Örter
Är det någon här inne som arbetar eller håller på mycket med örter? I så fall; plockar ni det själva, eller odlar ni eget eller köper ni via företag? Eller kanske allt?

Jag håller på en del med örter.
I början odlade jag mycket, mest för att se hur det gick och för att prova dem.
Numera köper jag torkade örter, bio -odlade till mina salvor och tinkturer.
Har inte ork/tid att odla och torka själv, vilket är synd för det känns extra bra att använda eget.
Nässlor är lättodlat, DET använder jag egna :-)
Agneta
Jag har odlat:
salvia
Basilika
Thailändsk Basilika
Oregano
Timjan
Curry
Citronmeliss
Pepparmynta
Lavendel
hoppas jag lyckas med dem
Hallåå tjejer! :)
Nu tycker jag att ni som är experter berättar lite vad ni använder örterna till. Alltså hur går ni tillväga när ni torkar, utvinner örtextrakten och blandar tinkturer/salvor o s v..
Jag skall börja med lite örter i år. Har ställt i ordning en liten odlingssäng - eller vad man kallar det - där jag tänkte odla mina örter. Vilka örter tycker ni man skall välja som nybörjare? Jag älskar lavendel så det vill jag ha, men vad skall jag mer ta som inte är för svårodlat..? Ni är så duktiga så jag känner mig lite fånig i det här gänget.
he he :)
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Inga-Lena, det där var min nästa fråga
, jag skulle oxå väldigt gärna ta del av den kunskapen ni har, om ni har lust att dela med er?
Jag själv håller mig till dill och persilja, men har hittat lavendel i trädgården. Tänkte ev ta hand om vinbärsblad men vet inte riktigt hur… (japp, jag är amatör ut i fingerspetsarna, men jag vill vill kunna mer :) )
Jag är nybörjare också,köpte de örter som doftade bäst
Jag odlar på balkongen,det kommer att bli värst för grannarna som får i sig massa aromatiska dofter
jag är också intresserad av att veta hur man torkar m.m

Hm, jag har basilika i en kruka… som jag köpte på ICA för över ett år sedan… den är superfin! I övrigt äter jag bara torkade örter men önskar mig en rosmarin och en timjan, de är sååå goda!!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Nu på eftermiddan satt jag och läste i Crearomes katalog om örter, vegetabiliska oljor, fetter, vaxer m m och hör ni, det är en hel vetenskap!! Men väldigt intressant. Skall skicka efter lite nu i veckan och testa nya produkter och dofter… 
Undrar….doftar vinbärsblad något?

*S* jag vet inte.. men man kan kanske testa… som sagt jag är amatör:)

Svartvinbärsblad luktar kanon om man gnuggar lite på dem. Man kan torka dem och koka te, eller koka te på dem färska, supernyttigt och gott. Luktar underbart!
Mina föräldrar plockar blad hela vår/försommaren, och gräver upp rötter som de torkar och kokar te av hela vintern sen. Dels för vitaminer men även för medicin (blodrot mot diarré och magsjuka t.ex.). Min farfar gick alltid ett varv runt gården, under den varma årstiden, på morgonen och plockade blad och växter till sitt morgonte när jag var liten.
#10 Har också tänkt på det där med svartvinbärsblad för jag har ju buskar här på tomten. men hur går det då med bären om man plockar bort bladen? Bladen skall ju fylla på med syre och klorofyll till växten..? Dör inte busken då..?

Man får kanske plocka några här och några där och inte göra buskarna kala ;) Mamma har några svartvinbärsbuskar och hon plockar alltid blad till te, buskarna lever och frodas och ger bär ändå.
Jaha…och om man bara har rödavinbärsbuskar då?
kan det va någe att dricka te på?
Tror inte det är någon större fara att plocka bladen…man behöver ju inte "nakna" busken heller, utan ta en näve då och då…
#13 Vet du, jag har också röda vinbär, och jag brukar göra gelè av bären. Jättegott till stek, köttbullar eller vilt. Mums fillibabba! Annars så tror jag at dom är rätt nyttiga också - ett öjjeblikk så skall jag googla…
Neej, det stod inget speciellt om nyttigheten, men det vanliga är att man gör sylt och saft av bären. Av bladen kan man däremot göra vin - hörde du Catarina..? ;)
#14 Jag menade bladen Tuvan….inte bären. Hör upp!!! 

#14 Aha vinbärsvin! Kanske vill du dela med dig av receptet på vinsajten?
det stod bra att man kan göra vin på dem