migrän
jäij, snart kommer migränen… och ingen medicin har jag… vad kan jag göra? lukta på lavendel, hjälper det?
Hej! Usch då…orkar du så läs i tråden bakåt om akupressur mot huvudvärk…kanske nåt råd där kan hjälpa dig. Kalla handdukar över panna och ögon och svalt i rummet tycker jag känns skönt.
Kram
#0 Just det, kolla igenom dom små tips som finns i artikeln om akupressur, som gäller just vid huvudvärk, Du har en punkt mitt på ögonbrynen som du kan stimulera, dessutom en punkt nedanför nackbenen/mitt på. Det finns också en punkt mitt emellan axlarna och halsen, alltså på trapeziusmuskeln - om du vet var den ligger. Men om du klickar på fliken "Artiklar", så skall du kunna hitta artikeln om akupressurpunkterna mot huvudvärk. 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Ibland smörjer jag in mig med japansk pepparmynt olja eller tigerbalsam på akupunktur ställena. Eller så använder min vetekudde. Tar emot och ber om healing har också funkat. Dricker vatten, eller te med socker eller ett varmt bad.

Jag har aldrig huvudvärk så jag kan skratta mig riktigt lycklig.
Min 14 åriga dotter däremot lider av migrän sedan tidig ålder, MEN både hon och jag äter enligt SSS LCHF sedan en tid tillbaka och hon har faktiskt blivit av med sin migrän sedan hon började med det =)
Hon hade huvudvärk var och varannan dag innan, och jag tycker det är så fantastiskt så jag kan bara inte låta bli att göra reklam för LCHF tack vare det =)
den kosten hjälper många faktiskt. men min huvudvärk kommer från kotor och muskler men å andra sidan har jag blivit fri från många andra problem med den kosten. den som är mer nyfiken hänvisar jag vidare till kolhydrater.Ifokus
Ibland, inte alltid, lyckas jag bli av med attacken genom att jag går och lägger mig när jag känner att den är på G. Släcker ner här hemma och tar det lugnt. Oftast kommer migränen på eftermiddagen och då funkar det bra att ta en tidig kväll, förhoppningsvis är det borta när jag vaknar.

Visualisering kan ibland hjälpa…..har själv migrän och kände hur den började komma krypande helt olämpligt när jag satt i bilen och väntade på min Mor …jag tänkte först känslan av huvudvärk och hur jag kände att den försvann, frihetskänslan att kunna fortsätta min dag som inget hänt glad och upprymd …och FAKTISKT den försvann…..
(Kan tillägga att jag haft migrän sen 10 års ålder och vet hur det känns)
Precis som sägs i #3 har många fått lindring av att smörja in sig med eterisk olja från peppermynta (mentha piperita), vilken har en starkare effekt än japansk peppermynta (mentha arvensis). Skillnaden mellan dessa oljor är att peppermyntan innehåller en betydligt högre halt av ketonen eukalyptol (cineol 1.8), som har en smärtlindrande effekt och hjälper till att höja blodcirkulationen lokalt.
Men tänk på att all pepparmynta och japansk peppermynta i synnerhet är väldigt slemhinneirriterande. Så normalt sett är rekomendationen alltid att blanda dessa i någon bärarolja, men är man försiktig så kan man ta en droppe på fingret och smörja in på aku-punkt.
#8 Det var väldigt bra tips du kom med Millex! Arbetar du med aromaterapi eller nåt liknande? Du kan väl berätta lite om dig själv..? ;)
#7 Ditt tips om visualisering är väldigt bra Snuttenuttan, men kräver det inte mycket koncentration..? 
#9 Jag är aromaterapeut och akupressör, men har också ett företag under många år där jag jobbat med naturliga råvaror. Nu går företaget på sparlåga då jag jobbar i min sambos företag istället.

Inga-Lena: lite krävs nog men jag satt på en parkering mitt i centrala Örebro och jag lyckades stänga ute det som hände ikring med ljud o så…kanske det funkade för jag hade sån huvudvärk och ville verkligen inte må så…
#11 Jaha, ja då förstår jag!
Annars vete sjutton var du har hamnat med bil o allt! Men det var starkt av dig att kunna koppla bort allting runt omkring dig - vet inte om jag skulle klara det, så där mitt i stan.. 
#4 Vad är LCHF för något?

Kolla in sajten som heter kolhydrater iFokus, det är ett av den kostens hemvisten :)
Generellt går det ut på att man slutar äta kolhydrater och istället äter mycket kött (protein) och fett och inget annat.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
jag säger bara öronakupunktur, fungerar fint på migrän. behandling är både mellan anfall och under anfall men då skiljer sig punkterna något

Nej men hej Korseett!! Vi har saknat dig härinne!! Hur går med butiken?
*kramar*
full fart med allt så jag hinner knappt vara inne här men jag smygläser lite emellan

Kul att se dig i alla fall :)