Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikett: övrigt
Läst 7971 ggr
Brokenfether
1

KÄRRINGRÅD m en skvätt OT

Jag har en bok som heter Kärringråd för hem och hälsa och är skriven av Miriam Wicklund. I denna bok finns massor med små tips..allt från hur du gör för att inte "julgranen ska barra" till "fett hår" Tänkte lägga in några små tips här nedan och det skulle vara roligt om någon annan vill berätta om sina små "kärringtips"..kanske ni hört från mormor/farmor…osv..Skrattande OBSERVERA..att dessa tips kanske ska tas med en gnutta humor och fungerar dom så är det ju underbart.Håll till godo..

VATTEN I KNÄNA: Lägg på ett omslag med osaltat smör. Det drar ut vattnet. Författaren skriver att,en äldre kvinna från Harstad behandlades på detta sätt och efter en natt hade hennes knä fått tillbaka sin normala storlek.Förvånad

TORR HUD: Om huden på armbågarna är torr och narig,kan det hjälpa att gnida in den med öl,berättade en man från Östlandet.Öl rekomenderas också utvärtes mot psoriasis.Glad 

SÖMNLÖSHET: Om du inte får ro i sängen kan det hjälpa att du lägger dig ovanpå täcket tills du blir kall. När du sedan kryper under täcket och blir varm igen,somnar du fortare,berättade en kvinna från Moss.Fot i munnnen 

SOVANDE FÖTTER: Ullgarn runt vristen används som bekant med framgång både mot restless legs (oroliga ben),vadkramp och gikt. Rådet är också effektivt mot s.k. sovande fötter. Obehaget lär försvinna genast…enligt en kvinna från östfold.Skrattande

Finns massor med tips i boken,men nu avvaktar jag på om just DU har något bra tips och råd…enligt gamla huskurer…Flört

Tuva-Lena
0

Här kommer ett! fast det känner väl dom flesta till redan: Vid sömnbesvär, sätt dig framför TV:n, och du somnar på stört! Har precis testat och vaknade med munnen på vid gavel Förvånad

Jättekul råd Brokenfether! Nästan som Kajsa Wargs kokbok fast mera "tokbok", men så verkar den ju vara norsk oxå! Ha, ha Skrattande

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Brokenfether
0

Ja,det finns många råd som man drar på smilbandet åt…men jag tror ändå som så att,"ingen rök utan eld"..Flört Dessa råd verkar oxå komma från många norska personer…Vem vågar testa dom???Fot i munnnen

Perla
0

Jag ska definitivt testa rådet med ullgarn runt vristen och öl på armbågarna. :)

Brokenfether
1

#3 Haha..va roligt…Skrattande Hoppas det hjälper och snälla berätta hur det gick….Flört

Tiia
0

Här kommer också ett:

Om du har blåmärken:

Koka ett ägg,sätt i något av silver, i ägget, ex en ring.

Vira ett tunt tyg runt ägget och massera ägget mot blåmärket.

Efter ett tag tar du ut silvret och märker att det är helt svart.Blåmärket försvinner inte direkt,men läker mycket snabbare.Du kan t om se att blåmärket blivit ljusare.

Jag har prövat det själv och tycker att det fungerat.

Brokenfether
0

#5 Hej Tiia…välkommen med fler kärringråd….det är jätteroligt att läsa…Skrattande Tänk vad dom kunde hitta på förr..Förvånad

Här kommer ett till från boken jag har…Glad 

RYNKOR..En man från Asker anser att hans 65-åriga fru har en hy som en ung flicka.Varje morgon innan hon tvättar sig,gnider hon in ansiktet med konserverad kaffegrädde och låter den torka som en vanlig ansiktsmask.Sedan tvättar hon av huden med ljummet vatten.Fot i munnnen 

OJ,…vad säger korseett om det rådet måntro??Fundersam

Brokenfether
0

Ökki…ökki…Penga mun hittade ett lite hm…harkel…annorlunda råd här mot psoriasis…Fot i munnnen

En kille hade psoriasis på händerna och behandla det med att kissa på händerna varje dag,han lät det torka in ordentligt innan han tvättade sig noga.Han blev av med sina besvär på det viset.Förvånad 

En annan ger rådet att gnida på tandkräm UTAN fluor,då blir inte huden så röd och irriterad. Okey…var o en får testa efter eget bevåg…jag undanber mig alla stämmningar ang råden här ifalla det skulle växa ut ett extra huvud på er istället Fot i munnnen hehe

Tiia
0

#6 Hej Broken

Ska kolla om jag har nåt mer…….återkommerSkrattande

Brokenfether
0

#8 Tiia…ja…alla råd är av intresse…leta..leta..Skrikandes Haha…Skrattande

Tiia
0

Mot dålig andedräkt:persilja

Förkylning:Värm(koka inte) coca-cola på spisen och sätt i citron.Låt det svalna.Drick (har prövat det och det är faktiskt gott)

Tiia
0

Färga kläder med urin.Haha…det blir gult i alla fall…hmm..om man inte är i den  veckanSkrattande

Dethär tog jag från boken Grottbjörnens folk,då dem färgade skinn med urin.Så det är en gammal huskurSkrattande

Brokenfether
0

Ha ha ha…ska inte banan oxå va bra mot dålig andedräkt?? mot vitlöksdoft har jag hört i allafall + persilja då oxåFundersam

Färga kläder med urin…ööööööö….svagt gult…härligt att klä sig i dom kläderna o veta hur färgen kom till…asg…Skrattande

Brokenfether
0

Kan ju bli hur kul som helst på släktträffen om nån frågar…WOW,vilken underbar färg din tröja har..vad kallas den?..Fot i munnnen P-Gul kanske…Skrattande

Tiia
0

Det sägs ju ibland om nåns hår att det är p-gult.Undrar om det går att köpa en sån färg i affärenFundersam

Inte för att jag vill ha detSkrattande

Brokenfether
0

SÅRIGA NAGELBAND: Om du har såriga nagelband kan det hjälpa att gnida in dom med ditt eget öronvax.Det svider till först,men får nagelbanden att läka snabbt…råd från en kvinna från Grimstad.

Men jippi…bara att ta ett varv i örat…billigt och bra…Fot i munnnen

Brokenfether
0

#14 HAHAHAHHAHA

Tiia
0

Jag börjar spåra ur…….SkrattandeSkrattande

Tiia
0

#15 herrejösses…jag skrattar så jag kissar på mig snart

Brokenfether
0

#17 Vassego…det hoppas jag,jag behöver lite skratt för min muskulatur…hahahahSkrattande

Tiia
0

Putsa silver med ketchup..Tandkräm på blåmärken

Tiia
0

Kur mot bett o stick:En kall tepåse på sticket.Te innehåller garvsyra,som hjälper mot svullnaden

Kur mot täpphet i örat?

Brokenfether
0

SÖMNLÖSHET: Stryk med fingrarna från näsroten ut till nästippen.

Lyft handen och upprepa rörelsen.Om någon annan gör det på den som har svårt att somna,kommer tröttheten inom några minuter..enl en kvinna från Hammerfest.

Skulle du sen få tennisarmbåge på köpet ska du utföra samma rörelse som när du kastar slägga…..hahahahahSkrattande

Brokenfether
0

#21 Ta en vitlöksklyfta och tryck in i örat..det drar ut både värk och annat som ej bör vara där…Skrattande

Tiia
0

#23 hihi..har inte vitlöksklyftor hemma,bara pulver.Ska jag hälla i lite i örat..hihi

Brokenfether
0

#24 Eehh…vänta..ska läsa i boken…Fot i munnnen HAHAHAHA…nä,det tror jag inte du ska…kanske lite urin kan hjälpa där med…ASG…Cool

Tiia
0

#25 hahahaha…..skrattar så jag snart gråter av urin

Brokenfether
0

INSEKTSSTICK: Sätt nagellack på sticket.Smärtorna försvinner snabbt och den röda pricken med,säger en gubbe som prövat detta med framgång…Fundersam

Brokenfether
0

#26 Shit..hittar inget mot inkontinens…Cool hahahah

Brokenfether
0

Säger som Susanne Lanefelt…KNIIIIIIIIIP IHOOOOOOOOP…Skrikandes

Brokenfether
0

Tiia…är du på toan eller??Fot i munnnen

Tiia
0

#29 På den tiden när det var aktuellt med S. Lanefeldt,då kunde jag inte få det ur skallen *kniiiip ihooop*

Blev riktigt trött på det ,men kunde inte sluta säga detSkrattande

Tiia
0

#30 joooGenerad

Brokenfether
0

Gapskratt…måste bara lägga in denna oxå..Skrattande 

FOTSVAMP: Blanda hennapulver med vatten till en tjock gröt och smörj den på fotsvampen.Låt blandningen sitta kvar på huden i minst 20 minuter innan den tvättas bort. Denna kur används mycket i Iran. Samma metod har oxå visat sig effektiv vid svamp i underlivet och klåda. Hennapulver kan köpas på apotek och i vissa hälsokostaffärer. VARNING: Henna används som hårfärgningsmedel och färgar oxå huden.Skrattande

Vad gör det om dina fötter är röda som en indians och ditt underliv ser brännskadat ut…bara det hjälper…Fot i munnnen HAHAHAHAH

Tiia
0

#33 hahaha..

lite allvar

Svarta vinbär som mosats i hett vatten kan hjälpa kroppen att bekämpa infektioner och inflammationer

Brokenfether
0

#34 DU,jag är gravallvarlig och tar alla dessa råd på fullaste allvar.Oskyldig Jo,skämt åsido..men det ligger säkert något i det hela,även fast det låter helt uppåt väggarna…Flört

Svarta vinbär är en kanon kur…vitaminrik och jättebra mot som du säger imunförsvaret…sen är det så förgjordat gott oxå.Skrattande

Tiia
0

Astmaanfall: Färsk morotsjuice.Drick ett glas om dagen för att reducera risken för astmaanfall.

Brokenfether
0

MUNSÅR: Gnid in läpparna med koncentrerad citronsaft,det läker munsår fort.

Eller…fukta såret med rakvatten,det kan svida ordentligt,men har du samma tur som en kvinna från Nord-tröndelag,försvinner förkylningssåret inom 2-3 dagar. Skrattande

Tiia
0

#34 Mmm…gillar också svarta vinbär.Varm saft.Affären är väl öppen ännu?Måste bara se till att vända det otäppta örat mot kassörskan så jag hör vad det kostar.

Hösnuva:Kamomillte är ett naturligt antihistamin-tillsätt honung för att bygga upp din immunitet mot pollen.

Att äta mycket vitlök anses också motverka allergiska reaktioner.

Så vitlök är bra till det mesta.

Brokenfether
0

#38 Vitlök ska vara mycket bra.Kan tom hålla ovälkomna personer på avstånd…Skrattande

Har du petat dig i örat så det är täppt pga det? eller är det igenvaxat?? Lägg dej i badkaret och låt örat komma under vatten så löser det upp vaxet…sen håller du för näsan och blåser med munnen stängd så det klickar till….men gör det inte om du har en infektion…Glad

Tiia
0

#39 Det gör ont i örat också.Nej,har inte petat i näsan….menade örat.Ska till doktorn ändå för mina krämpor på måndag så då får han kolla upp det med.

Tack för tipset ialla fall,är livrädd att vara under vatten,har nästan drunknat när jag var 8 år

Brokenfether
0

#40 Usch då! Synd du inte har vitlök hemma,för jag har hört andra som lagt en vitlöksklyfta i en liten bit tyg och haft i örat under en natt och det hjälpte…mot infektion då alltså…Kram

april4
0

Hej på er.  Bidrar med ett tips jag med på ett par gamla huskurer.

Om man är på väg att bli förkyld, så ska man blanda rå lök med  mjölk direkt från kossan och då är den ff varm. Avnjutes omgående. Har fått det när jag var liten och det var ääääääääckligt.

Mot förstoppning. TVÅL i analen är rena susen. Erfarenhet av denna procedur oxå sen barnsben.

Tuva-Lena
0

Det var värst vad ni var kunniga på sånt här! Jag vet ingenting jag. Tiia, du kan väl ställa upp i tävlingen med alla dina råd! Blanda friskt i recepten och lägg till en påhittad sjukdom så har du vinsten i din hand! Jättekul att läsa om alla trollknep, tror nog att jag skall pröva ett o annat… Fundersam

Brokenfether
0

#42 Tvi faderullan vad det lät inte gott…Penga mun men blev du frisk så var det en bra kur…Flört

#43 Helluuu Chifen…Skrattande  Ja,kan du tänka dig vad vi fått ihop här under dagen…hå,hå vad roligt vi hade..Skrattande Dom var inte helt bakom dörren förr i tiden,så jag tror nog på en del råd…Generad

Aelsklinn
0

Min mormor hade alltid en grej för sig när hon skakade mattor. Mattorna ska skakas 7 gånger på var sida. VARKEN MER ELLER MINDRE! Jag har ingen aning till orsaken. Kanske ett turnummer, eller något gammals skrock som håller smutsen borta ur huset eller något. Hur som helst har den traditionen ärvts ner till både min mor och mig Glad

Brokenfether
1

#45 Mormödrar och Farmödrar haha..dom är nåt speciellt dom Skrattande

Minns när mattorna skulle ut på piskstället…nu hör man aldrig nån som smäller med mattpiskan…det är dammsugarn som åker runt i stället.Mao så var nog mattorna renare förr…Fundersam

Hoppfull
0

asg, tvål i analen… hm är det glid man behöver kan jag komma på mildare saker än tvål med parfymer och skit Skrattande

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Bybo
0

Ett annan knep för svullet knä, ja när man har vätska i knäet:

Häll på sprit och salt på fetvadd, lägg det runt knät och linda över tex en gasbinda och låt det sitta så över natten typ….

Bybo
0

Om du tex har ett sår på ett finger….smörj in med honug och linda över nåt..

Brokenfether
0

#47 Hehe..det låter visst lite brutalt med tvål men det fungerar…en kompis till mig hade hård mage en sommar och jag hitta en bit tvål som jag täljde till och sen gav till henne…jag visste inte om det va bra eller om det funkade men sa till henne att stoppa upp den och se om det hjälper. Hon glodde först lite snett på mig,för hon vet ju aldrig om jag driver med henne…men hon tog den och efter en halvtimma kom hon ut och sa att det kommit en liten knalle….sen kom väl resten senare…minns inte…Skrattande

Brokenfether
0

Bybosan…har du hämtat dig från inatt…hahahha….och redan på språng med nya tips här…DUKTIG flicka..Kyss

Har du testat honung på ett sår? känns som jag inte hade velat prova det…socker i ett sår…aj…Fot i munnnen

Bybo
0

#51 Hahaha….ja då, men nu ska jag vara luuuugn…..ett tag ;-) Jag har testat båda…Men tyckte också att det lät läbbigt med honung…men det gick så bra så….

Brokenfether
0

#52 Spar på krutet tills ikväll…det är bra..Flört

Jasså du har testat…men inte i ett ÖPPET sår väl??

Bybo
0

Hade som självsprickor…hm..lite självförvållade då jag petat sönder nagelbanden å så….jorå såret var allt öppet….

Brokenfether
0

#54 Men vilken lycka att du är här nu då…för då kan jag meddela dig att det enda du behöver göra är att stoppa ditt såriga finger i örat och vrida runt….man kan säga att du "vaxar" ditt finger…Skrattande Är det tomt i ditt eget öra så kör det i MO:s….han tycker säkert inte att det är nåt konstigt med det…tänker på hans andra böjelser…GS

Bybo
0

#55 hahahaaa…neeee, börja inte nu igen…hahaha..får träningsvärk i magen juh!!

Brokenfether
0

Broken ska va tyst…tills ikväll…Cool

Citronmeliss
0

Då vet jag nu varför jag har så mjuka och fina nagelband *ler*

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Bybo
0

#58 *fniss*

Brokenfether
0

#58 Hehe…mina är det inga fel på heller…*vrider ett varv i örat* Cool

Brokenfether
0

NIKOTINFINGRAR: Om du fått gula fingrar efter att ha rökt för mycket cigaretter kan det hjälpa att gnugga dem med stålull.Var försiktig så du inte får sår på huden…Fot i munnnen

Men då ger vi ju rådet igen…stoppa in fingrarna i öronen och vipps,så är dom mjuka igen…kanske oxå gula…Fundersam  Skrattande

Citronmeliss
0

Öronv<x verkar ju vara rena universalmedlet så kanske borde man pilla ur lite och samla på burk…

Fast iof öronen har man ju alltid med sig så det löser sig väl ändå och skulle ens egna öron vara lite tomma kanske nån frivillig ställer upp så man får snurra fingret ett varv eller två?!Skrattande

Brokenfether
0

#62 hahaha…tänk att göra det så där spontant i kön på Ica tex…tjoff i dens öra som står framför….hahaha…fy va vidrigt…Penga mun

Bybo
0

Kom på en sak jag såg på TV här om dagen…En man startade sin slipmaskin ( eller vad det heter..en sån med sandpapper på) och slipade sin frus förhårdnade hälar :-)

Brokenfether
0

#64 Du den mannen va inte dum…då slapp han sitta och fila hennes fötter om kvällarna…hahah blev väl trött på läget kanske..Skrikandes

april4
0

Hästsaliv lär ska vara bra mot vårtor och få dom att försvinna. (ej testat själv)Skrattande

Bybo
0

Hinnan innanför ett äggskal ska visst vara bra för skoskav :-)

Citronmeliss
0

En bekant från Chile hade alltid smör i iskuber i frysen för att det skulle finnas lagom portioner att ta fram och värma för att hälla i barnens öron vid olika öronbesvär. Har inte prövat det själv men enligt henne var det så man gjorde när hon växte upp och trots att hon själv arbetde som sjuksköterska så använde hon sig alltid i första hand av det gamla beprövade "kärringknepet" Skrattande

(Nu får ni inte tro att jag skrev om detta bara för att det var öronrelateratGenerad)

Bybo
0

#68 Hähä…

Nore
0

Om man får en träflis i handen, gör en deg o lägg på, lägg en kompress om degen så det inte kletar ner på natten, på morron fins stickan i degen. Lycka tillCool     NORE

Brokenfether
0

#70 Näää…är det så enkelt..Förvånad Oj,oj vad jag har fått peta med pincett på mina barns små fingrar..måånga ggr och så kan det vara så här enkelt. Vilken deg pratar vi om här?? Bulldeg eller fiskdeg..?Fundersam Tack för rådet…jättebra tips…

Brokenfether
0

#66 Hästsaliv sa du….Förvånad Det kan ju bli nästa tävlingspriset…Inga-Lena har ju häst vetja….bara att dra i tungan och vrid ur i en burk….hahahha..Skrattande

Tuva-Lena
0

Ja ha, och här var det livat ser jag? Hur gick det inatt? Höll det tätt, eller fick du ta till nåt ifrån bóken fra Nörge för att klara natten? Flört

Bybo
0

På tal om olika tarm/magåkommor ;-)

Citronmeliss ska visst vara bra. Förutom de nämda besvären kan den vara bra för nervös hjärtklappning, melankoli m.m… Och dricker du det (te) på kvällen kan det motverka sömlöshet..men blanda gärna i humle….

Brokenfether
0

#74 Ja,…citronmeliss ska va jättebra…därför köpte jag en påse frön i somras och grodde upp en hög med plantor…provade att göra te,men det blev för lite blad i så det smaka bara svagt…idag står den i en kruka…stendöd…glömde at vattna den…dom får ju inte torka ut alls…Generad

Bybo
0

#75 Oj, du är ambitiös..bra det…Men köp färsk sådan och testa…Inte vet jag om de är besprutade…hm…

Brokenfether
0

#76 Orka!! som ungarna säger…ja,jag gör nog det i fortsättningen…min äldste son köpte 2 påsar och odla i växthus…han fick över 200 plantor…asg,jag fråga om han skulle äta ihjäl sig på dom….Skrattande

Bybo
0

Tagetes ( enkelblommig) kan hjälpa mot migrän….te eller kanske på mackan :-)

Brokenfether
0

#78 Känns som man snart ska börja gå på alla fyra och säga MUUUUUUUUUUUUUUUUUU………Fot i munnnen

Bybo
0

#79 hahaha..jaaa, jag tror att rödklöver också är bra för nått…men minns inte nu…muuuu….

Brokenfether
1

#80 Okey! I fortsättningen när jag ska bjuda på middag,så blir det en runda i skogen…alla får med en sekatör….efterrätt blir bär om vi hittar nåt…Cool

Bybo
0

#81 Ja, men det är nog SKITnyttigt!!

Brokenfether
0

#82 Jo,men det ser vi ju sen hur många som blir hämtade med ambulans…hur nyttigt det var….Oskyldig Tror jag blir ensam sen till mina dinnerpartyn…Fundersam

Bybo
0

haha…men jag lovar att komma :-)

Brokenfether
0

#84 Topp…Flört

YvonneW
0

Innan Microlax fanns användes en gummiblåsa med lång, smal pip. Så blandade man ljummet vatten med barntvål, klämde ihop gummiblåsan och sög in vatten. Sedan sprutade man in det hela i baken. Användes egentligen mest på små barn. Lärde mig knepet av min fd svärmor som kom från Karelen. Använde det på min son när han var liten, och det gjorde susen. Har sparat gummiblåsan till Antikrundan.

Brokenfether
0

#86 Oj,där ser man…men jag har en brun-röd gummiblåsa som jag köpt på apoteket och den kan man använda både till att spola öronen med och som jag då gjorde,sög ut snor i näsorna på mina ungar när dom var bebisar och snoriga…sen sov dom gott efter det. Dom kunde ju inte snyta sig. Skrattande

Nore
0

Recin olja lär vara bra för hosta har jag hört, men har inte haftnågon hosta så jag har inte behövt pröva, det är kanske någon som har provat o vet om det funkar.FörvånadGeneradHemlis. NORE

korseett
0

njae ricinolja invärtes är laxerande men kanske i lite mängd det fungerar på hosta?

Brokenfether
0

Lakrits tycker jag funkar bra på både hosta och ont i halsen…och hård mage…alltiett och sen är det gott oxå…Flört

Nore
0

#90 De här lakrispiporna de säljer på macken, mmmmm vad goooooda dom är, salmiack är inte heller dumt, har det ligger i grävmaskin o mumsar på. Lakris snören o hacka o lägga i sokerkakssmeten blir en överaskning för barn barnen när de kommer hem.    NORE

Brokenfether
0

#91 Haha…va kul ide´Nore..Skrattande Man skulle kanske prova det receptet…fast nu tänker ju jag ego här…det är till mig själv..Cool

Jah är galen i lakrits och jag köper pinvinstänger m mint i och guldnougat och sen tar jag en tugga av var och njuter..jammi jammi..Fot i munnnen

Tuva-Lena
0

Åhh va skönt att höra, att det finns fler än jag som är barnsligt förtjust i dom där lakrits/mint stängerna! Tre för en tia! Och det köper jag alltid på fredag när jag storhandlar i stan! Annars har jag slutat med godis, numera är det cashewnötter som gäller. Himmelskt gott! Fast lakritsstängerna kommer jag alltid att ha en svag böjelse för, och mintkakor tup after eight: Mmmmmm! Skrattande

Brokenfether
0

#93 Jaaa…det är så gott..Skrattande Något som oxå är mums…mintstängerna ihop med isglass…blanda i munnen…en päronsplitt och en lakritsstång…Fot i munnnen dreggel..

Tuva-Lena
0

Passar det verkligen ihop? Päron och dreggel, alltså lakrits..? Låter lite avigt…men smaken är ju delad. Glad

Tiia
0

#93 Cashewnötter är så jättegott

Vet du Inga-Lena om dem är nyttiga för kroppen?

Man blir väl inte fet av att äta mycket cashewnötter,har lagt på hullet lite på sistone?

Jag som inte kunde gå upp i vikt tidigare,nu är det tvärtom

Brokenfether
0

#96 Cashewnötter hör väl till dom absolutaste fetaste nötterna och dom önyttigaste oxå…var det inte ett program på tv om just det??

Tuva-Lena
0

#96 #97 Jäpp, det stämmer. Cashew nötter är väldigt nyttiga, innehåller dom där nyttiga fetterna som vi behöver. Såg dessutom att dom är bra för huden, kolesterolet och allt det där som godissocker saboterar i kroppen.

Brokenfether
0

#98 Jag menade "onyttigaste" hehe..jag hade fel ser jag…men vilka nötter var det som inte var bra då? Var det pecan kanske…dom gillar ju jag…

Tiia
0

nu har jag redan börjat skratta….gubben kommer vid midnatt från jobbet och han måste ju tro att jag är helt kucku som skrattar för mig själv

Men jag som alltid måste njuta i mängder ,det jag tycker om

är det ok att äta en påse om dan(en stor påse)

Brokenfether
0

#100 En hel påse???Förvånad Om DAGEN!!!Hemlis Tror en näve full va rekomenderat…ska du konventera till Ekorre…Skrikandes

Tiia
0

#101 Inte? Ja,jag tror nog kanske att jag är lite extrem

När vi nångång handlar tårta eller godis,då äter jag upp allt på en gång…gubben kan hålla sin godispåse flera dagar,han undrar om jag inte njuter alls av det goda

Jag brukar gå i hans påse efter ett tagSkrattande

Brokenfether
0

"102 Då är vi lika hagalna båda två…Skrattande Jag skäms när jag är på kalas…tar alltid om tårta så många ggr jag kan…min syrra brukar säga högt..-Jaha,ingen som vill ha mer tårta nu då,annar åker den ner i Lisa,för där finns inget botten! Och så tittar hon ironiskt!

Jag äter oxå slut på mitt godis i ett naffs,kan inte heller spara…aj,aj stackars mage sen..

Tiia
0

#103 Där är vi nog lika,man ska njuta av det goda man har,annars blir det gammalt och inget gott

Brokenfether
0

#104 Just precis…sen ska jag helst trycka in så mycket det går i munnen oxå….vi är nog trevliga att ta med på restaurang tiia…hahaha

Bybo
0

#105 Men då är du ju på rätt väg…ja, släppa väder och fånga en man…

Brokenfether
0

#106 Eehh..bybosan…skulle ditt inlägg inte va i den andre tråden..

Fundersam hahaha…blev det fel…Skrattande

Bybo
0

Neee….;-)

Tuva-Lena
0

Bybo är lite okoncentrerad just nu, månne det är Mo som är i tankarna..?

Brokenfether
0

Ja,eller björksaven….Fot i munnnen

Bybo
0

neeee..det var en skvätt OT bara….

Brokenfether
0

#111 Bra Bybosan…det är kanon råd ….har provat det ett tag nu och det fungerar…hälsan blir bättre snabbt..Skrattande

Bybo
0

Namn på en ny örtadryck :-)

Tuva-Lena
0

Varför inte fånga en fjärt och släppa en man..? Fundersam

Brokenfether
0

Hittade ett litet råd här i minoumbärliga bok igen..

SENDRAG-KRAMP-OROLIGA BEN

Stoppa in en kork (tex vinkork) i vardera hörn av ett örngott och lägg dig och sov. Efter ett tag märker du att kramperna släpper…va tror ni om det? Korkat eller inte ? Skrattande

Bybo
0

#115 Det var det skumaste hittils..ne..mest korkade…

Brokenfether
0

#116 Det ska funka enligt norrmännen…och dom tar vi väl på allvar…Cool

Tuva-Lena
0

Absolut, annars kan dom bli lessna, och det vill vi ju inte. Vi får låtsas lite bara..

Brokenfether
0

Jag behöver ju inte bry mig som bor här nere..det är värre med er,ni har dom ju som grannar…hahaha

Tiia
0

Jag skulle faktiskt vilja åka till Norge eller Danmark

Dags att börja se sig omkring häromkring ,fast sol och bad och äventyr är inte fel heller

Det bästa med att resa,tycker jag är egentligen inte sol och bad utan äventyret,kulturen i landet solen är ju ett + i alla fall

Skulle vilja åka till Machu Pichu i Peru

Bybo
0

Ja Peru :-) I Lördsags kan jag avslöja att en Peuran flirtade med mig hähä..å fes, det gjorde jag inte…

Tiia
0

#121 Jag förstår att du inte gjorde det,det är inte alla som uppskattar det,hiihihhi

Nej,faktiskt så tror jag inte att du fiser jämt och ständigt,jag har bara skojat med dig

Du tar inte iilla upp,hoppas jag

Brokenfether
0

Snyft…Gråter Den enda som flirtar med Broken är fyllgubben rakt över gatan…han brukar säga..-Hej pinglan..kallt idag,ska vi kramas..Hemlis

Bybo
0

#122 neeee, inte tar jag illa vid mig…

Tiia
0

Vad jag ser på din Avatar ,så kan du inte ha svårt med beundrare….

Tiia
0

#124 Oh,vad skönt…

Brokenfether
0

#125 Tack,det var snällt sagt….har jag några beundrare så döljer dom det jäkligt bra!!Skrikandes Vet inte om jag skräms eller nåt…men dom syns inte till..Gråter

Bybo
0

#127 Du behöver äta mer morötter …

Tiia
0

#127 Dom är i buskarna utanför

neej,skojade bara,vill inte skrämma upp dig

Jag är en rätt så bra människokännare;jag tycker att du är helt otroligt rolig och snäll.Men var försiktig med annonser,min syster åkte på en rejäl smäll,karln var en psykopat som dejtade henne

Brokenfether
0

#128 Inget fel på min syn bybo…hahahaha…och jag äter morötter och fisk…dom enda som flirtar med mig är fyllbultar eller äldre män…jag har stora problem,ni inser väl detta !!Skrikandes Har ni ingen bra kur som gör mig attraktiv för normala killar i rätt ålder!!!Ledsen

Brokenfether
0

Sen ser vi dåligt allihop,för vi är i fel tråd…asg Skrattande

Bybo
0

Du får gå ut längre än till postlådan :-)

Brokenfether
0

#129 Jag flyttar över ditt inlägg till tramstråden och svarar dig där Tiia…Flört

Brokenfether
0

#132 Hahaha,ja kanske det….Flört

Bybo
0

Tänkte bara påminna om att enbären ska vara mogna i NOV :-) Kankse göra nån dryck eller salva?

Tuva-Lena
0

#130 Du får göra som älgkorna när dom lockar till sig brunstiga tjurar - sprida dina oemotståndliga feromoner! Skrattande

Tuva-Lena
0

#135 har du nåt gott recept på enbärsdricka? Finns det inte nåt som heter så..? Eller är det Gin dom menar? Fundersam

Brokenfether
0

#136 Vabehars!!!Fot i munnnen Ska jag ut och pinka på husväggen menar du!!!Skrikandes

Brokenfether
0

#135 Enbärssalva??? Finns det sån??Fundersam Enbärsdricka finns ju och det är gott..

Tuva-Lena
0

#138 Precis, och hjälper inte det, ja då får du väl härma Tiia och bybo - och locka fram dom med baken. Skrattande

Tuva-Lena
0

Jag brukar använda enbär när jag gör söndagssteken, men annars är det okänt område för mig..

Bybo
0

#141 Okänt område för mig med….Har tääänkt ut och plocka för att göra salva….Om jag minns rätt kan man göra enbärste…

Tuva-Lena
0

#142 Om du gör salva bybo, hur går du tillväga då? och vad är enbärssalva bra för? Fotsvett, eller dålig aptit..!? HemlisFlört

Bybo
0

#143 :-D Nu har jag letat upp receptet på salvan jag hade tänkt testa… Salvan ska vara smärtlindrande. Kan hjälpa mot led och muskelvärk.

Smält i vattenbad 1 dl olivolja, 30 g kokosfett, 30 g bivax och 30 ml vetegroddolja.

Lyft kastrullen av värmen när allt har smält och rör hela tiden medan det svalnar. Vid ca 30 gr tillsättes 1 kryddmått enbärsolja. Rör ännu en stund, häll upp i burkar.

Enbärsolja kan man göra själv, men på sommaren då man använder fullt utvuxna men inte mogna bär. Krossa bären och häll över olivolja. Låt dra på något varmt ställe 2-3 veckor. Upprepa med nya bär om oljan skulle bli för svag….Sila…

Tiia
0

Kålblad som kokats i mjölk blir en sorts gelé som kan appliceras på ryggen som lindring mot ryggskott

Tiia
0

eller en sked cayennepeppar i ett varmt bad lindrar de flesta ryggproblem

så säger min bok "Vägar till välbefinnande"

Playja
0

Jaha.. här sitter man med smet i ansiktet å undrar vad jag håller på med..honung.. avakado..mm  Sitter med armbågarna i öl.. öronvax på nagelbanden.. osv Grodblad som efter "servett" å tänker .. vad ska jag bidra med? hmm.. Finns det något om vita tänder? Läste någonstans att jordgubbar och bakpulver gör tänderna vita.. eller va det bikabronat?  Det är kanske samma sak?Hur som helst! Kör salt som putsmedel.. Gubben undrar om jag har alla hästar hemma. *s*

Vilken trevlig sajt detta är.. har skrattat järnet åt en del inlägg!

Bybo
0

#147 Heeej, jag behöver verkligen nån hjälp med mina tänder..inte bara att de är trasiga med hål i…*S*…men dem är ju SNUSbruna…..eeh….Vill ha vita igen..men vill iaf snusa, dricka kaffe å rödvin….

Brokenfether
0

#147 Ja,det blev riktigt tokroligt här inne..haha,har skrattat så jag knappt sett skärmen för all tårarna som runnit..Skrattande

Det är bara att öka på knepen…finns nog ingen ände på dom..Fundersam 

Apropå salt som gnidmedel på tänderna…jag ska leta upp min erfarenhet av det i en blogg,så ska du få läsa hur det blev!Fot i munnnen

Brokenfether
0

Här kommer min blogg om tandblekning…Skrattande

Alla vill väl gärna ha vita,snygga tänder…så ock jag! Så jag tog saken i egna händer …*S
Det hela började med att min kille skulle komma på besök…han bor ca 31 mil upp i landet,så vi ses ju inte en gång i veckan precis.
Kvällen innan han skulle komma,stod jag och spana in mitt fejs i spegeln….kollade lite på rynkor…lite på hänget i ögonlocken och sen gav jag mig själv ett stort,brett dollargrin…SMIIIIIILEEEE…..kan säga att jag blev inte särskilt BLÄNDAD!! Hmpf!!! Nikotin och kaffe hade tagit över den fina,en gång så vita lyster jag hade på mina tänder. Nu har jag ju faktiskt INTE nån uggly,solgul tandrad…men kritvitt är det inte!
Stod och funderade över hur jag skulle lösa detta lilla uppkomna problem…tandblekning kostar ju en slant,så det var inte att tänka på….och jag ville se resultat NU.
Kom på att citron används ju att bleka med…..så jag hämta en i kylen,delade den och droppa saft på en liten bomullstuss och satte tussen på ena framtanden. Väntade……väntade…väntade och sen titta jag efter….VITT???? NÄE!…OK,jag satte tussen på min el-tandborste med ny saft på och satte mot tanden….brrrrr….brrrrrr…..VITT???  NÄE!!!! Här behövs nåt mer effektivt, tyckte jag och hämtade saltkaret i köket! Strödde salt på tussen med citronsaft och körde igång tandborsten….hi hi..nu ska det väl bli nåt resultat i allafall….JAPP!!! DET blev det oxå…..mina framtänder blev helt utan glans!!! lika ovita som innan,men glanslösa! Detta såg ju inte klokt ut! När jag drog med tungan över tänderna så fastna den nästan,så strävt blev det..och överläppen hade problem med att glida ner den med! JÄVLA SKIT!! tänkte jag och jag sa det nog högt oxå. Hade jag förstört mina tänder för all framtid nu?? hur ska glansen komma tillbaka?? Min son skrattade gott åt mitt dilemma och det förstår jag…hur dum får man bli??
Morgonen efter var jag snabbt framför spegel för att ta en titt på tänderna.Dom såg lika matta ut som kvällen innan….och denna dag skulle min kille komma…ve o fasa,jag får väl hålla truten stängd så det inte syns. Killen kom…killen skratta åt det hela …och jag kommer ALDRIG att experimentera med tandblekning mer! Nu har det gått 1 vecka sedan missödet och glansen är på väg tillbaka…sakta men säkert TACK o lov!

Denna blogg skrev jag den 23 november 2006..haha,nästan exakt ett år sen..Förvånad  Glansen har kommit sakta tebax kan jag meddela och sen är jag singel sen augusti 2007…Flört

Bybo
0

#150 Ska du ge mig en hjärtattack!!! Jag döööööööör Hahahahahahahhiiiii….

Nu fick jag mig månadens skratt!! Ujujuj…kan se dig framför mig söta broken hähähä…med läppen i ett läskigt griiin….och fasan i diina ögon!!! Puss!!

Brokenfether
0

#151 Jag såg ut såhär…> Hemlis

Tuva-Lena
0

#150 Som hämtat ur en tidningskrönika! Vet du Broken, jag tycker att du skall dela med dig till resten av det svenska folket och ha en egen spalt i nån kvällstidning. Att få följa dina eskapader i vardagen är tidsfördriv och nöje för själ o hjärta! Ha, ha din tokfia! Skrattande Har aldrig försökt mig på tandblekning, men jag köpte nåt som heter Plaque Off, ursprung från alger tror jag, eller om det var tång - det smakar tång - och det funkade jättebra! Fast personer med sköldkörtelproblem skall inte äta dom. Hemlis

Brokenfether
0

Nu mina goda vänner är det så här…Broken har en syster som är tandsköterska och tandhygenist och jag fråga henne häromsisten jag träffa henne ang tandblekning. berättade hur jag gjort och hon höll på att storkna,men dock inte av skratt! Hon e lite torr..Fot i munnnen

Enligt henne ska man endast bleka tänderna hos en tandläkare,alla andra medel håller inte och sen är risken stor för ilningar i tänderna efter blekning. Alla lagningar i framtänder måste göras om,för lagningarna bleks inte. Jag tappa suget direkt..men jag fyrade av att-Kan du inte sno med dig en spruta tandblekning från jobbet?? Njae,det ville hon inte,men hon hämta en spruta hon hade hemma…synd bara att den gått ut för nåt år sen..den åkte i soporna! Hon hade provat lite själv hemma med den och då sa hennes kloge man-När gjorde du det?? Han hade inte sett nån skillnad…och hon har inte kritvita bissingar och hon röker inte. Hahaha..som det kan bli..Skrattande

Tuva-Lena
0

#154 Hur kan ni vara så olika din syster och du? är det din twinsister, eller..?

Hoppfull
0

Glad

Tuva-Lena
0

Hoppfull! Skrattande

Brokenfether
0

#155 Nix,det är min storasyster…Skrattande

Brokenfether
0

Ni som är ansiktsproffs…är det bra att lägga isbitar på påsar under ögonen??? Finns det risk för köldskador? Andra bra knep som verkligen fungerar mottages med glädje…dock inget som gör ont…typ klädnypaor i pannan…Fot i munnnen

Tuva-Lena
0

#159 Svullnader är bra att ta bort med is, men då brukar jag linda in isen ( blocken ) med handdukar - just för att förhindra köldskador. Kankse du akn prova med att lägga iskuber i plastpåsar som du sen lindar in i en handduk…? Någon stund kan du hålla den över ögonen, men ta bort den med jämna mellanrum. ;)

Brokenfether
0

#160 Tackar…ska testa men måste först frysa vatten…Flört

Tiia
0

Har hört att man ska sätta tepåsar på ögonen för att få ner svullnadenGlad

Brokenfether
0

#162 ja,det stämmer nog,men färgar det inte GULT ?? P-Gult under ögonen Tiia…hur snyggt är det!!Hemlis

Tuva-Lena
0

Gurka är oxå bra, skiva gurka och lägg över ögonen, passar utmärkt dessutom i storlek. Glad

Brokenfether
0

#164 Ska man göra hål för irisen Tuvan Skrattande

Tuva-Lena
0

Ja, om man har det där kontrollbegäret som du berättade om tidigare så är det bäst - annars blir det svart ett tag. Flört

Tiia
0

#163 Dina kommentarer får mig att skratta och hosta så jag p….r på mig.Skrattande

Brokenfether
0

#166 HAHAHAHAHAHAHA

Bybo
0

Broken!! Kom på en sak. Ska inte Anis vara bra för magen??

Tuva-Lena
0

Jo, det är det nog, och jag läste härom dagen att pepparmynta är bra oxå. Utan att jag visste det så märkte jag att mintkola gjorde att magkatarren lättade för stunden. Ja, det är många år sen medan jag fortfarande tuggade mintkola som var en favorit. Sen tror jag att morötter är bra oxå, åtminstone för mig, och digestive kex, fast då skall det vara fullkorn. Ibland blir eftermiddagsfikat digestive och vichyvatten för mig. Jättegott faktiskt och rena bomullen för magen! Fast rena fängelsemenyn för andra..Skrikandes

Tiia
0

Hej på er!

När jag hade magsår, drack jag mjölk en tid.Det hjälpte.

Tydligen blir det ngn sorts skyddande hinna in i magen(hmm,det vad jag tror)

Efter det har jag bara nångång haft ont och det är flera år sedan…….men för 1-2 veckor sedan hade jag ont,mådde inte så bra,var stressad och allmänt låg,men då drack jag mjölk igen och allt var bra.

Det kanske låter konstigt men det hjälpte på mig.

Bybo
0

#170 Vilken mený.. ( allt gott) värd att testas :-)

#171 Även för mig så lindrar mjölken..allra helst vid katarr och liknande. Där emot vette sjutton hur det är när jag har inflamationer i tarmen. Och tyvärr blir jag lätt hård i magen av mjölk, och det ska jag undvika…

Hoppfull
0

Jag har hört att konjak ska vara bra för magen Oskyldig och det tror jag blint på ;-) Det finns recept på en dryck som hjälper lymfan att rena och ta bort svullnad, vill du ha det Broken?

Bybo
0

Konjak? Oj då…låter ju trevligt :-) Men inte för magmun va, eller katarr…för jag kan få ont och besvär då jag smakar lite whiskey eller likn…

Hoppfull
0

Jag vet inte men helt ärligt så sa min syster när hon hade magkatarr och sedan magsår att den enda alkohol som var bra för magen var konjak… inte whiskey utan konjak… sen om det var bara för att hon älskar konjak eller om det var sant har jag ingen aning om :-)

Tuva-Lena
0

Gick till läkare med min magkatarr för några år sen. Han blev jättelycklig, för "nu vet vi att magkatarr orsakas av en bakterie, så när vi har kollat provet så kommer vi att skriva ut antibiotika till dig. Sedan kommer du att slippa magkatarren".

Bara det att jag hade inga bakterier i magen, men lika fullt en hemsk magkatarr. Ja, då blev det ingenting. El medico blev helt ställd och jag fick klara min magkatarr bäst jag kunde själv! Och tro det eller ej, men sedan jag lärde mig reiki så har jag klarat magen i ett helt år! Glad

Brokenfether
0

Jag har oxå magkatarr då o då…Jag brukar äta snälla soppor,te,gröt och sånt som inte ger halsbränna några dagar så har det rättat till sig.

Millex
0

#169 Anis och fänkål är bra för magen. Det klassiska uttrycket " an apple a day, keep the coctor away" baserar sig inte på äpplets nyttighet. Under alla tider har magen var ett stort problem för oss människor. Så under 1600 och 1700-talets England fyllde man äpplem med hel anis/fänkål och värmde de i ugn alt. över eld och åt dessa varma. Det hjälpte mot magknip och gaser man hade, för på den tiden var inte maten alltid så fräsch.

Brokenfether
0

#178 Va roligt det är att läsa dina inlägg Millex…du är så kunnig och verkar veta en hel del bra grejer. Intressant oxå att höra om hur dom gjorde förr….vill veta mer…mer…Skrattande

Millex
0

Jag har länge varit fascinerad av gammal örtkunskap och hur den appliceras i nutida läkemedel ( nu använder man sig av syntetiska preparat som man kan ta patent på ), men kunskapen är ofta gammal.
När det gäller anis så har den också en slemlösande effekt. Så när man lärde sig att isolera det ämne i anis som var effektivast, anetol, så var det det som man använde i bl a hostmedicin och halstabletter. Men t ex tabletten Kungen av danmark har kvar den rena anisoljan.
Man har använt hela anisväxten som rökelse sedan många tusen år för att lindra huvudvärk, under svensk medeltid så var det på topp fem listan över huvudvärkskurer.
Idag vet man att anis har en suverän effekt som kramplösande, alltså bra vid mag- och tarmkramper.

Tuva-Lena
0

#179 Säger detsamma, det är så underhållande att få läsa om gamla huskurer. Kankse vi kan göra en ny artikelgrupp för såna? Då kan du Millex få ansvara för den…om du känner för det? Fundersam

Tuva-Lena
0

Sagt och gjort! Nu har jag skapat nya grupper både under artiklar och forumtrådar för "Gamla Huskurer". Kör hårt Millex och alla ni andra om ni har några avdammade recpept! Glad

Brokenfether
0

#180 Vafalls!!!! Synd man inte visste det förra veckan när jag fick tarmvred…Skrikandes

#182 Va roligt…toppen..Skrattande

Millex
0

#181 Det är Ok, bara kul att skriva lite. Vi får väl hjälpas åt att beta av ört för ört.

Brokenfether
0

#184 Ser fram mot att läsa dina inlägg Millex…verkligen…Skrattande

Tiia
0

#172 Ät inte ost,drick inte te,det var vad jag fick höra när jag var yngre och hade hård mage.

Plommon,blåbär är bra vid hård mage,ja,sen finns det lite andra ljusskygga metoder som att dränka en tesked i olja och gräva ut skitenSkrattande

Brokenfether
0

#186 Gräva ut skiten??Skrikandes Va i hel…..e! Det funkar lika bra med ett finger…opp o runt o plopp…Skrattande

Tiia
0

#187 Herregud,nu är vi där igen,i skitsnacket.Visst är det ett kul samtalsämne?

Brokenfether
0

#188 Just det ..och vems fel är det nu igen då??..Hmmm,låt mig tänka..Fundersam Jo,DU!!Skrikandes

Satt o vänta på lite bus här och vips så dyker du upp…tack o lov…Skrattande

Tiia
0

Hahaha,var är bybo,hon är också duktig på det,*skyller ifrån mig*

Brokenfether
0

#190 Jag pm:ade Bybo,men har inte fått något svar än…ja hon sitter väl och…hm, ja du vet…Generad å det tar väl sin tid…njutare som hon ju är..Flört

Tiia
0

#191 Kanske hon sitter på toa med sin hårda mage och inte sett råden vi gett henne

Brokenfether
0

#192 Där var du med direkt…asg

Tiia
0

#191 Har du hört om dem som  tar en liten bit toapapper,sen delar dem det  en gång så att det blir så tunt som möjligt,sen ska det vikas till en trekant och toppen rivas av.

Då kan man sätta fingret i hålet  och torka sig….men vet du vad den lilla biten som revs av ska vara till???

Brokenfether
0

#194 HAHAHAHAAAAAAAAHAHA…Nä,men du kommer väl strax att informera mig…hahahaaSkrattande

Bybo
0

Hahaha…Nu e jag med igen (lite) Är fatktisk knollrig i magen…men värre med psyket Gaah!!

Jo te, ost vitt bröd osv undviker jag ibland…Blåbär har jag inte testat..förutom vid magsjuka…(kokta)

Men att GRÖPA med sked!!?? AJ!!

Brokenfether
0

#196 Puh! Tack o lov att du är här Bybosan….Fot i munnnen du ser vilka frågor jag får….ASG

Bybo
0

#194????? VAD????

Tiia
0

Hmmm.man tar den lilla avklippta biten och torkar sig under nageln med den

Brokenfether
0

#198 My God vad ivrig du blev nu Bybo…hahahah…nåt du ska inför i hemmets regler så toapappret varar längre??..Cool

Tiia
0

Vad passande,jag sitter här och äter lakritspipor.En vän till mig var på finlandsfärjan.Oskyldig

Brokenfether
0

#199 HAAAAAAAAAHAHA….åh,jösses…Skrattande Lönt att dra av den lille tossen för att torka nageln som inte hade blitt bajsig om den fått va kvar..öööö snurrar lite nu……Fot i munnnen

Bybo
0

#200 hahaha…tips tages tacksamt emot!!

#199 Fast inte detta hähähä

Tiia
0

Jag är redan inne på den sjätte pipan och tänderna är helt svarta

Brokenfether
0

#102 Näääääääää,det som är så gott!!!Förvånad Många år sen jag var i Finland…men tur är att mina äldre syskon kommer över varje sommar…med gooooooooooodis från båten och Finland….Skrattande

Sitta där o fresta!!!!!!!Skrikandes

Bybo
0

Måste iväg ut i boden och hämta ved..ruggit här, även fast det bara regnar ute :-( Kanske "ses" lite senare…pöss

Tiia
0

# 206 Kanske, ….det är klart vi ses, i alla fall till klockan 04.00

Brokenfether
0

#206 Jaha,så fes hon iväg igen….man ska bära in ved på dagen Bybo…Fot i munnnen Nu snubblar du väl o bryter benen i mörkret…Skrikandes

Tiia
0

#206 måste också ta en liten paus……har redan ätit 10 st och mår lite illaGenerad

Bybo
0

#206 :-) #208 Jaaa, jag vet..och så är det lite obehagligt där…måste alltid säga hej när jag kommer dit…eh….NU går jag med modiga kliv!!!

Brokenfether
0

#209 Nä,är det sant!Skrattande Blev det för många små,goa lakritspipor i Tiias magge…hehhe,nu tycker jag synd om dej…Flört Så går det när man sitter där o frestas!! Drick nu ett stort glas mjölk så magen får lite annat än laxermedel…Glad

Brokenfether
0

#207 Klockan 4 ?? Då är jag inte tillräknelig…men man ska ju aldrig säga inte…

Sov gott på er så hörs vi om ca 12 timmar…natti kramar…avslutar med denna….

VÄNTAN…
Jag ligger här i min säng å tänker på natten som varit.
Jag känner en oemotståndlig lust att krama dig.
Du kom oväntat till mig i sommarnattens värme.
Det som hände mellan oss i natt finns i mina tankar.
Du lade dig på min nakna kropp,hungrigt sög du mig tills jag somnade av utmattning.
Det enda som fanns kvar efter dig var minnet och fläckarna på lakanet.
Nu inatt, väntar jag på dig klarvaken och förberedd.

Din satans MYGGJÄVEL!!!!! 

Tiia
0

#211 Nu är jag tillbaka,det var falskt alarm

seså,inte vara skadeglad

Tiia
0

#211Jag och min arbetskompis tyckte alltid det var så konstigt att vi pratade på frukosten om bajshumor.Vi tyckte att vi måste vara dom värsta skitsnackarna………

men…..så kommer en annan arbetskompis och säger….* Vet ni vad,bla bla,…..det vände och vred sig i magen på oss,jag kommer ihåg att det var det värsta jag hört.Sen gick hon därifrån….men hon visste inte heller vad vi  pratade om på frukostarna.

Brokenfether
0

"214 Haha…ja,när man hör andra prata dass så låter det nog äckligare än när man själv gör det. Ibland tänker man inte längre än hakspetsen,men är jag trött så hänger jag med på det mesta. Du skulle höra mig o min kompis när vi kommer igång…det blir både snusk o annat…tom ungarna slåss om platser vid bordet för dom tycker vi är så galna. Nu ska jag se på tv lite o sen isäng..Natti Tiia….hoppas magen inte krånglar mer nu…KramSkrattande

Tiia
0

#215 Natti,natti.hoppas du mår bättre i magen nu….äh,glömde säga det tidigare.Kjamis

Brokenfether
0

#216 jajamensan,det gör jag…det är så skönt ska du veta….Tack.

Hörs senare under denna dag…Kram

Brokenfether
0

Tänkte jag puttar upp den gamla tråd eftersom någon va intresserad av gamla huskurer…kanske den finner något kul här..*S

MaMaMade
0

I ett River Cottage-avsnitt (BBC Food el Discovery) skulle Fearnley-Whittingstall tova ull o samlade urin till det. Kan det ha varit tvättning av ullen för att få bort lanolinet o annat som motverkar ullens förmåga att tova ihop månntro?

Hittade detta på nätet:

"

Johannes och hans medhjälpare Knut hade just fått tio skålpund ull från flickorna och gjort i ordning en bröj, en lag för lakningen. Lagen bestod av till hälften vatten och till hälften urin och lut. Var svetten i ullen riktigt inbiten måste de tillsätta mer urin - men den här ullen verkade vara ganska ren. De satte kitteln över elden och när bröjen var lagom varm - den fick inte vara varmare än att man kunde sticka ner handen i den - lade de i ullen och rörde omsorgsfullt omkring den i ungefär femton minuter. De lyfte och sänkte ullen med hjälp av käppar och såg till att bröjen angrep ullen lika mycket överallt. När ullen vitnade var det dags att ta upp den, ögonblicket var inne. För att förvissa sig om att det var dags tog Johannes en handfull ull i näven och kramade ur luten. Det såg bra ut ullen pöste upp kraftigt när han öppnade handen."

Länk: http://www.lansmuseum.a.se/industri/industri2d.cfm?in_idnr=ind02

Fö har jag fått lära mig att honung är läkande, bra till spruckna nagelband, torra händer o munsår…men kladdigt. Lite citronsaft o honung i varmt vatten o sitt m händerna i det ett tag. Har inte provat själv…när ska man ha tid till det!?

Brokenfether
0

#219 ha ha…ja tänka sig vad dom kunde hitta på..*L tack för det inlägget..*L

Tuva-Lena
0

#219 Kanske testa medan bröjen blir lagom varm..? ;)

Cina-1
0

SÅR-BRÄNNSKADOR Rå potatis kan lindra svedan vid lindriga brännskador. Först kyler man av huden med kallt vatten sedan lägger man på en tunn skiva potatis. Byt till en ny skiva potatis så fort det börjar svida igen. Det har jag provat och det hjälper….jag hade inte ens ett märke dagen efter. Skrattande

Tuva-Lena
0

#222 Jättebra tips Cina! Det skall jag testa nästa gång! Glad

stina63
0

I fjor sommras var jag uppe i Småland och där hittade jag två böcker om huskurer från medeltiden som jag köpte. Där är många som man känner igen och många roliga kurer som jag inte skulle vilja använda idag. Någon som har dom?

medeltidens medicinal örter av Ritwar Herjulfsdotter

midsommarkvast malört och dödingben folklig  läkekonst i 1800- talets kronoberg.

Tuva-Lena
0

#224 Nej, jag har inte hört talas om den. Kan du ge nåt litet tips från boken..? ;)

stina63
0

*225 ja de kan jag göra.. När jag kommer tillbaka till stugan senare i dag.. Bara hemma och vänder i lägenheten. Många av tipsen är från kloka gummor och gubbar eftersom dom inte hade råd med läkare och att det var långt till läkaren. Jag har skrattat många gånger över en del kloka råd.

Tina

stina63
0

Ett tips från en av böckerna.

Citronmelissen är varm och en människa som äter den skrattar gärna, för att värmen berör mjälten och glädjer hjärtat.

En annan som inte är lika bra enligt mej är att man trodde att exkrementer har en helande krafter mot sjukdomar. Mot kikhost gjorde man en varm avkok på fåralort och sen fick man dricka detta..

Något som vi har i en del medicin idag är mynta.. Då kunde man ta en bumullstuss doppad i pepparmytsolja och använda till att döva tandvärk. Men har även en bra effekt på myggbett.

Gråbland är läkeblad som används som plåster på orena sår och bölder.

Brokenfether
0

#227 Menar du inte "Groblad" ? istället för Gråbland?

stina63
0

*228 Ja visst blev lite fel groblad ska det vara

Brokenfether
0

#229 Flört Så som det kan bli ibland..*L

Tuva-Lena
0

#227 Mynta mot myggbett?! Jag har gården full av mynta snart så vad är det då för konst? Jättebra tips för mig som är förföljd av myggen - dom gillar mig skarpt.. Hemlis

stina63
0

Själv så är inte jag förföljd av myggor. Men läste i sydsvenskan här på nätet om en kille som håller på att bekämpa myggor med gamla strumpor..*ler*Skrattande

Bybo
0

På tal om myggor… Varför föredrar dem rackarn vissa människor?( blod ?) Jag är tyvärr en av dessa förföljda människor *S*

Tuva-Lena
0

#233 Här talar vi om att vissa människor har "sött blod" som då skulle locka mygg och andra blodsugare till sig. Det är ju samma med broms och annan ohyra - dom skall alltid sätta sig på mig! Skrikandes Dessutom är jag en sån där som får stora bölder av betten..

Bybo
0

#234 Ja..hua, jag vet hur det är *S*…..Men kan man ha nån fördel med att ha sött blod då månne? ;-)

Tuva-Lena
0

Ska väl vara att man garanterar en ny generation blodsugare då.. Generad He he..

MaMaMade
0

Fick tipset av en kvinna jag mötte i Thailand att hälla pepparmyntsolja o lavendel i vatten, skaka o smörja in kroppen. Det skulle hålla myggen borta o det känns svalkande också.

Nu är jag inte så populär hos myggen, får några knulor i början av sommaren men sedan undviker de mig…lyllo mig! Döttrarna däremot…o de flesta andra kinerser jag känner…är förföljda. Testade vattnet på Mellis när hon var m i Thailand o tyckte nog att det fungerade sisådär, inget som skadar iaf.

korseett
0

kan ni inte göra en del två i detta ämne eftersom det är tungt att få upp tråden nu

Brokenfether
0

Sådär…nu finns en fortsättningstråd i detta ämne…så vänligen skriv nu i den nya…./Broken

korseett
0

låser denna då

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer