Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikett: övrigt
Läst 1253 ggr
LinaN
0

Menskoppen som alternativ

Är det fler än jag som tröttnat på äckliga tamponer, bindor och trosskydd som ligger och luktar unket i sin sanitetshink unde ren vecka en gång i månaden?

Det finns alternativ, en del har säkert hört talas om det tidigare, andra inte, Men det finns något som heter menskopp.

Och nu ni som tycker att det låter otäckt elelr otrevligt, håll ut en stund, lyssna på vad jag har att säga, allmänbilda er och bilda er en egen uppfattning.

Och ni som sedan bara säger usch o fy, gör det för er själva och låt oss som vill veta mer ha detta för oss själva. Mensen är redan ett så kontroversiellt ämne att det behövs inte mera som trackar ner på den här egenskapen av livgivare som kvinnan är.

Hämtat från mitt forum, www.menskopp.nu

_"Menskoppen är ett så kallat intravaginalt mensskydd, och det betyder att** den bärs inombords i slidan under
menstruationen. Menskoppen tvättas och återanvänds. Den känns inte, läcker inte och torkar inte ut slemhinnorna. Jämfört med tamponger är menskoppen mer miljövänlig, hälsosam och ekonomisk. Dessutom är den bekväm och mycket väl fungerande.

**De flesta menskoppar idag är tillverkade av medicinskt silicon eller av naturgummi (Latex) Den ser ut som en smal äggkopp med en liten antenn i botten, Menskoppen rymmer ca 25ml varierar mellan de olika märkena. De flesta finns idag i en större storlek och en mindre.
**
Vad skiljer menskoppar från tamponger?
Menskopparna fungerar genom att samla upp blodet istället för att
absorbera det. De rymmer mer och kan sitta inne längre - i upp till 12
timmar beroende på flöde.

Vad har de för likheter?
I likhet med tamponger, varken läcker eller känns menskoppen när den
sitter rätt. Det går att bada med både tampong och menskopp men då
tampongen suger åt sig av vatten och bakterier, bildar menskoppen en
försegling mot slidväggen som varken släpper ut eller in någon vätska -
idealiskt för dig som gillar att bada.

Snällare mot kroppen än tamponger
Medicinsk silikon är irritationsfritt, helt säkert och även lämpligt för kvinnor med allergi mot gummi och latex. En menskopp ger inte upphov till TSS (Tampongsjukan som drabbar kvinnor världen över) (inga tester har kunnat påvisa TSS)" _**

Ni är jättevälkomna att komma med frågor, egna synpunkter och funderingar, vi pratar inte bara menskoppar utan även naturlig familjeplanering, smärtlindring vid mens med mera. Vi är nyligen uppstartade och jag hoppas att ni är tillräckligt nyfikna för att våga er till det ställe på webben där kvinnor (främst) öppet och ärligt kan tala om sin menstruation utan att bli dömd eller utpekad. 

Välkommna!

MvH LinaN/Caija

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Brokenfether
0

Se tråden" Menskopp! " som redan finns…MVH Broken

Hoppfull
0

Dessutom är det rimligt att man dels är medlem på sajten och dels frågar sajtens ägare innan man annonserar på en sajt!

Hoppfull/medarbetare

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.