Privatisering av apoteken?
Nu ska ju Apoteket AB säljas ut.
Vad är era tankar om detta? Blir det bättre eller sämre?
Apotekets monopol ska slopas efter 1/1 2009. Det är alltså fritt fram att starta ett apotek. Men måste dock ha farmaceutisk utbildning för att få tillstånd att sälja läkemedel.
Vad skulle detta innebära för den alternativa medicinen?
(detta är tydligen än så länge bara ett förslag)
/Ayena
Eftersom det endast kommer att säljas receptfria läkemedel i butiker m m, så tycker jag att det är bra - ur den synvinkeln, speciellt för oss som bor ute på landet. Här i byn finns redan möjligheten att köpa en del läkemedel på affären, och jag tycker att det är väldigt bekvämt att slippa åka in till stan för att köpa huvudvärkstabletter t ex.
Läkemedelsindustrin är en miljardindustri och jag tror inte att läkemedlesföretagen - eller Apoteket - kommer att drabbas i någon större utsträckning faktiskt.
För den alternativa medicinen borde det innebära ett litet lyft, om förslaget innebär att man, som utomlands, även säljer alternativa läkemedel via butik. Konkurrensen blir i såna fall mer på lika villkor, vilket ju borde gynna alternativmedicinen. :)
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Att det behövs fler apotek är ju klart och tydligt. Men risken att det blir en "Telia-effekt" av det hela är ju stor, om ett stort börsnoterat företag köper Apoteket AB. Då kan det ju bli precis lika dant, att någon annan inte kan släppas in på marknaden ändå. Skillnaden är då att företaget drivs med vinstintressen till privatpersoner i stället för att vinsten går in i statliga kassan.
Samtidigt så kan man undra hur regeringen har tänkt sig det ska fungera med högkostnadsskyddet.
Med Reinfeldt vid rodret så kan precis vad som helst hända.
#2 Det skulle alltså betyda att förändringen blir noll och ingenting vad gäller vinstandelar. Idag är det staten som tar all vinst istället, och jag ser inget problem i att det är staten eller ett privat företag som håvar in vinsterna, Vinsterna skall beskattas i slutändan oavsett vilken ägare ett företag har. Försäljning av läkemedel tillkommer en begränsad marknad, och vem som än säljer läkemedel så stannar/ökar efterfrågan i samma takt som tidgare då staten var ägare.
Däremot så kan jag ha synpunkter på att statliga verk säljs ut åt höger och vänster numera. Jag gillar det definitivt inte, för har staten en trygg inkomstkälla i en produkt, vare sig det gäller telekom, läkemedel, skog eller vattenkraft, så anser jag att det är idiotiskt att göra sig av med en sådan säker inkomstkälla! Försäljningsvinsten vid en utförsäljning tar förr eller senare slut för staten, medan intäkterna fortsätter att droppa in år efter år för de nya ägarna.
Snart har vi sålt ut alla våra naturtillgångar, och politikerna rycker bara på axlarna. Vilket ansvar!! 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
det är ju två skilda saker det där. Apoteket AB säljs ut och att fristående apotek får bedrivas. Att fristående apotek öppnar är ju bara positivt tycker jag och ökar tillgången till läkemedel.

Det är inte bra att man säljer ut allting till höger och vänster.
Man hade inte behövt sälja ut Apoteket AB utan låta det fortsätta som vanligt. Däremot kunde det ju vara bra om privata aktörer ocksåfick vara med i bilden. Det hade kanske varit intressantare för de som utbildar sig till farmaceuter att satsa på egna butiker och också lära sig om den alternativa medicinen.