Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikettörtmedicin-kosmetika
Läst 2217 ggr
Brokenfether
0

Örter mot hösnuva

Hittade en artikel i en tidning jag har Själ/Kropp/Ande heter den och där står bla en artikel om örter mot hösnuva. Det passar väl bra nu när det slås hö runtom på ängarna…*L

ÖGONTRÖST: Kan användas som torkad ört eller tinktur. Ögontröst inverkar på slemhinnorna och torkar ut slemmet och verkar även naturligt inflammationshämmande.

NOPPA: Denna ört har många gynnsamma verkningar som lindrar hösnuvesymtom. Den motverkar inflammation och har en sammandragande effekt som minskar snuva och ögon som rinner. Noppan kan lagas till som te och drickas dagligen. Det rekomenderas oxå att personer som lider av astma använder örten för ångbad.

KAMOMILL: Extrakt av kamomillte som intas dagligen kan lindra många symtom på hösnuva. Växten är rik på inflammationshämmande ämnen, men är samtidigt så mild att den kan användas till barn. Eterisk kamomillolja är oxå effektiv, eftersom den innehåller ämnet chamazulen, som bekämpar inflammationstillstånd i kroppen.

FLÄDERBLOM: Fläder verkar naturligt sammandragande och reducerar därför slem i luftvägarna. Ett örtavkok på fläderblommor är effektivt för att förebygga och behandla hösnuva.

Tuva-Lena
0

Jag skall i alla fall testa kamomill Broken! Det har jag på gården, och pollenkänningar har jag haft hela våren, fast jag inte lider av det direkt. Bra tips! Tack! Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Magi-cat
0

Tack för tipsen, Broken!

Men vad tusan är NOPPA?FörvånadSkrattande

De andra förstår jag mig på, men n o p p a…….öhh…

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Brokenfether
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det finns 4 st olika ( tror jag det var) arter av Noppor. Här är en av dom.

*Beskrivning. Sumpnoppa är en ettårig, gråaktig, filthårig ört som saknar utlöpare. Stjälken är rak eller något nedliggande, ogrenad eller oftast grenad, den varierar i höjd men är vanligen bara omkring en decimeter hög. Bladen är tunglika till lansettlika. Sumpnoppa blommar från juli till september med oansenliga blommor. Blomkorgarna är små, bara tre millimeter, och sitter samlade i små huvudlika gyttringar. Holkfjällen är ljusbruna med mörkare hinnartade kanter.
Sumpnoppa kan knappast förväxlas med andra arter.
*

Utbredning. Sumpnoppa är vanlig i södra och mellersta delarna av Sverige, men förekommer också längre norrut. Den växer på nästan alla typer av fuktig mark, även som ogräs i åkrar och trädgårdsland.

Brokenfether
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bild till på sump Noppan…

Tuva-Lena
0

#2 Tänkte just detsamma Magi-cat, har aldrig hört talas om och den växer inte här heller. Men den kanske kommer farande nu då med växthuseffekten.. Hägrar har aldrig funnits här heller, men nu ser jag dem lite då o då..

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Brokenfether
0

Ska kolla upp dom andra sorterna imorgon….Broken gääääspar lite nu…Fot i munnnen

Magi-cat
0

aha! Tackar tackar!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen