är garanterat seriös, hennes namn är inger grahn och hon ger behandlingar för dylikt.

Hon har behandlat mig, vilket har resulterat i att jag numera kan: åka hiss, gå in i trånga utrymmen, inte får panik-ångest vid jobbiga läkarundersökningar längre. Detta har varit handikappande för mig sedan -91, det är ett helt nytt liv som jag har idag. Allt tack vare EFT-behandlingarna.

Inga lugnande behövs, för någonting, längre

Brokenfether
0

#15 Jag är väldigt nyfiken på detta.Kan man utför detta själv med bra resultat? behöver du göra dessa övningar själv ibland efter du har varit hos henne eller blev du helt frisk?

Kram/B

Hoppfull
0

Var finns Inger Grahn?

Mvh

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Mandra
0

Jo, jag har faktiskt börjat min utbildning inom EFT nu. Har skickat efter utbildning från US i form av dvd- inspelningar och håller på att läser den gratismanual man kan ladda ner här:

http://www.emofree.com/downloadeftmanual.asp

Det jag läst hitills stämmer helt med hur saker och ting funkar i den "osynliga världen", med människans energisystem mm. Så det här känns helt rätt för mig. Skrattande

Mandra

Tuva-Lena
0

Mandra! Skulle du kunna tänka dig att bidra med en artikel så småningom? är ju ett spännande ämne.. Cool

Mandra
0

Jo det skulle jag kunna tänka mig. Skriver lite blogg om det hela på mitt eget forum, så det gär väl på samma besvär. Glad

Mandra

Tuva-Lena
0

Finfint! Säg till när du känner dig redo!  Cool

Tuva-Lena
0

Här Vintersaga, hittar du lite matnyttigt kring EFT! :)

[Vintersaga]
0

Tack för en intresant tråd - EFT har jag också hört talas om.

Nu längtar jag bara efter någon som vet något om TFT - som i princip är detsamma men som jag förstått har en annan procedur (fast man knackar på vissa punkter)…

Tuva-Lena
0

Verar inte vara någon större skillnad. Googlade på TFT, och det här var vad jag hittade bl a: :)

Behandlingen genomförs genom att du som klient tänker på det som orsakar ditt problem Du får förklara de känslor som kommer av tanken. Beroende på vilka känslor du beskriver stimuleras olika punkter med lätta finger knackningar. Det är samma punkter som man sätter nålar i vid akupunktur.
Vid TFT-behandling används alltså inte några nålar eller preparat som skall ätas eller så. Därmed är behandlingen helt fri från alla former av biverkningar.
Du sitter i en stol mittemot behandlaren vid behandlingen. De punkter som behandlas sitter i ansiktet, t.ex. under ögat och på hakan. Några punkter sitter på handen och även vid nyckelbenet och på sidan under armhålan.
Behandlingen följer vissa mönster beroende på vilka känslor du beskriver. www.tft.se

[Vintersaga]
0

#24 - Så har jag också förstått det, så det verkar inte vara någon större skillnad… ändå finns båda delarna, vilket får mig att undra…? Fundersam

Tuva-Lena
0

Vid en jämförelse så verkar det som klienten skall vara mer aktiv när man gör EFT. Den skall ju säga en del ramsor och tänka till lite extra, medan under TFT så är det en terapeut som är den aktiva och klienten inte behöver göra annat än tänka på nåt som framkallar obehag. ..? Eller nåt. ;)

[Vintersaga]
0

#26 - Fast enligt den manual jag har över TFT säger att man ska/kan göra det helt själv - utan terapeut. Men du har rätt i att jag skall framkalla den känslan jag får när jag utsätter mig för det som jag är rädd för.

T.ex. råkar jag vara höjdrädd. Så när jag ställer mig på balkongen på andra våningen och lutar mig MED RYGGEN mot balkongräcket så känner jag denna rädsla (för att ramla utanför balkongräcket). Då ska jag göra dessa knackningar som också beskrivs i EFT - vilket gör att jag faktiskt blir mer avslappnad i situationen!

Det är därför jag funderar på vad skillnaden egentligen är mellan TFT och EFT…

Tuva-Lena
0

#27 Hoppas att Mandra kommer tillbaka på ett besök. Hon skulle gå en kurs i höstas och återkomma med en artikel.. har pm:at henne så vi får avvakta lite.. men jag håller med dig, skillnaden verkar vara hårfin. :)

Mandra
0

Jag läser vad ni skriver. Men har lite mkt just nu.

Jo, jag går fortfarande kurs (hemmakurs, över 100 timmar på video) - men jag har lite svårt att yttra mig om detta, då jag inte vet så mkt om TFT. Har själv frågat en person som är expert på det, men tyckte kanske inte att jag fick något klargörande svar.

Men - om jag uppfattat saken rätt - så är EFT inriktat på känslan, medan TFT är mer inriktat på tanken. Att man alltså "gräver" mer i orsaker i TFT - vilket man inte alls gör i EFT. Där bryr man sig inte alls om att ta reda på någonting av vad som kan ha orsakat ett problem.

Man vill heller inte att klienten ska lida under behandligen - utan det här med att "känna efter och gradera en känsla" är mest för att man ska kunna avgöra om den går ner under behandlingen.

I EFT anser man att ALLA besvär häärör ifrån störningar i det själsliga/andliga energisystemet, dvs chackror och meridianer (men man jobbar bara med meridianerna). Man säger att alla besvär orsaker ett "bbbzzzz" i någon meridians flöde. Allt man behöver göra är att ta bort detta "bbzzz" och problemet försvinner. Och det är vad man åstadkommer med EFT (genom knackningarna och det övriga).

Hoppas det var till någon hjälp, men jag vet inte så mkt omTFT. :)

Mandra

[Vintersaga]
0

#29 - Först vill jag tacka dig Mandra för att du tog dig tid att förklara hur EFT fungerar :-)

Jag känner att jag måste gå tillbaka och läsa papperen om TFT och se hur det skiljer sig från det du har beskrivit från EFT. Jag får återkomma i frågan så att vi får någon rätsida på diskussionen Skrattande

Tuva-Lena
0

#29 Ja, det var snällt att du tog dig tid att skingra dimmorna något. Tack! Återkom gärna och berätta mer om EFT när du gått färdigt kursen, det ser vi fram emot! Glad Verkar spännande och lite annorlunda..

Neroli
0

Jag har frågat runt, bla maken och får svaret att EFT är en vidareutveckling och förenkling av TFT.

EFt är förenklat så att det skall passa alla och att man själv ska kunna jobba med det.

Sen tror jag det är med det här som med alla andra tekniker: Någon kommer på nåt som fungerar ihop med nåt annat, döper det till nåt och lanserar det som en ny behandlingsform. Det börjar bli svårt att hålla ordning i djungeln.

Tuva-Lena
0

Så är det nog Neroli! Var inne på dom funderingarna jag också, men jag vet ju ingenting om just de här teknikerna. Fast man kan jämföra det med akupunktur/akupressur där akupressur är en förenklad teknik av det förstnämnda. ;)

lightseeker
0

#17, inger grahn finns här i västsverige och du kan läsa mer om henne på www.ingershus.com/

Tuva-Lena
0

Tjena moss lightseeker! Kul att du tittar in! Glad

Mandra
0

Hej!

Nu har jag tagit reda på var skillnaden ligger mellan TFT och EFT. :)

Normalt brukar jag tycka att "uppföljare" till något inom det andliga brukar vara mkt sämre än sin föregångare, men så tror jag inte är fallet här - utan det har bara gjorts lättare för var och en att göra det själv - utan att man tummat på kvalitetet.

Båda teknikerna (TFT är föregångaren) går ut på att man knackar på vissa meridianers ändpunkter. (Det är också samma punkter.)

I TFT måste man ha ganska gedigna kunskaper inom kinesologi (läran om meridiansystemet) för att veta VILKA punkter som hör till vad (kroppsdel, symptom mm). Man bör också ha en diagnos (av samma skäl).
Sedan knackar man BARA på de punkter som är relevanta till sjukdomen/organet/besväret.

Man måste alltså veta en hel del för att kunna utöva TFT.

Inom EFT har mn förenklat det hela genom att man knackar på SAMTLIGA ändpunkter i övre delen av kroppen. Vad vinner man nu på det? Jo man slipper lära sig något som helst om meridiansystemet och man behöver inte ha någon korrekt diagnos.
Man utgår ifrån sitt besvär/problem och knackar sedan på ALLA ändpunkter - på så sätt missar man inte RÄTT punkt även om man inte vet vilken det är. :)
Ganska smart tycker jag.

Det här senare tar något längre tid - men kräver mkt mindre i övrigt av utövaren. :)

Så - detta är alltså den enda skillnaden.

Mvh Mandra

korseett
0

tack för det förtydligandet av de båda teknikerna Mandra!

Min man använder sig av EFT och knackar på punkter när han börjar få sina tvångstankar och annat men jag har inte förstått varför