Lider du av ballongmage?
IBS eller irritable bowel syndrome är en dold folksjukdom. En ännu opublicerad studie visar att KBT, kognitiv beteendeterapi, är en mycket effektiv behandling vid såna besvär.
Elva pateienter med IBS har genomgått gruppbehandling under tio veckor. Vid en uppföljning efter sex månader visar de preliminära resultaten att deras magbesvär minskat med i snitt 64 procent. IBS anses vara en folksjukdom så resultaten är fantastiska. Det finns inget läkemedel mot IBS som är så effektivt.
Många som drabbas av IBS blir väldigt handikappade i vardagslivet. magen styr livet - vad man kan äta, dricka, om man kan gå till jobbet eller skolan, om man kan ha sex, gå på festen eller åka iväg på resan.
Det blir ett väldigt starkt fokus på magen och mycket oro. Och den här oron leder i sig till att man får ökade symptom från magen..
Syftet med KBT behandlingen är att de drabbade ska acceptera och avdramatisera sina magproblem - de tar konrollen själva istället för att låta magen styra livet.
Nu startar psykologen Brjánn Ljotsson, i samarbete med Karolinska Institutet, en studie av KBT-behandling via internet. Det vore en stor fördel att kunna erbjuda internetbehandling. Då kan fler IBS-drabbade få hjälp säger Brjánn Ljótsson..
Forskarna på KI tar emot patienter till intenetbehandling just nu. Om du är intresserad, gå då in på den här adressen:
Källa: Expressen 30/6-08
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
visst är det bra med avdramatisering av problemet men jag måste tillägga att väldigt många med IBS har blivit bättre med en kolhydratsreducerad kost.
detdär hade varit nått för mig, om jag hade fått en diagnos på mina problem…..
#2 Gå in på adressen som finns i inlägget. I tidningen så fanns det ett enkelt test man kunde göra för att kolla om man tillhörde den här gruppen. ;)
Jag kan räkna upp frågorna förresten, det var bara fem st:
- Har du ont - ibland mycket kraftiga smärtor, i magen före tarmtömning?
- Är avföringen då lösare eller hårdare än normalt?
- Kommer avföringen oftare eller mer sällan än normalt?
- Känns det som om du inte tömt tarmen trots att du varit på toaletten?
- Lättar obehaget efter att du varit på toa?
Om du har svarat "ja" på två eller flera av frågorna är det troligt att du har IBS.

Jag håller med korseett, MEN vill även slå ett slag för candida här… många IBS:are lider sannolikt av candidaöverväxt… vilket blir hjälpt av just kolhydratreduceradkost!
Man har ju provat att behandla med probiotiska bakterier bland besvärliga magar och konstaterat att det hjälper i stort sett alla. Även det är ju en indikation på att det är candidaöverväxt som spökar.
Om jag uppfattade det rätt var man tvungen att ha diagnosen för att vara aktuell…
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Jo då, men den här artiklen handlade mest om att få snabb hjälp, eftersom man inte alltid kan få komma till läkare när det handlar om sån här relativt "lindriga" probelm - åtminstone klassas dom så inom sjukvården där väntetiderna då kan bli alltför långa..
#3, jag svarar ja på alla fem…:P
och det har ju sjukhuset också sagt, jag tror bara inte hon har satt det på papper än. eftersom det är uteslutningsmetoden det handlar om, och dom förhoppningsvis har uteslutit allt, så är det ju bara IBS kvar..

Ok, jag fattade det som att det handlade om projektet man kunde anmäla sig till :)
KBT för att acceptera problemen istället för att ändra kostvanor och blir friskare/frisk känns ju smartare och bättre i min värld :) men å andra sidan behöver ju det ena inte utesluta det andra :)
bubbelbubbel har du funderat kring candida och din mage?

KBT är nog bra, men en kostomläggning kan ju faktiskt lösa problemet istället för att bara göra det lättare att leva med…
Jag undviker kolhydrater i allmänhet och spannmål, bönor, linser och nötter i synnerhet. Enligt min erfarenhet är det första man bör prova att plocka bort alla spannmål!

Helt klart har det för de flesta en oerhört god effekt och bör provas av de som har problem med sina magar… sedan finns ju jag då och mina fränder som inte alls fick/får bättre mage av lågkolhydratkost… då får man söka andra vägar och lösningar… :)
Man kan ju göra ett fullständigt test för vilka livsmedel man har dålig tolerans emot hos Scandlab som även gör candidatesterna. Det kostar lite men kan vara värt pengarna. Jag vet en som har gjort det och jag har uppfattat det som att hon är nöjd med testet och fått bra hjälp.
#7, nej det har jag inte…
det är dendär bakterien va ? försökte läsa på lite, men jag vet inte om jag blev klokare :P
kan du berätta ? :)
candida är en svamp och hoppis här har gjort en artikelserie om den här på ab.ifokus

Precis bubbelbubbel, jag har skrivit lite om candida eftersom jag har (när jag äter fel) och haft candidaöverväxt… artiklarna ligger under artiklar här på sidan så du kan läsa om du är intresserad.
Kort kan man säga att alla har candida i sina magar/tarmar, men pga felaktig kost (mycket socker och stärkelse), hormonrubbningar (p-piller användning t.ex.), mediciner av olika slag (men särskilt penicillin och kortison), svält osv slås den normala tarmfloran ut och candidan växer och får övertaget s.a.s.
Då mår man inte bra… candidan ger dels en rad symptom (som just de man har vid IBS, men även i form av allergier, kraftigt sug efter sötsaker, huvudvärk/migrän, viktförändringar mm mm).
Candidan ska alltså finns i magen fast bara lite grann och när den göds av olika skäl blir vi sjuka. Många som går med detta betraktas som inbillningssjuka eftersom sjukvården inte ännu insett utbredningen och vilka problem det skapar, de har heller inte mätinstrument för att kunna avgöra om man har normal candida eller överväxt.
läste dina artiklar i morse, dom var väldigt bra! :)
och ju mer jag läser om det, desto mer tycker jag ju att det passar in, sen vet jag inte om det är för att jag bara vill ha en diagnos eller för att det verkligen är det som är fel.
men Hur gör man får att bli av med det då ? jag antar att man kan testa nån kur, och funkar det inte så funkar det inte, men då har man inte heller gjort nått farligt..

Har du gjort något av testerna som det finns länkar till?
I den tredje delen av artiklarna står det hur man gör för att medicinera och bota sig. Det är inte farligt (jag har bara ätit örter) men man kan må ganska så dåligt under tiden. När svamparna dör bildas det giftiga ämnen som kroppen måste ta hand om plus att svampen är VÄLDIGT levnadskraftig och brukar försöka bråka för sin överlevnad. Men det ska man inte låta sig skrämmas av… det ger med sig ganska snabbt trots allt. Kolla om du hittar något matnyttigt i artikeln och sen får du gärna fråga vidare eftersom det finns mycket som kan kännas luddigt i början.
Mitt råd är fundera och läs på… om du har tillgång till en örtterapeut skulle jag råda dig att ta hjälp av denne (eller liknande). De är utbildade på vilka örter osv som är bra, dosering och kan hjälpa längs vägen.