Trädgårdshäxor, är vi väl allihopa..?
Ja, hur är det ställt här på forumet? Har vi några amatörhäxor som tar första bästa tillfälle i akt att få stå på knäna i rabatten nu under våren/sommaren?
Skulle vara roligt att få veta hur ni sköter om era rabatter/trädgårdar, eller om ni har en mysig balkong där ni sitter och lurar under sommarkvällarna, med växter som prunkar mot avundsjuka grannar. :)
Den här tråden kan vi använda för att ge varandra tips och råd om hur vi fixar i rabatterna eller urnorna. Lägg gärna in bilder också så vi andra får se hur ni har löst designen! Självklart skall vi ha med örter av alla de slag också!
Och vilka utmaningar vi ställs inför, med alla nya tips som man bara måste testa! Trädgårdsarbete är ju avkopplande också, så på det här sättet får själen sin näring också! 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Helt underbar tråd Tuvan. I trädgården trivs jag ypperligt. Är så glad jag har ett torp att köra till då jag inte begåvats med balkong till min lgh. Har varit ut dit en dag och rensat bort lite ogräs. Finns massor kvar och rabatter ska planeras,uteplatser osv och sen ska jag göra en hängmatta…så jag får ligga i den sen och avnjuta mitt arbete.

Jag ska svara bara så att ni inte tror att jag struntar i er… jag är inte alls i trädgården… kan inte för min rygg och kanske därför gillar jag det inte ett dugg
är en urtrist ointresserad person :) Men jag gläds åt att ni gillar det :)
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
#1 Tackar!
Jag fick idén igår när jag slet med att gräva ut fyrkantiga grästuvor för att planera en ny stor härlig rabatt. Grästuvorna kom till användning på ett annat ställe där jorden har legat bar tidigare. Nu skall jag göra likadant på andra sidan om farstubron. Sedan kommer det roliga…. Att plantera och se hur allting växer och trivs! Skall variera med stenar och plattor så får vi se hur slutresultatet blir.. 
#2 Och ryggen Hoppis, den fick sig en rejäl duvning av gårdagens arbete - ändan domnade! Men det kostar på att ligga på topp! Ha ha! 

Hahaha, du får gärna komma och gräva här med :)
Nja, törs jag det? Du vet, den som gräver en grop åt andra.. 

Hahaha!
Ha ha ha…den va bra den Tuvan..*L

Jag brukar odla lite örter på balkongen i krukor. I år har jag inte sått något så jag tänkte cykla ner till en handelsträdgård som ligger i närheten, för att inhandla lite plantor istället. Det får bli lavendel, rosmarin, timjan och citronmeliss. Jag har en inglasad balkong med sol från halv tre på eftermiddagen. Blir det varmt så kan jag dra ifrån fönsterna och sätta upp parasollet istället.
Jag brukar också ha blommor i tre balkonglådor. Och så har jag några krukor hängandes på väggen som också vill ha blommor :-) Detta med att pyssla med blommor på balkongen passar mig utmärkt eftersom jag inte skulle klara av att ha något på marken, tyvärr. Annars finns här möjligheter att hyra en liten odlingslott på området.
#9 Va fint du har det..och vilket hus…
wow…Lycka till med trädpionerna..*L
#10 Tack 
trädpionerna hade så fina skott med blomknoppar
så kom den förbaskade vintern till påsk och brände bort allt med sina över 10 minus 
men de lever iaf…..
#8 Jag skall också plantera lite örter i år. Lavendel, vad underbart Ayena, men du citronmeliss, vad använder du det till? Jag har rosmarin i ett schampo som är gjort på naturliga råvaror… och timjan känner jag också till föstås - ärtsoppa, eller hur?
#9 Fick årets katalog från handelsträdgården i veckan, och dom annonserade just om olika nävor. Vackra blommor, och den mest kända är ju Midsommarblomster, eller skogsnäva, så jag funderar på att köpa några såna plantor. Och självklart skall jag ha violer! Kan jag bara inte undvara med den härliga doften! :)
om det är viol som luktar är det denna (doftar som violkaramellerna)
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/viola/viola/violodo.html
den vita skogsviolen doftar inte….

#12 - Citronmelissen kan man använda i matlagningen istället för riven citronskal, passar bra till fiskrätter. Kan också användas till kosmetika och läkemedel.
Timjan och rosmarin använder jag väldigt mycket till matlagningen.

Timjan ihop med stekt gul lök… mmmm!!! Rosmarin på potatis i ugnen… yummi, båda dessa kryddburkar är ständigt slut i mitt kök…
#14 15 Aha, men då skall jag använda det också i fortsättningen. Roligt att testa nåt nytt! Har ni fler intressanta kryddningar att rekommendera? :)
#13 Skogsviolen…? Menar du Nattviol, den som är fridlyst - fast den doftar ju dunderljuvligt….? Finns nåt som heter kärrviol också, och sedan en som vi kallar ängsviol - kan det vara den du menar?
jag är rätt säker på att det som ajg köpte en gång för länge sedan i plantskolan hette rätt o slätt luktviol… lila blommor och luktar som karamellerna.
den vita skogsviolen vet jag inget om, eftersom jag fått den… har inte sett den på någon plantskola… tror jag… ev kanske den heter annat…detta är ju vad kunden säger… fast hon är rätt kunnig….
ska undersöka lite om den….
#17 Ja, nu fattar jag! Luktviolen, den som ser ut som en pensée! :) Mörk blålila i färgen och luktar precis som tablettaskarna man åt när man var barn - på matinè! Ha ha! Vilka minnen! Jodå, det är precis den jag menar. 
Fel av mig! Har ju glömt att gå in på länken o kolla hur den ser ut!
Inte konstigt att jag inte har sett den ute i naturen - den växer inte här!! Jag bor norrut där kärrviolen är vanligare, och doftexemplaren får vi köpa på handelsträgår´n. :)
Skickar med ett exemplar av den fridlysta nattviolen. Doftar helt underbart på sommarkvällarna när luften är lite fuktig..

den är också underbar…. mmmmmm
grekisk lövkoja doftar underbart o är lättodlad… dock bara ettårig :(

Kan man köpa citronmeliss i kruka i matbutiken och sen bara plantera ut den i något soligt hörn? Funkar det?
Det har jag gjort, går alldeles utmärkt… men avhärda den först ;)
min är på år 3 nu…..

Kan man också köpa andra kryddor i kruka och plantera ut dom
? Jag blir riktig ivrig här
prova går alltid… vissa är nog inte härdiga över vintern… men gräv upp o gräv ner… sånt gillar jag…
man kan ju satsa på milda vintrar då kan mkt överleva ju!!!
Men akta dig för myntan… sätt den i en spann som botten är urtagen ur… annars har du mynta överallt!!!
jag upplever grönmyntan bäst…

Är det samma som kattmynta? Den har jag nämligen överallt…
nix… kattmynta är nått annat tror jag iaf… jag tror den kallas nepeta den egentligen…
katter gillar den växten… riktigt gärna rullar sig i den..

bajs! här skrev man. men så kom de aldrig fram
nåja, jag tycker om trädgård. och det har jag nog fått från mamma :)
i vår kolonilott så ska jag få odla diverse örter och nyttiga "ogräs" i en trekantig odlingslåda. blir nog fint. om det är någon som har tips på nåt man bara inte får missa så berätta :D
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
jag har sockerärtor i min… älskar att bara plocka rakt av i munnen… 4-5 st uppefter ett par blomstöd… ju mer du plockar ju mer ärtor blir det….
Jag har ju ett torp som jag pysslar om och där ska jag göra en örtagård vid den planerade uteplatsen denna sommar. En hängmatta ska oxå upp så jag kan ligga i den å skåda mitt verk sen..*L Jätteroligt med örter..
Apropå mynta, he he, här har ni en som har den överallt i trädgården.
Fast det luktar härligt när jag försöker dra bort överflödet. Vad kan man använda den till, förutom till te då kanske..? kan man torka bladen och använda till te?
jag hackar den i en typ Briam… greksik vegetarisk grönsaksrätt…
potatis, tomater/kross, aubergine, squash…. lite kajsa varg… man tar vad man har. morot mm blanda med krossad tomat och hackad mynta + feta ost. Ringla rikligt med olivolja över…massor… in i ugn till allt är mjukt…
Varje vår tänker jag..I år ska det odlas…men icke *skratt* Men i år har jag iaf satt frön, som står i fönstren än så länge.
Gräslök, persilja, basilika, timjan, stark chili och busktomater :-)
Förr om åren hade jag alltid potatis och morötter…
#32 Guuud, va det där lät gott! :)
#33 Du kan väl fota sådden så vi får se hur den utvecklas bybo!
Jag har gjort två mastiga "rabatter" i helgen, som omgärdar min farstubro. Nu längtar jag efter att få sätta buskar och blommor där. Sen skall jag tillverka små konstverk som skall placeras strategiskt mellan växterna, lite plattor och stenar också. Ser det inne i huvet hur det skall ta sig ut och det blir jättespännande! Sen har jag rensat trädgårdslandet, flyttat buskar och gödslat alltihop. Vet ärligt talat inte var jag tog krafterna ifrån. Det måste vara yogan - eller hur Hoppis..?
Ärligt talat, sedan jag började med yogan så orkar ryggen mycket mer, och jag behöver inte sova lika mycket heller! Oh, Happy days!! 
#34 kan meddela att det är illans gott ;)

Det är säkert yogan! Den är helt fantastisk! Jag som hade 2 cm uppbyggnad i min ena sko för att ryggen är så sned, kan meddela att efter 5,5 mån idogt yogande har plockat bort alltihop!! Jag har alltså lyckats räta ut/töja ut ryggen så mycket att jag kunnat ta bort min inlägg. Visserligen är jag ju fortfarande oerhört sned och får ont så fort jag hoppar över yogan, men med de ryggfelen jag har och haft hela livet måste det ju få ta lite tid… så yogan är verkligen fantastisk!
ELVIS VIDEO med tanke på Inga-Lenas avslutande ord i #34
#37 Inget snack om saken; He's the King! Vilken röst!
mmmmmmmmmmm…. man smälter…..
#34 Inte mycket att se….*S*
#40 Nä, men å lyssne på bybosan! :)
#40 *gapskrattar* Jag menar min odling i fönstret!!! ;-)
jag tycker nog det är å se också…
både Elvis o fönsterodling ;)
#42 Ha ha! En börje bli gammal! :)
#45 Nää, vad fint Pia! Den borde bli månadens trädgårdsbild, tycker jag! Vad har du sått för nåt? Känner inte igen växterna.. Inte är det kantlobelia, dom där småbladiga? Det har jag satt. ;)
Näää, det är Timjan, och sen är det chili och busktomat och i krukorna gräslök, persilja och basilika :-)
Precis… sådder är alltid sevärt!!! 
FB jobbade jag som 17 ute i trädgården men det tacklade av allteftersom de blev fler o även större problem m ryggen. FB var det nog ett slags terapi under fertilitetsutredning o väntan på adoption också. Dessutom har jag ju aldrig haft ett fast arbete o trädgården blev ett slags självbekräftelse (att den var fin = jag är duktig).
Nu har ogräset tagit över alla blomrabatter men jag hoppas få ordning på en i taget under kommande år. Töserna blir äldre o ger mig förhoppningsvis lite mer egentid framöver.
Trädgårdslandet o växthuset är väl de områden som jag försökt hålla någorlunda i schakt. Även om det ibland känns hopplöst, vårt hus står på åkermark m åker runtomkring o tonvis m ogräsfrön virvlar runt sommartid. Vi har ingen gräsmatta längre, det är en maskrosmatta numer!
Ska se om jag kan hitta ngn bild av ngn mer "omskött" del av trädgården…här framsidan mot vägen; knäckepilar (o Mellis, ett par år yngre än nu).

Ojojoj, själv sätter vi i år några potatisar i krukor inne för att få färskpotatis… ute fungerar inte att ha land med en hund som tror att han är en vikarierande grävmaskin.
#52 Hej…har inte hunnit m datorn på ett tag…trädgårdsdags du vet! ;)
Vi har också en grävling men hon är relativt lätt att fostra så hon har lärt sig att undvika trädgårdslandet…för husfridens skull.
Otroligt egentligen m tanke på att Tassa avskyr att bli "ogrejdig" i pälsen…en riktig liten fjolla! :)

Hahaha, vår han blir gärna full av vad som helst… han gräver och öser jord över sig och dyker ner i groparna. Han är definitivt inte lättfostrad… eller så är vi helt odugliga, men han är så odygdig så det är inte klokt!
Nu får jag nästan lite komplex här. Vilka fantastiska växter du har i trädgåren, där kan man snacka om gröna fingrar! Hur bär du dig åt? och vilka bilder! Dom kan du tävla med i månadens själabild också - kanonfina! :)
Äsch då! 
Har bara fotat så att ogräset inte syns…o bara de bra delarna ju! Till din fråga; man slänger ner lite frön o säger: väx el inte. Får man plantor sätter man ut dem i landet/rabatterna o säger: väx el dö o hoppas på det bästa…
Nej, lite snällare är jag nog allt, brukar nog småprata lite m dem o så. 
Verkligen tjusig trädgård MaMaMade..*L Roligt att få se..och nu längtar jag ju ännu mer efter att jag får färdigt ute i torpet…hmpf!
#61 Och jag här hemma på gården. Idag satte jag om lite blommor, hämtade mer gödsel nere hos pållarna - och det är tungt det - sedan hoppas jag att plånboken skall växa sig enormt stor så jag får råd att köpa nya växter att sätta i mina nya planteringar. Att det skall vara såå dyrt med plantor!! Och buskar!! 

Hahaha, kan man plantera sin plånbok menar du och säga väx eller dö?? Eftersom min redan är utarmad kan det ju inte bli så mycket värre :D
#63 Neej Hoppis, men man planterar t ex en 50 öring, och då får du en femtiolapp när du skördar, en enkrona blir en hundring. Sätter du en hundring, ja då får du kontakta skattemyndigheten för du har du tjänat över 5000 kronor!! Ha ha!
Dessutom måste du betala reavinstskatt!

Hahaha, men man får tjäna 7000:- skattefritt numer va?
Oh, tänk om man kunde det! Då skulle jag slippa söka jobb…gillar ju att peta ner saker i jorden som blir mer o sedan skörda!
#65 Stämmer, men avdrag för intäkternas förvärvande, du vet..

Hahaha!!
Nu blir man nervös alltså. Just nu har vi minus 2,7 grader ute.. mina blommor!! Har täckt över så gott det går med gamla lakan så jag hoppas att det inte fryser.. 
Rekord inatt; minus 7 grader. Vågar inte gå ut i växthuset o kolla…tack o lov för att jag inte satte några plantor tidigt i år. De ettåringar som har kommit är så små att de nog har klarat sig, ligger för nära jorden än.
Ja, hoppas kan man alltid!
Var bor du mamamade! jag huserar kring Höga Kusten trakten själv.. ;) Den här tiden brukar jag gå ut i skogen och plocka murklor. Jag har sett några få i år också, men dom är så små än - det är för torrt i markerna så dom kan inte "svälla upp" som dom ska. Hoppas på regn snart - rena torkan nu i två veckor..
Här fick vi lite regn för ett par dagar sedan. Jag bor i Vindelns kommun, strax nordväst om Umeå.
#72 Aha, när jag läste i Umeå åkte jag till Hällnäs en bit ovanför Vindeln. Vi hade en exkursion i dom trakterna och det var första gången jag såg en liten sparvuggla. Vindelälven är underbar och vår enda väl, outbyggda älv här uppe i norr. Underbara trakter du bor i! :) men säkert kallare än här nära kusten som jag bor..
Bor ett par 100 m från älven. Går ofta ner o fiskar några abborrar till röken o några mörtar till missarna. Förut var vi alltid ute m båten o fiskade men nu har vi ju småtöserna o även om de gärna vill följa m så blir det inte riktigt samma ro. Dessutom har de inte tålamod till en längre tids fiske…alt att de krokar fast ngt av oss andra. 
Lovar att titta in om jag kommer förbi! :) Då kan vi dra upp några aborrar tillsammans - rökt aborre på en hårdmacka, finns det nå bättre..? Känner en tjej som bor i Vindelntrakten också.. ;)
Kära trådgårdhäxor.
En novis behöver stöd. Skall planter lite buskar och träd mot trädgården gräns mot betsmark. Men vad?
Sen har jag en yta ca 10 x1 1/2 meter. Den ligger bakom vårt föråd. Det var inte gräsmatta på den ytan förut. Nu så vill vi nog, tror jag, Sätta lite buskar. låga träd och perenner på ovanstående yta för att få lite avskärmning mot en vägslänt och väg. Vägslänten sluttar neråt från trädgården.
Jag kikar och kikar i böcker men vet ju inte vad som skulle kunna bli fint ihop, Vi finns ute på landet i Hallands inland.
Är det någon vänligt själ som har förslag eller bilder man skulle kunna få inspiration av.
Tack så mycket isåfall.
Var rädda om varandra
Fy, vad svårt signemo! men jag tror att kanske MaMaMade kan hjälpa dig. Har du sett hennes trädgårdsbilder..?!
Skall kolla lite i katalogerna jag med! ;)
Prydnadsaplar kanske? Såg några jättefina buskar i ett reklamblad från en plantskola…ska gå o se om jag hittar det i pannrummet…
Kurilerkörsbär (Prunus nipponica v.kurilensis), 2½-3 m, härdig i zon 1-5. Ljusrosa blommor i maj.
Hortensior är ju jättevackra men går tyvärr inte så bra här uppe hos mig. I bladet finns en jättefin vipphortensia i rosa; Hydrangea paniculata "Pinky Winky". Härdig i zon 1-4 o den blir 1½-2 m hög. Blommar i juli-sept.
Alt trädgårdshortensia, Hydrangea macrophylla "The Bride" (vit) el "Endless Summer" (blå). 1-1½ m hög, härdig i zon 1-5. Lång blomningstid.
Eller Purpurapel m rödaktigt bladverk i början av säsongen; "Liset", "Eleyi" etc, härdiga i zon 1-5. Samplantera m "röda" buskar som t ex: Blodfläder, sambucus nigra "Black Lace", röda blad o rosa blomflockar, ca 2 m hög, härdighet 1-4 (5). Bären kan användas till saft.
Samt Röd smällspirea, Physocarpus opulifolius "Summerwine", 1½ m, härdig i zon 1-5, rosa/vita blomklasar i juni-juli.
Japansk rönn är fin; Sorbus commixta "Carmencita" E, 2-4 m, mörkgrönt bladverk, vita blomflockar i juni o lysande lackröda frukter på sensommaren. Härdig i zon 1-5. Skulle nog bli fint m de där buskarna m ganska ljusa gröna blad o röda stammar, kommer inte ihåg vad de heter. El de där liknade där bladen blir illorange på hösten.
För att täcka lite mer verkar Kompaktolvon vara bra; Viburnum opulus "Compactum", 1-1½ m hög m utbrett växtsätt, blommar i juni m blommor i runda samlingar, lättodlad i ngt fukthållande jord. Härdig i zon 1-5.
Bilder på allt får du googla på…nu ska jag nanna!
TAck snälla MaMaMade. Nu skall jag kolla .
Var rädda om varandra
Du är en klippa MaMa! Tack snälla! :)
Asch då, såg det mesta i ett reklamblad som kom i postlådan. Tyvärr bor jag 1-2 zoner för kallt för det mesta av det ovan uppräknade.
Så det är kul om ngn annan nappar så finns mina drömmar åtminstoner ngnstans i landet.
Berätta gärna vad du bestämt dig för att plantera, signemo!
Jättekul med tips. Är det sol här imorgon kör jag till torpet och jobbar vidare med min örtgård…..sen blir det plantera. exakt vad vet jag inte just nu,det beror på hur jag får till det hela. Dock ska jag ha gräslök,dill,timjan,salvia,lavendel..mm…längtar…*L
#82 Jag skall också sätta örter i år hade jag tänkt, och varför inte "härma" frk Broken då? ;) men just nu går det inte att så ens, det är fruktansvrt torrt i marken. Vi har inte haft nåt regn på en månad ca, och nu har nordan blåst i över en vecka så det är kruttorrt i backen. :(
#83 Det är bara att härma på…*S Vill ha mycket mer,men det får jag kolla upp vad som faller mig i smaken. Behöver massor med tips om spännande örter som jag kan torka och som doftar ljuvligt.
Ska gjuta ihop något magiskt oxå tänkte jag…..som prydnad oxå….ska bli spännande
Visst kan vi få lite bilder från Torpet, Broken!? Några själabilder sas… 
#86 Javisst…så fort jag hittar ett bra själa-objekt,så kommer det..
#85 Jag har redan gjutit jag, och vet du vad det blev? Jo ett blåbär, ett megablåbär gjöt jag i cement! Blev jättefint! Nu skall jag måla det blått - eller skall jag ta rosa..? ha ha - och sedan får det stå där i planteringen med blommorna. Jag använde en plastfotboll som jag gjorde ett hål längst upp i, där jag hällde i cementen. Nu har det brunnit färdigt och idag tog jag fram underverket. Jättefint, en liten kvist fick bli "blåbärskvisten". Nöden är uppfinningarnas moder som man säger.. ;)
#88 Du är väl då duktig du…wow…men vad menar du med att "det brunnit" färdigt? Har du sån där ugn oxå?
När cementen stelnar säger man att den "brinner ihop". Samma sak som i komposten el dynghögen…el när pyromanen varit framme o lekt…kärt barn har många namn.
#90 Tack för svaret…hehe…kunde hon inte sagt -När den "torkat" klart! istället….så man fattar
…
#91 Nä men det går ju inte heller, man måste ju verka kunnig du vet..
#92 HMPF!!!! Det får ju mig att verka "okunnig" tackar så mycket…*S Här i skåne säger i allafall JAG…Torkat klart!
Kan icke missförstås…
He he, vet inte det ja, skånska du vet… Det blir väl nånting "tåååkat klaooot" det… 

Nänä! Nu lägger jag mig i!
Du skriver mer halländska nu Inga-Lena, i Skåne har de difftonger men dock inte i Halland (Jag är halläning
)
Ja men saken är den, att jag vet inte hur jag skall skriva ett skorrande "r" . ha ha!
Och i Halland har jag släkt, min faster och kusin har ett sommarhus i Falkenberg, men dom är där året runt för det mesta! Hääärliga västkysten! :)

Joho då, du skulle ha stannat till i Ångermanland, för det "är landskapet som Gud skapade när han både log och vredgades", som skalden Pelle Molin skrev. ;) Självklart tar man åt sig! 

Bodde väl lite på gränsen då jag bodde mot Backe-hållet….
*L*
Aha, men Backe ligger i Ångermanland, fast tillhör Jämtlands län - jämtarna stal det där lilla nordvästra hörnet av oss på 70-talet. :( Snacka om bedrägligt beteende..! ;)
#100 Jaha…vad ska jag tycka då? Min del blev ju snodd av utlänningar!
Tur den snoddes tebax igen,så man blev en svensk skåning och inte en dansk…*S
..och inte en dansk svensk, menar du..? ha ha

Och jag är född hallänning…
#102 Nope….finsk-svensk snarare…
danskarna hade redan gett sig av när jag kom hit..hahaha
Du,undrar ang cement…är det dyrt?

Men man säger väl brinner för att cementen utvecklar ganska stark värme när den brinner ihop? Precis som gips. Jag tror inte cement är särskilt dyrt.
#104 Nej, precis som Hoppan säger så är den inte alls dyr, en säck går på ca 70 kr och då är det färdigblandad cement. Men se till att ta den färdigblandade alltså, för det är en liten vetenskap att få rätt avvägning om man vill blanda själv. Lycka till Broken, det kommer bergis att bli jättefint i din trädgård! Mitt blåbär står där "fullmoget" i rabatten och gör alla blommorna såå avundjuka, för dom är ju bara på "mognadsstadiet" än. Dom fattar liksom inte det där.. 
#106 Va bra! Tack! Hur långt räcker en säck då? Till mer än bara en cementboll får jag hoppas…*L
#107 Den räcker till flera megabär! Jag har fortfarande mer än hälften kvar i säcken efter det första bäret, kanske 3/4 till och med! :)
#108 Då kommer en annan fråga…Vilken sorts färg målar du "bäret" med? och lackar du det sen oxå? Med vilken sorts lack isf? 
#108 Jag tar lackfärg, som är vädertåligt och fäster bra på cementen. Då har du både färg och lack i ett. ;)
#110 Aha…det blir till att fråga i färghandeln då så det blir rätt…*L fast om jag vill ha humlor eller nyckelpigor på mina "klot" så kan jag ju inte använda färgad lack….nåja…ska nog bli bra..*L
#111 Jo visst, bara det får torka först så ska det väl gå det med..? ;) Annars kan du måla dit en läbbig mask eller nåt.. 
#112 Mask? It´s not gone happend,let me tell you….
Humlor,fjärillar eller nyckelpigor…eller som min finska mamma kalla dom (nyckelpigorna) "vibbavabbor" hahahaha…sött va
Mmmm, en vibbavabba vore inte helt fel, där gav du mig en idé Broken, va gulligt! Eller en liten sommerfugle, heter det inte så på dansk? Eller var det skånsk..?
HI hi!
Det var på danska…*morrar* jag ÄR INTE dansk människa…
maken till att retas va…
Kramar….annars kan du ju måla en "tallefjant" på din boll..asg
#115 Ooppps, jag läste visst fel; ballefjant blev det först - men nu ser jag ju! 
#116 Ha ha ha…måla du en "ballefjant" på en tall sen kan du sätta in ett foto i julimånads själabild tråd…
Varför inte måla den direkt på ba(o)llen då?! Omgivningen är ju den rätta, om man säger..
En liden rääälig balle..
Idag har jag sått frö i "trädgårdslandet"! En härlig dag för att göra sånt, lite kylslaget men soligt. Sådde plocksallad, dill, persilja och salladslök. Sedan blommor förstås; Atlasblomma, strakrassing, Zinnia och Jättevallmo - men nej, jag tänker inte röka opium. :)
Hittade inga ringblomsfrön på affären, annars är det mina favoriter, men jag tror att jag har kvar egna frön sen i fjol som jag torkat - bara jag hittar dom i röran..
Rosenböna är en vacker klängväxt och bönorna har väldigt fräcka färger…*L ingen som odlar den?…
#120 Skulle vilja sätta rosenböna, men dom är svåra att få tag på. Hittar inga frön!! och ikväll kom regnet, äntligen! Vi har inte haft nåt regn sedan snösmältningen så det var efterlängtat! "Singing in the rain* 
#121 Jag ska ta och se om inte jag hittar en påse Rosenbönor till dej.
Tror att vi kan få en skvätt väta här med, kanske imorron….naturen behöver få sig en dusch…."Sunshine…sunshinereagge" sjunger jag…*S Gonatt med er..nu ska Broken nynna sig till sängs…
#122 Va du är goo! Tack lilla vännen!