Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikettmassage
Läst 1078 ggr
Tuva-Lena
0

Inner massage

**Inner Massage innefattar andnings- och kroppsövningar i syfte att balansera kropp, tanke och känsla.

**Inner Massage är namnet på en metod för att medvetandegöra och balansera kropp, andning, tanke och känsla.

Metoden har utarbetats och döpts av svensken Thomas Heineman vid slutet av 1970-talet och kallas numera för Heineman-principen.

Den princip det handlar om är att utnyttja en tredje levande kraft förutom terapeuten och den som skall behandlas, nämligen gravitationen, tyngdkraften.

Inner Massage är en process för att vidga medvetandet på alla plan. I det arbetet krävs en aktiv mental närvaro av såväl terapeut som patient. En grundtanke är att patienten själv måste upptäcka impulserna till sina spänningar och slappna av, snarare än att spänningarna bearbetas manuellt utifrån och att patienten är en passiv mottagare av behandlingen.

Känslor som inte kunnat levas ut i barndomen lagras i kroppen och förhindrar en naturlig andning och ett harmoniskt energiflöde. I olika kroppsställningar och med hjälp av andningen kan patienten uppleva sin kropp och bli medveten om spänningarna. Terapeuten använder även olika beröringspunkter för att underlätta denna process. Genom att ge efter för gravitationen kan spänningarna lösas upp, kroppen öppnas inifrån - därav namnet inre massage - och den egna läkande kraften stimuleras.

Visst liknar det Body Harmony..?

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Hoppfull
0

Absolut! Men det här fattar man ju är nyckeln till en massa… att göra sig av med de spänningar man skaffat sig som barn som manifesterat sig i kroppen och skapar obalanser. Det är sannerligen inte lätt.

Jag som har en våldsamt sned rygg och i och med den muskulatur som är som hårda vedträn skulle ju egentligen kunna bli frisk om sådan behandling kunde fungera på mig. För ryggraden i sig är ju ingen muskel utan det är ju musklerna runt omkring som styr hur rak/sned den blir om jag uppfattat det rätt. Alltså sitter det blockeringar i min muskulatur som drar ryggen sned… tänk om man kunde få bort dem… man undrar ju lite stillsamt hur det skulle påverka.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Tuva-Lena
0

Har du inte märkt någon effekt av yogan? Som jag uppfattar det så har yogan mjukat upp mina muskler i ryggen väldigt bra. Där handlar det ofta om att stretcha just musklerna, och istället låta magen arbeta mer - alltså att räta ut ryggen… men det är klart, beror dina spänningar på obearbetade upplevelser sedan förr så är det nog det du skall ta tag i först…

Hoppfull
0

Jodå, yogan är superbra och det har ju släppt efter massor i ryggen. Men den stora klumpen vid mitt vänstra skulderblad är som en massiv stel klump… kanske ger även den efter med ihärdigt yogande… skulle antagligen behöva speciella yogaövningar just för det problemet.

Jag tror i och för sig att det kan fungera från båda hållen så att säga… känslorna först och därmed musklerna, eller musklerna först och då kommer känslorna. Jag vet ju inte själv vad det är, har inga påtagliga minnen eller situationer… vet inte ens om det handlar om den här inkarnationen :)

Neroli
0

#3 Och det behöver inte ens vara ditt. Har du möjlighet att fråga mamma hur det var när hon väntade dig så gör det.

Hoppfull
0

Jag har frågat mamma… det finns MYCKET där… den stora frågan är ju hur jag ska få loss på det…

Neroli
0

Om det kommer från den tiden då du låg i mammas mage så kan du inte minnas det för din hjärna hade inte förmågan att lagra det. Alltså kan du inte komma åt det på intellektuell väg. Det som återstår är att gå genom kroppen och då finns det en uppsjö av tekniker att välja på. Du får fortsätta att prova dig fram.

Tuva-Lena
0

Hade inte du Hoppis, drabbats av utbrändhet också? Tror du inte att det kan vara därifrån som dina symptom kommer..? Eller är jag ute o cyklar nu..?

Hoppfull
0

Jo alldeles riktigt Inga-Lena, men jag tror att min utbrändhet är ett resultat av annat som jag inte riktigt kommit åt… inte ännu iaf. Men sådant är ju jättesvårt att veta…

#6 Mamma hade "jättekul" när hon väntade mig… betedde sig som en idiot när bebisen (=jag) mådde skitdåligt (som hon alltid gjort) och bara klampade på i betongskorna och struntade i att mitt liv inte var helt säkert… hon hade flera större trauman medan hon väntade mig och sket faktiskt i läkarnas varningar för bebisens skull!