Kramper
Jag brukar få hemska kramper i vaderna och i tårna, speciellt på nätterna. Krampen kommer plötsligt och från knät och neråt mot vristen + att alla tår spretar åt alla håll. Det gör fruktansvärt ont och det känns som att benet ska gå av. Jag har haft 2 nätter i rad nu. Har fösökt med varmvattenbad + att smörja benen med Zoonsalva.
Det hjälper bara för stunden, för värken efteråt sitter i jättelänge + att man har svårt att gå och speciellt gå upp från ett stillasittande läge. Tacksam för alla tips som kan hjälpa mig att inte få dessa kramper. Vet inte heller vad dom beror på.
Kanske du har en magnesium brist. Många behöver mer än som finns i vitaminer blanding eller calcium och magnesium bladning. Prova 400 - 800 mg mag.per dag och se om det hjälper.
Tack #1 det ska jag testa.
Att du får det just på nätterna beror på att blodflödet avtar en aning under natten. Jag vet inte din ålder, men med tiden så kan venklaffarna i benen - ungefär detsamma som hjärtklaffarna, men dom här skall hjälpa till att transportera blodet upp till hjärtat - bli utnötta. Då kan såna här smärtor bli följden. Smärtorna beror på att det blir syrebrist i mysklerna och dom krampar. Syrebristen kan också bero på det Stardust nämner, mineralbrist. ;)
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Jag har också haft kramper på nätterna…det gör så ont att man kan skrika rätt ut! Men jag läste i boken Kärringråd och huskurer att man ska lägga en kniv av stål under madrassen. Och se'n jag gjorde det har jag inte haft kramp en enda gång! Otroligt men sant.
I boken står det så här: Kniven måste vara av 100% stål. Om den t ex har träskaft fungerar det inte. Det påstås också att kniven måste ligga på tvären i sängen. Ligger den på något annat sätt har den ingen effekt.
Om du provar kan du väl skriva här och berätta hur det gick. Är nyfiken om det hjälper dej också. 
#4 det var en häftig ide.Självklart ska jag testa. Vid det här laget gör man vadsomhelst för att bli av med smärtan………men jag undrar……..hmmmmmm. Jag brukar vakna till mitt eget skrik, när benet eller benen krampar så. Ofta övergår det till gråt när det gör så ont.
#3 Tack för en upplysande förklaring. Så har inte jag tänkt, men tror du har rätt.

#5 Precis så var det för mej också. Ibland flera gånger per natt, och jag fick ställa mej upp och liksom ställa mej på tårna för att det skulle ge sej.
Det här tipset har jag tänkt på i flera dagar att jag skulle skriva här utifall det finns några fler med kramper, men det har inte blivit av…Också skriver du ditt inlägg…. *märkligt* 
Lycka till!
Undrar om det har med magnetfält att göra..? Om du är det ena magnetfältet och kniven det andra, då borde det bli en svag elektrisk ström mellan…eller nåt. Kroppen består ju av laddade partiklar också, och vätska..
Hmm, intressant..
april4 när får du dina kramper är det året runt eller är det bara nu när det är sommar. Kanske rent av första gången du får det.
Om du får det året runt har jag inga ideer vad som kan orsaka det men om det bara är sommartid så kan det bero på vätska.
Att du kanske dricker för lite (och får vätskebrist), eller konstigt nog tvärtom. Att du dricker tillräckligt eller för mycket. För när vi svettas så är det inte bara vätska som försvinner utan även andra saker (vet inte allt) däribland salt. Så du kanske fått obalans i kroppen när det gäller tex salt. Och det för att du svettar bort massor men även sköljer bort invändigt en del när man dricker.
Är du sugen på nåt speciellt så kan det vara en fingervisning på vilket ämne som hamnat i obalans.
När det gäller värken så får du nog dras med den några dagar för det blir ju liknande träningsvärk.
#9. Jag har haft det bara ett par ggr tidigare, första gången hände det i höstas, aldrig tidigare. Jag dricker ganska mycket vatten pga krångel med njurarna.
Vill slå ett slag för inlägget jag gjort förut ang. själens musik. Fantastisk musik, rakt i hjärtat. Lyssna gärna och undras över hur en liten pojke har en sån fantastisk röst.
#10 Ja har lyssnat April, och jag håller med dig, en underbar röst har den pojken - och titeln var mitt i prick! 
#10 Visst är titeln passande.
#4 Härligt att du provat råden från den boken.
Jag har den oxå och har skrivit i en tråd just om Kärringråd.
#13 Finns det några bra råd mot myggbett som kliar som attan!? Nästan så jag kliar sönder huden innan det ger med sig..

#14 Jag använder Tee Tree Oil och det hjälper mig direkt. Använder den outspädd, även bra på blåsor i munnen fastän det står för endast bruk utvärtes. I Australien går det bra så varför inte i Sverige.
#14 Rent brännvin eller parfym med alkohol i funkar oxå….svider gött i skinnet.
Tugga Rölleksblad och lägg det på myggbettet.
Tugga tobak och lägg det på myggbettet.
Sätt tandkräm på myggbettet.
Gnid en rå tomat på myggbettet.
Lägg en handduk doppat i så varmt vatten du står ut med och badda 2-3 ggr,så ska det ta bort klådan och den ska inte komma tillbaka.
Aloveragele´eller gnid saften från ett aloverablad på myggbettet.
Nu har du tips så du kan sysselsätta dej resten av denna dag…Lycka till…*S
Jag hittade tenna text i en tidning. Myggbett kliar mindre om man sköljer i kallt vatten och tvättar rent. Tea tree olja, Salubrin eller hydrokortisonsalva lindrar oxå. Brukar du få stora besvär eller ska vistas i knott/myggrika trakter kan du be doktorn skriva ut Zyrlextabletter.
Tuvan…har du aldrig hört talas om MYGGSTIFT!!!! Så slipper du bli biten…
Då återkommer jag med dessa cramp-stop strumpor, en ny uppfinning av material som tar bort kramper…
http://www.safetex.se/pdf/Crampstop_Dag.pdf
Jag har inget med företaget att göra, dottern har dessa och inte haft en enda "krampnatt" ever since….
Det finns dag och natt kramp strumpor på Apoteket också
#20 Jajamensan
det är där deras (safetex) strumpor säljs (också)
#18 Myggstift är blä tycker jag. Luktar gift och kladdar överallt. Ibland känner man till och med smaken om man skulle råka äta en macka, när man har smörjt in sig med ovanstående. Urrk
Brukar testa vitlök och då är det något bättre.. ;)

OT Jag håller med dig Inga-Lena, jag avskyr alla former av myggmedel. Tyvärr måste man ju ibland men jag avstår coh viftar med ruskor osv så länge jag bara kan :)
Jag har inte riktigt kramper i benen men väl värk och krypningar. Jag käkar nu magnesium http://www.helhetshalsa.se/info/produkter/prod_pop/1180.htm och både värken och irritationen försvinner helt med dessa!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
#23 Du är en klippa Hoppis! :) Nu måste jag iväg en stund men återkommer ikväll. Krameilkram på dig! 

Kramkram på dig med!! 
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

#13 Ja, det står mycket bra i den men också råd som man inte kan följa pga det inte går att få tag i sakerna som ska hjälpa.
Jag får leta rätt på din tråd och skriva lite tips som hjälpt mej. 
#14 Du ska alltid ha med dej sockerbitar när du är ute. Se'n om du får ett bett av någon insekt, även geting, så ska du fukta sockerbiten med saliv och gnid in i huden. Ju snabbare du gör det desto bättre verkan får det.
Men för att undvika att bli myggbiten ska du gnida in huden med persilja, står det i boken. Jag provade att ha persiljekvistar i jackan och bakom öronen en gång när jag fick motorstopp i Hälsingeskogarna…Jag fick inte ett enda myggbett! Annars brukar myggen älska mej.