Maskrosvin :-)
Håller på att googla efter maskrosvin. Hittar många olika varianter, men frågar ändå här, om det är någon som har ett bra recept?
Pia

Det finns på häxor.ifokus :)
#1 Tack, ska kika där…:-)
Maskrosvin gjorde jag för några år sen. Plockade en hel hink full med blommorna från maskrosen. Skölj dem, sätt till vatten och socker och låt det stå och jäsa. Jag tog lite jäst också så det blev lite fart på brygden. he he!
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
5 liter) 3 l blommor, 4 l vatten, 2 citroner, 2 apelsiner, 2kg farinsocker 50 gr jäst.
Lägg blommorna i kruka eller likn. Häll på kokande vatten. Låt stå i 48 tim. Sila bort blommorna. Tillsätt socker.
Skala apelsinerna skär dem och tvättade citroner i skivor. Lägg i frukten. Täck krukan med en duk, och ett lock.
Jäses 3 v. Tappa på flaskor, låt stå minst 8 v.
Detta hittade jag bla ute på nätet :-)
Blev det gott då Tuvan?
Nä, fy sjutton, det smakade hö!
men jag gjorde en egen Madeira som blev jättegod. Nypon, russin, ris, socker, vatten och jäst. Jäsrör förstås - fast det får man inte - och sedan fick flaskorna ligga och dra i tre år!! Glömde bort dem förstår du, och vilket fanatstiskt gott vin det blev, dessutom rena dundret! Färgen var gyllenbrun och helt kristallklart. Jättefint blev det! :)
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Rödbetssherry/vin
10 medelstora rödbetor
2pkt russin
2kg socker
2st rågbrödscirklar
50g jäst för söt deg
Koka upp rödbetorna i 4 liter vatten, och låt det koka till dess att de är helt färglösa (flera timmar, jag kokade dem i 5). Fyll på med vatten någon gång ibland så att det hela tiden är 4 liter.
Häll över vätskan i din jäshink, men släng rödbetorna - det är smaken vi vill ha, inte de gråa och tråkiga klumparna.
Häll i sockret och rör ut det ordentligt, häll därefter i russinen, och ställ hinken att svalna i rumstemperatur.
När vätskan svalnat brer du på jästen på rågbrödscirklarna, precis som om det vore smör du bredde på dem. Lägg dem sedan med jäst-sidan nedåt i hinken.
Försegla sedan hinken och låt den stå och jäsa i en måndad. Till en början kan jäsningen vara mycket kraftig, men efter en vecka så har den nästan avstannat helt.
Låt hinken vara helt under denna månad - rör varken om eller lufta den.
Efter en månad tillsätter du jäststopp, och någon dag därefter klarningsmedel. Häll sedan över sherryn i flaskor, och låt dessa stå svalt i minst en månad.
(Tror även att man kan ha i lite mer vatten asså)
#5 Ja, man ska nog glömma bort flarrorna :-) Men du, blåbärsvin är nog gott…
jag gjorde maskrosvin för många år sedan och det blev jättegott! Men jag har för mig att man bara skulle ta det gula på maskrosblomman, så det blev lite pillande
har tyvärr glömt receptet
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#8 Vad synd, det skulle vara nice att få ett recept som någon har provar OCH gillat :-) Ja, bara det gula har jag också förstått…