Miljövänlig mat
GI-dieter i all ära. Vill vi äta på ett miljövänligt, hållbart sätt är det vegetarisk kost med mycket baljväxter och rotfrukter som gäller.
Om vi ändrar våra matvanor så kommer maten att räcka till fler. Mindre konsumtion av socker, kött och mejeri-produkter till förmån för potatis och majs innebär att fler kan äta sig mätta.
På Lantbruksuniversitet i Uppsala har man tittat på hur mycket mark som går åt beroende på vilken mat vi väljer att äta. Äter man husmanskost, inklusive kött, går det åt tre gånger så mycket mark jämfört med om man väljer en vegetarisk kost.

Poängen är att olika sorters mat kräver olika mycket av naturen. Och det är markåtgång och tillgång på vatten som är de begränsande faktorerna.
Ett kilo nötkött kräver mellan 13.000 och 16-000 liter vatten att producera. Fläsk kräver betydligt mindre vatten, 6.000 liter per kilo, och för att producera 1 kg vete krävs 1000-2000 liter. För ett kilo potatis krävs endast 160 liter vatten.
Anledningen till att husmanskosten kräver så mycket mer mark är att man måste odla foder till djuren, de måste ha mark att beta på, marken måste gröngödslas och så vidare.
Med ökat välstånd i exempelvis Kina och Indien är det också allt fler som vill ha kött- och mejeriprodukter, vilket kräver mer naturresurser.
Källa: www.svt.se/rapport
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Såg repotaget igår!
Det sorgliga är ju att västvärlden lider av sjukt stora egon och jag tror att det kommer att bli mycket svårt att få folk att tänka om i sina matvanor!
Det är ju dessutom så att bönor och baljväxter är väldigt nyttiga för kroppen så vi skulle må bra av att äta vegetariskt med sådana livsmedel åtminstone hälften av dagarna i veckan!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Och imorgon är det världsmiljödagen!!!
Ja hör ni, jag höll på att sätta "köttet" i vrångstrupen när jag såg vad som tarvas för en god middag! Ändå är jag ingen köttmänniska, äter hellre fisk men visst får man lite dåligt samvete - vilket väl är meningen med det där inslaget. Lösningen vore väl om vi äter mer fisk från hav/insjöar, dock inte hotad torsk, och laddar bössan som förr och går ut och skjuter en älg istället. Naturligt kött, alltså det som kommer från skogen, behöver ju inte räknas in i de här kalkylerna.
Och egentligen så tror inte jag att det skulle vara nåt fel att äta kött från nötboskap heller, men problemet är att jorden håller på att bli överbefolkad, och i synnerhet i utvecklingsländerna.
(Det är inte heller många år sedan som vi hade ett spannmålsöverskott, då man eldade upp spannmål för att kunna hålla priserna uppe.. Åter igen är det alltså marknaden som styr.)
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."