Huskurer!
Hej!
Jag har alltid tyckt om "huskurer" av nästan alla de slag. Jag är jättenyfiken på era huskurer, använder ni grötomslag ellere annat intressant enkelt?
Det jag gillar mest är inte de komlicerade recepten där det tar en dag att leta fram råvaror utan de enkla.
Vad lärde du dig av gammelmor?
Jag har ett par saker som jag talar mig varm för, Ni känner säkert igen dem men jag nämner dem ändå:
Alovera: Ett måste i varje hems fönster, gärna flera krukor.
Brännskador, blåsor, sår, eksem, annan klåda botas/lindras effektivt av den gröna gelén som finns i bladen.
Ingefära helst färsk men det går bra på burk också:
The på ingefära gör underverka på onda halsar. Blanda även i honung + kanske citron för en lite bättre smak.
Wasabi eller svensk pepparrot: Tar nog död på det mesta, finns på tub i den asiatiska hyllan.
Vitlöken förstås: Lägg den direkt på infekterade sår
Det måste vara telepati Helllas! Nu gick jag in för att skriva en tråd ang just detta med huskurer, och vad ni har för knep på den fronten. 
Fast jag har nog inte så många, bara dom vanligaste; vitlök vid förkylning/inflámmationer, grodblad på sår som sammandragande om man saknar plåster hemma, och ingefära skall väl vara bra vid ledbesvär också? Grötomslag har jag aldrig provat :), däremot en varmvattenfláska för kalla fötter i sängen. :) bara det att när man vaknar så är vattnet kallt igen..Varma ångbad med några droppar vademecum användes för inte så länge sen vid förkylning. Och medan jag hade badkar så brukade jag lägga ner tallris i vattnet för att få igång cirkulationen. Doftade dessutom underbart! :)
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Tugga på hel fänkål när man är gasig i magen
#2 "fniss" då blir det att köpa ett helt knippe :-)
Grodblad, eftersom jag är anonym så kan jag ju kosta på mig att fråga, vad är grodblad?
Är det de där bladen som finns i gräsmattan och som får raka fröställningar.
#1 Glömde…självklart är det telepati :-)
#3 Ja precis, ogräset som tar över allting här ute på gården hos mig. Men nu har jag börjat at reda på det. Har fryst ner ett helt knippe, för jag läste nånstans att det dessutom fungerar bra som ansiktsmask också! Skall vara sammandragande för slapp hud, och ålderstecknen har börjat visa sig så smått på mig så varför inte, tänkte jag…! :) Hoar till om det blir till det bättre.
Fast de heter Groblad- Plantago Major. Finns som förädlad perenn med som ska vara lika bra

Inför vinterns magsjukor så vill jag tipsa om vitpeppar. När jag arbetade på dagis och barnen fick magsjuka så svalde vi vuxna 10 vitpepparkorn. Jag har inte haft magsjuka på flera år trots epidemier ett flertal gånger och även hemma har barnen fått det men jag klarade mig. 
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
#7 Oh hjälp, hur gick det med lilla maggen då? :) men jag förstår att bakterierna tog till sjappen! Roligt att du hälsar på Elisabeth! Kram! :)
#8 Tips! Ta först pepparkorn och toppa med fänkål?
Tack för tipsen det blir att göra som Inga-Lena, slänga ut glassen och korven ur frysen, frysa in groblad för att använda i ansiktet och voila…..vips så har vi en helt ny Hellas
.
Jag känner mig redan yngre. *småmyser*

#8 Det är inga problem med att äta hela vitpepparkorn :)
Elisabeth
#10 Men du, då dom löser upp sig i magen…? Blir det inte rena rama elden för slemhinnan då..?

#11 Nej det konstiga är att det har aldrig inträffat nåt med någon av oss, vi var många på förskolan, 3 avdelningar plus annan personal, vi har ju gjort så i flera år dessutom och det har int hänt något med magen eller annat. Det här är ett gammalt recept från förr 
Elisabeth

Jag tar oxå vitpepparkorn,har gjort detta i flera år,då denna fruktade sjuka finns i min närhet.Och jag har klarat mej,otroligt bra,då jag tagit dessa korn.Jag har problem med magkatarr, men klarar ändå av vitpepparn…Tack o Lov!!!
jag har gjort varutdrag och rengörning av ett fult sår på maken med hjälp av ringblomma. Hällde hett vatten över några torkade ringblommor så det fick dra och använde sedan både ört och vatten för rengöring av såret. Det gick faktisk bra och läkte mycket bättre. Själv blomman fick ligga som omslag runt såret först.

När jag var barn var det vanligt att man droppade kamferdroppar (vet egentligen inte vad det är för något) på en sockerbit som man sög på. Hjälpte mot rethosta. Någon som kan hjälpa mig reda ut begreppet "kamfer"? Är det något örtextrakt?

#16 Oj då, man skall visst inte använda kamfer för invärtes bruk! Nåja, kamferoljan smordes ju på bröstet också. Därefter fetvadd för att det skulle bli varmt om man var ute efter slemlösande effekt. Men jag överlevde kuren med droppar på sockerbit i alla fall! Men det är ju inget att rekommendera då.
lite har väl aldrig skadat
Om jag inte minns fel så ingår väl kamfer i liniment också? Finns förstås olika slags liniment, men dom brukar lukta kamfer..

#19 Jo, jag tror jag såg att det ingick i liniment också när jag läste artikeln. Skulle ha värmande effekt.
Har oxå jobbat på dagis och då åt vi 10 kryddpepparkorn var och wow…ingen maginfluensa! Var oxå rädd att min mage skulle vända sig ut o in men icke. Bra kur det där.
Hur ser grodblad ut?? någon som har en bild att sätta in här?? 
Brokenfether behöver dra ihop fejset lite… 
#22 Tackar för bilden…jag trodde dom var mer runda i bladen…okki,såna ska jag plocka jag med,men hur ska man göra sen om man vill ha dom i ansiktet??Ska dom kokas först eller det är bara att lägga några lager i fejset?? 
#23 Bara att lägga dit!
Iiiiiihh va kallt, så låt dom bli rumsvarma först. Och knosa sönder dom lite så att vätskan sipprar fram, det är den som gör underverk. 
Förresten, nån av er som har hört talas om "rotdragning", ådersnäppa eller att knyta bort vårtor..? Sånt höll min farmor på med, och min farbror som var sjuklig som liten, blev rotdragen. En irirterande vårta som jag hade på tummen, vid leden och som alltid gick sönder och blödde, knöt min farmor bort. Hon sa nån konstig ramsa samtidigt, och berättade att vid nästa nymåne så skulle vårtan vara borta. Sedan grävde hon ner snöret som hon hade knutit med. Tro´t eller ej, men vårtan försvann efter tre veckor! 

#24 Vilken magi med vårtan! Lät hon snöret sitta kvar runt vårtan tills den trillade bort eller knöt hon, lossade knuten och grävde ner hela snöret?
Förr trodde man också att man kunde få bort vårtor genom att gnida dem med en fläsksvål! På andra håll i landet finns så kallade vårtstenar. Stenar med en liten urgröpning där regnvatten samlas. Där skall man doppa vårtan om den skall gå bort. Nåväl, dessa kurer fungerar inte.
Det är så att man kan knyta en tråd eller liknande runtom en vårta, dra till och låta det vara ett tag. Då stryps blodtillförseln så att vårtan dör.
Här hemma tog doktorn själv till samma knep på vår son, som hade en så kallad "skinnvårta", en sådan där stjälkad, tunn vårta. En stark tråd knöts fast ordentligt i basen. Sedan klipptes vårtan/skinnbiten bort med en sax utan att det kändes ett dugg. Då lossnade tråden, men inte en bloddroppe kom ut.
Större vårtor rekommenderas inte att man klipper bort så där på direkten. Det gör ont.
Ådersnäppa låter som ett litet verktyg som man öppnar en ven med för att åderlåta (tappa på blod). Förr trodde man ju att diverse åkommor berodde på att man råkade ha för mycket blod! Men jag är inte helt säker på att jag är rätt ute när det gäller ordet "ådersnäppa". Du får väl berätta om jag gissat rätt.
Rotdragning har jag aldrig hört talas om. Usch, låter som om man drar ur någon tänderna så att rötterna följer med! 
#25 Ha, ha!!
nej, rotdragning är helt smärtfritt, fast den som drar kanske får ryggskott på kuppen: Man drar nämligen personen, som skall rotdras, genom en speciell form av rotben. Ett rotben som har blivit lite böjt och sticker upp från marken, bildar som en båge och då drar man personen igenom den "bågen". Ådersnäppa gissar du rätt på i alla fall. Den är som en liten skalpell, fast kortare skaft och en liten fjäder, som snäpper upp ett litet hål i ven där man "tömmer patienten" på blod. :) Jag trodde först att det var någon form av blodbyte, eller att man skulle tömma ut "det sjuka", men din teori kanske är den rätta..? är inte alls hemma på sånt här, bara det jag fått berättat av andra.
Och snöret vid vårtborttagningen grävde farmor ner, och när snöret hade multnat - vid nästa nymåne - så skulle alltså också vårtan "ha multnat". Den försvann ganska snabbt, men vad orsaken var vet jag inte..Fast farmor var lite häxa, så vad vet man… men en snäll och änglagod häxa. 
#26 Min mamma gjorde som din farmor ang vårtor. Hon tog en bit garn och la som en ögla runt vårtan och sen knöt hon den långsamt tills öglan var precis runtomkring vårtan,då avsluta hon knuten ovanför vårtan och sen spola hon ner garnet på toa. Hon sa oxå en ramsa undertiden typ..Fula vårta försvinn med detta garn…eller något och vårtan försvann efter kort tid. Hon gjorde det på grannungarna oxå och deras vårtor försvann oxå. Kanske min mamma hade lite av det övernaturliga i sig,kanske därifrån jag fått mitt intresse…
Blev så glad att läsa om att din farmor oxå hade "trollat" bort vårtor.
Ja ja men, och försvann gjorde dom som sagt..;) och kanske är det från farmor som jag har ärvt mitt intresse. Hon var en fascinerande människa, klagade aldrig och alltid snäll och god! Det var hon som berättade om småfolket här på gården också, och att man måste hålla sig väl med dom. Synd att man inte begrep vad hon pratade om då, hade varit väldigt givande att få prata med henne idag…fast vad vet man? 
**#28 Sådan var min mamma oxå..mild och tystlåten,snäll och hade mycket kuliga saker fö sig…mina vänner har skrattat mycket åt henne…hu,jag saknar henne..
**

#26 och 27 Hej ni goa vänner! Visst är det härligt spännande med magi. Har ni läst Denis Lindbohms böcker? Han skriver just om sådant här och hur hans snälla mamma kunde bota både det ena och det andra. Det är gammal trolldom så man ryser. Det enda är att han skriver lite rörigt tycker jag, men kan man överse med det så är innehållet läsvärt.
Beträffande vårtor är det lite lurigt, för vårtor uppkommer ur virus och de allra flesta försvinner av sig själva efter ett tag. Minns när jag fått fullt med små vårtor under fötterna sedan jag smittats i badhuset. En dag var dom bara försvunna! Tack och lov för det.
Kram på er! Yvonne
Hej på dej med govän..
Nej jag har inte läst hans bok,men den låter rolig.
Du har rätt i att vårtor är ett virus och just därför var det så märkligt att mamma kunde trolla bort dom.Vårtor har upp till 2 års livstid har jag hört,sen försvinner dom av sig själv. Vissa kan ju göra jätteont och tänk då om man kunde trolla som mamma gjorde..

#31 Hej vännen! 
Ja, nog är det konstigt att hon kunde trolla så din mamma.
Denis Lindbohm har skrivit flera böcker i ämnet. Tror du kan hitta dem på biblioteket men är inte säker. Och ja, du ser rätt, han stavar faktiskt sitt förnamn med ett n.
Åter till vårtor. Jag har faktiskt en kvar på handen som passerat tvåårsgränsen. Tror inte jag klarar det där med garn runtom, så vad föreslår du? Den är för platt för att jag skall kunna strypa den med tunn tråd också. Får kanske hasa mig iväg till apoteket och köpa något? 
#32 Lapispenna från apoteket..den gör susen kan jag lova..

ren tea-tree eller ren citronolja skall också ta bort vårtor.
#34 Oj,vad är tea-tree för nåt? Köpes det i hälsokostaffärer?

Tack för tipsen!
Kram Yvonne

#35 Tea-tree är en eterisk olja från australien, luktar apa, ungefär som lacknafta men är den bästa oljan att ta död på virus. Den finns säkert i hälsokosten. Jag köper mina oljor här:
/Susanne

#37 En olja som tar död på virus! Och det har hela läkemedelsindustrin missat!! Ingen har ju hittills kommit på något som biter på virus. Man trodde ju länge på Interferon, men det blev inget av det heller. Intressant.
Men hur gör man med den? Skall man droppa i ett glas vatten och dricka om man vill bli av med en virusinfektion snabbt som vinden? Gissar att man skall droppa den på vårtan, men jag tänkte på när man angrips av virus och får snuva och sådant otyg.

Du kan droppa i vatten och gurgla dig i när du känner halsont. Fast jag varnar, det smakar lika mycke apa som det luktar.
Tea tree olja har jag också hemma i husapoteket. Luktar som sagt apa, men biter på det mesta.
#29 Du har aldrig funderat över hur lika du är din mamma..? Det är ju inte bara en gång man har lagt sig raklång över tangentbordet när man har läst dina inlägg - för att få åt sig andan under en alltför snabbt påkommen skrattattack..? 
337 Tack för länken,den är nu sparad.
#40 Jodå tack,vi var lika i mycket har jag både hört och märkt.

Vitpepparkorn mot magsjuka vet jag extremt många som tar och det fungerar verkligen , men bara på andra och inte på mig. *hmm, undrar varför* Jag ökade dosen från 10 till 20, men nejdå, mig tog det inte på ändå. Testat många gånger med väldigt många korn, alltid utan effekt. Ändå vet jag att det ska fungera.
Det som verkligen har funkat på mig är vitlök. Finns det magsjuka i faggorna hackar jag några vitlöksklyftor som jag sedan lägger i ett halvt glas mjölk, sätter rotation på hacket så inget blir liggandes på botten. Sedan är det botten upp som gäller så inte hacket hinner sjunka. Det smakar inte vitlök eftersom man sväljer allt så snabbt * lite synd kanske, jag älskar vitlök* Blir inga "efterpysningar" heller.
Jag har använt detta i säkert 5 år och inte blivit sjuk oavsett hur många av de andra i familjen som insjuknat. Äldsta dottern i den här kullen följde mitt exempel när hon såg att det funkade. Sambon håller med om att det verkar ha effekt, säger att nästa gång så…. fast han verkar hellre vara sjuk. *ler*
#42 Får du inte ont i magen sedan då? jag tål inte för mycket vitlök, då får jag magkatarr och vitpepparkorn vet jag inte heller om jag skulle våga mig på. Det låter väldigt starkt! Nu har jag turen att aldrig åka på magsjuka, men vem vet - vore bra att kunna mota Olle i grind om det skulle behövas. 

Nejdå, inte alls. Kanske är det mjölken som har en lindrande verkan….jag vet inte…har iaf aldrig fått besvär på nåt sätt.
Antalet doseringar/dag är beroende på hur nära magsjukan är ( i barnens skolor, i grannskapet eller inom familjen m.m ) eller hur hårt den slår till.
Den sista vi hade här var enorm…har aldrig varit med om liknande. Grabben fick en "normal" släng…med tjejerna blev det mycket värre, kräkningar, diarree och hög feber. Dottern jag nämde tidigare hann inte vitlök…hon kräktes 12!!! gånger…det var ju bara magsafter tillslut….40 graders feber och 2 svimningar….sambon åkte också dit. Själv skulle jag börja ett sommarjobb nästa dag (eg. natt ).
Det var lite ironiskt för jag hade sagt att jag nästan aldrig blir sjuk själv och aldrig skulle behöva vara hemma för sjuka barn eftersom gubben fanns hemma hela tiden. Jag skulle jobba med äldre på ett slussboende…mådde själv jättebra, men kunde ju inte komma dit med en sådan smitta till äldre personer som dessutom var där för att återhämta sig ..risken var ju stor att det kunde bli en massa lediga platser pga det. Nu tar man väl inte med sig så'n smitta medvetet någonstans, men för dem var det ju direkt farligt.
Jag blev alltså kvar hemma en vecka och proppade bokstavligen i mig denna "vitlöksmjölk"
Kontentan av mitt bladder är att jag inte blev sjuk, fast jag skötte alla dessa sjuklingar här hemma. Sååå, vitlök är dunder.
Usch, vad jag babblar…måste vara trött.
#44 Inte då! Det är bara roligt att du delar med dig av dina erfarenheter! :) Skall nog pröva jag me då…vi får väl se nu när vintern närmar sig. Då brukar det dyka upp både det ena o det andra i smittoväg… peppar, peppar - ta en vitpeppar! 

Nähä du, ta en vitlök eller två 

Menade ju #45……säger ju att jag är trött *skrattar*
Blääh för vitlök - men hjärtstyrkande och väderfördelande, som doktorn brukar säga..Hi, hi

# 48 Låter som om vitpepparkornen passar dig bäst då, kanske. 
Jag tycker ju inte att min blandning smakar nå't, men tycker man inte om vitlök kan det ju hända att smaken tränger igenom..och för dem som inte tycker om mjölk heller så är det ju totalkört..
Hej på er, jag har varit borta ett tag men kikar in en sväng nu!
Vad säger ni om att dricka vatten bakvänt, alltså med munnen på motsatt sida mot vad man brukar ha?
Känns mer som en skröna och det har inte fungerat på mig mer än att jag blivit blöt.
Mamma sade till mig häromdagen att är man trög i magen ska man dricka starkt kaffe + en bit 70% choklad eller mer.
- Aha, sa jag, det förklarar ju saken, då ska jag nog undvika chokladen ett tag
.
Förebygg urinvägsinfektion med C-vitamin. har man redan känning av att en infektion är på gång så kan man mota iväg den genom att tokäta C-vitamin.
/Hellas
#50 Ja,citronvatten ska va bra..

Nu har jag fått ont i halsen och har hosta. Är det någon här som har lite tips på huskurer mot det??
#52 Kankse du skulle testa Hellas knep med ingefära..?
Ingefära helst färsk men det går bra på burk också: The på ingefära gör underverka på onda halsar. Blanda även i honung + kanske citron för en lite bättre smak.
Annars får du testa vitlök i olika former, men då luktar man ju några dagar förstås.. Jag brukar köpa en burk KanJang på affären, och den fungerar jättebra. Lite dyrt men det kan vara värt det..
Hoppas att du snart mår bättre, Opal! Kramis!

#52, då ska jag gå och handla det idag och prova. Tack.
Aaah, kamferliniment på bröst o bröstrygg m fetvadd på…vad jag saknar det! Har försökt köpa på apoteket men de för det inte längre. Det gjorde susen när bröstet var fullt m geggamojja!
Groblad lindrar fint när man bränt sig på nässlor. Brukar gnugga ett blad mellan fingrarna o sedan gnida på blåsorna. Vet inte om det har ngt belägg men jag tycker att det fungerar iaf.
Putta upp tråden om Kärringråd…där finns gamla huskurer så det smäller om det..och en del annat som vi hade så roligt åt..*L
#56 Har inte du några goda råd att komma med Broken - nu när du har gått i lära hos våra goa häxor? Dom är ju suveräna på att koka ihop allehanda brygder som är mumma för hälsan.?
Eller kan du inte locka hit någon av dem? Är säker på att vi kan få många tips därifrån!
*putt*