Mediterat bort!
Jag gjorde det! Är helt amazed över det faktum att min huvudvärk försvann vipps efter min meditering idag! Faktiskt helt amazed :D Haha!
Nu är det bara min kroniska muskelsmärta som ska bort…Hum.. ;)
Heja på dej….*L Grattis till din lycka. Visst är det en härlig känsla när man lyckas…

Det låter underbart tycker jag!! Bara att meditera på!! Berätta gärna hur det går! :)
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Underbart holtz! 
Kan det bero på att under meditation så kommer kroppen i total avslappning, som i sin tur slappnar av musklerna. Då kan blodgenomströmningen öka, eller återgå till det normala, och i och med det så släpper också huvudvärken. En stor del av all huvudvärk beror på spänningar i nack-och käkmuskler. Kan bara hålla tummarna för att även dina muskelsmärtor skall balanseras. Jag skulle rekommendera dig att massera dom ställen där du känner smärta, gärna med någon effektiv massageolja som innehåller kamfer, eucalyptus eller menthol. Fibromyalgi angriper bindväven bl a, som omger musklerna och får du fart på cirkulationen i den, så släpper också smärtorna i musklerna. Kolla under länken "Infammation" som Catarina skrev, där får du tips på örter som bör ingå i massageoljan. ;)
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Underbart!! Kör du någon speciell meditation?

Härligt, inget är så läkande som att uppleva. I meditation kan man hitta grundorsakerna till problemen på en mycket subtil abstrakt nivå lika väl som att meditera direkt på de symptom som stör. Bägge varianterna kan vara extremt kraftfulla. =)
#5 Hallåå Tur_Budda! :) Kan du ge några tips på hur man kan meditera direkt på dom symptom som stör..? Nyfiken..

I min värld har allt vi upplever fysiskt en fysisk orsak- som i sin tur har en fysisk orsak - som i sin tur har en fysik orsak etc. Men den första lilla fysiska orsaken beror på en känsla och när den lättar av någon anledning (tiden läker känslomässiga sår ibland) så faller även hela orsak-verkan - kedjan då kroppen själv återfår förmågan att läka när den orsakande känslan är borta. Ibland hittar man exakt vilka känslor och tillfällen som spelar in och ibland så upplevs känslorna knappt alls eller mycket subtilt.
En enkel men inte heltäckande självtest är att fråga sig själv vilken eller vilka känslor man upplever när man tänker på allt det jäv-iga som det tillstånd man vill behandla innebär. Känn efter om det finns några minnen som känns ungefär likadant eller som man spontant komer att tänka på när man känner den känslan. Kommer man spontant ihåg ett tydligt minne är det troligt att det spelar in i hur problemet uppkommit känslomässigt. Detta är som sagt bara en enkel test, så ta den för det.
På det stora hela är det så märkligt att när vi släppt alla känslor som förknippas med problemet så försvinner oftast symptomen med. Har man inte tillgång till någon effektiv metod att berabeta känslorna så kan man med fördel göra en typ av meditation där man helt enkelt nyfiket känner efter hur känslorna känns och acceptera att de faktiskt känns så. Känslorna är som ett budskap från oss själva till oss själva och när vi fullt ut "lyssnat" på dem och accepterat dem så försvinner de. Detta är mycket snarlikt en yogametod som heter pratyahara.
En variant är alltså att nyfiket utforska precis hur symptomen upplevs direkt och en annan variant är att känna efter vilka känslor som dyker upp när man tänker på symptomen och meditera på dessa. En tredje variant är att fråga sig vad som KÄNNS värst med symptomen, och sedan vad som är värst med detta, och vad som är värst med detta, och vad som är värst med detta, och vad som är värst med detta… i en kedja av frågor tills det inte kommer några nya känslomässiga svar eller att det bara är samma svar hela tiden i olika små variationer. Då går man in och mediterar på den sista känslan som dök upp och mediterar på den samt olika minnen etc som man förknippar med den.
Så med den metoden skulle alla fysiska symptom ha en känslomässig orsak då? Jag tänkte mest på min magkatarr som kommer ibland, även om jag tycker att den blivit bättre sedan jag slutat med godis. ;) Den om någon, kan ju ha känslomässiga orsaker - faktiskt. Om jag då går tillbaka till den gången jag först upplevde den, så var det när jag som 18-åring precis hade flyttat till S-holm, hör och häpna! Kommer ju från en liten ort, och omställningen var svår tycker jag. Minns exkat när det var också. Jag var på väg till Gärdets T-station, och fick sätta mig ner på huk för det gjorde så ont i magen. Folk stirrade på mig och det kändes väldigt obehagligt. Jaa, kanske det blev en utlösande faktor det med…

#8 Alla riktigt tydliga minnen bär en blockering. Meditera på den minnesbilden och släpp energin. Du kan även fråga dig själv tex hur gammal du kände dig när det kändes så. Ibland känner man sig jättegammal och ibland som ett litet barn. Om man upplever en ålder hittar man på en fantasi om hur man ser ut i den åldern och mediterar på den fantasin i stället. Ibland blir fantasin helt eller delvis ett eller flera minnen och det är åxo bra. =)

Oj, grymt intressant detta! Har precis som Inga-Lena beskrev också någorlunda exakta minnen om när jag först fick min värk i mina axlar och nacke. Bilolycka. Inte så konstigt och det läkaren sa var att det är en form av fibromyalgi men inte så mycket mer än så. Har försökt med allt möjligt i ett par år nu. Kanske dags för detta…!
Kan tillägga att jag har blivit masserad till och från ganska mycket under åren. Dels så gick jag och en kompis en kurs på Axelssons. Men när hon flyttade utomlands försvann mina händer. Nu är det min sambo som känner sig tvingad. Använder en olja från just Axelssons för tillfället. Men är väl värt att testa annat mer specifierat!

#10 Ett stalltips är att låta alla minnen från strax innan olyckan fram till idag bli en film och meditera på den. Låt den gå så fort eller långsamt den vill. Bara upplev den nyfiket. Om den vill bli något annat så låt den göra det. det är helt om om det dyker upp en massa "ovidkommande" minnen och fantasier i "filmen". =)