Tvättnötter/Såpnötter
Jag vet inte om det är någon här tidigare som tipsat om dem men jag lägger in ett inlägg! :o)
Jag har börjat tvätta kläder med såpnötter istället för vanligt kemiskt tvättmedel. Var lite misstänksam till en början men nu har jag använt det några ggr och det funkar ju! :o) Det skummar så fint i maskinen och kläderna blir mjuka även utan mjukmedel. Det används som tvättmedel i bl.a. Indien, Nepal och Kina. I Norden har vi tidigare använt såpnejlika som innehåller samma tvättande ämne(saponider).
Ska prova att koka en såplösning snart också och använda som diskmedel, allrengöringsmedel och ev. som schampo också. :o) Håller tummarna för att det funkar lika bra! Billigt som tusan också! Toppen för en tunn studentplånbok som min. :o)
Lite länkar med info:
Åh, tänker varje månad att jag ska beställa efter men pengarna räcker aldrig till!
Aldrig hört talas om,så det var intressant. Min plånka e oxå tunn..
Men du, det är ju helt otroligt det där! Först rynkade jag på näsan och tänkte, vad i fridens namn är det..? men nu har jag läst länken och förstått fördelarna. Det stod att 1 Kg såpnötter räcker ett helt år, fastän man tvättar 2-3 ggr i veckan! Kan det stämma?
Dessutom är det skonsamt mot kläderna och man behöver inget sköljmedel..? Otroligt! Tack för ett jätteintressant inlägg! :)
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Jag säljer nötter i min butik..Du kan tvätta flera ggr på samma nötter.
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Så lite så! :oD
Det beror på hur många maskiner man kör per gång också. ;o)
Mina föräldrar tvättar 15 maskiner i veckan så för dem räcker dem kanske inte riktigt lika länge. Men ändå! :o) 149kr för ett kilo och det är 100% biologiskt nedbrytbart, rättvisemärkt e.t.c. Mitt samvete är lite renare. :o) Och det är ju ändå helt klart billigare än "vanligt" tvättmedel. Sköljmedelskostnaden försvinner ju också eftersom man inte behöver något.
Jag har väldigt känslig hud och får eksem av vanlig tvål och tvättmedel och sånt. Men det här funkade för mig. Förut har jag använt Grumme. :o)
De skriver att om man vill att tvätten ska dofta något så kan man droppa på eterisk olja på den lilla tvättpåsen. Jättekul att kunna välja doft helt själv! Fast jag har inte provat det än. :o)
Jepp, jag har använt mina upp till 3ggr innan jag slängt dem. Fast då tvättade jag på 40 grader. Kör jag på 60 så kan jag bara använda dem 2ggr (vissa av nötterna 3ggr, man får låta dem torka och kolla om de fortfarande är glansiga. Är de torra och knastriga så är saponiderna slut - då kastar man dem på komposten ;o) )
Tack för fina tips! Du har nästan övertygat mig Saiva!
Eller nästan, du har övertygat mig…får ta ett snack med abbi.s sedan ;)
Hehe, så lite så Inga-Lena! :oD
Jag säljer eteriska oljor oxå..ekologiska..he he
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
#9 Nä men, vilket sammaträffande! 
En sak jag undrar över, är hur gör man när maskinen skall skölja? Då måste man alltså ta bort nötterna då? och då innebär det att man måste sitta och vakta medan maskinen tvättar..eller?
Hm, mina har legat kvar… :o/
Då blir det superrent med andra ord..
Hi hi..
Måste bli det, haha. :oD Tänkte inte på sköljningen. :o)
Maken och jag har använt tvättnötter från tvåleriet under snart ett halvår och vi är supernöjda.
Tyvärr funkar det inte på sommaren för oss för det får ej bort makens svettdoft hihi
Så när vi kör hans t-shirtar tvättar vi med liite vanligt tvättmedel.
Men jag rekommenderar till 100% tvättnötterna från tvåleriet, det funkar faktiskt!
Mvh
Marika "Ioma"
Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se
Jag har kunnat köra på 40 grader upp till 10 gånger på samma nötter. Funkar kanon.
Låter den ligga kvar under sköljning.
Droppar i lite eterisk olja i sköljfacket om jag vill ha t ex lavendeldoft på sängkläderna. Mumsigt
Mvh
Marika "Ioma"
Verkar jätteintressant med nötterna
#15 Åhh, vilket bra tips Ioma! Tänk att få krypa ner i lakan som doftar lavendel! Mummagott, och jag undrar om inte lavendel har en lugnande effekt också..
Jag älskar lavendeldoft.. Men tvättnötter har aldrig hört talas om.. är det något nytt?
Ja lavendeln har lugnande effekt och är den bästa oljan man kan ha i sovrummet.
Jag har en aromalampa jag tänder ibland med lavendel och melondoft. mumms.
Jag rekommenderar starkt att hälla i lavendelolja i sköljfacket men inte för mycket 8-10 droppar räcker gott.
Mvh
Marika "Ioma"
#18 Tvättnötter har använts i flera hundra år innan kemiskt tvättmedel uppfanns. Tvättnötter i Asien och såpnejlika i Norden t.ex. Det glömdes väl bort när de nya tvättmedlen kom.
Själv hatar jag lavendel så jag tänker använda kanel eller apelsindoft. ;o) Kul när man kan välja själv. :o)
Blir mycket man skall testa framöver..
;)
#20 hihi japp det är bra med tvättnötterna så man kan välja doft HELT på eget bevåg.
Det kan man ju inte till sådan grad med vanligt tvättmedel.
Jag har en doftolja som jag älskar (syntetisk dock) Yoghurt & jordgubbe. MUUUUMMMA
Mvh
Marika "Ioma"
Som doftintolerant får jag välja m försiktighet men många av de eteriska går bra, bl a lavendel men inte för mkt, ska bara anas.
Ros o de "tyngre" som t ex sandelträ går bort…man får prova sig fram. Men man klarar sig bra utan också.
Tråkigt är att jag inte längre kan ha hyacinter inne till jul. Har klarat mig m att flytta dem runt i huset; när jag äter frukost i köket åker alla ut i vardagsrummet osv men nu går det inte längre. Liljekonvaljer går än sålänge på samma sätt o de finns ju så kort tid o på altanen kan man alltid ha en stor bukett iaf. Syrenen får stå kvar på busken o så går jag ut o luktar istället.
Har försökt ha så mkt doftande uteblommor som möjligt förut då jag hann o orkade m rabatter i trädgården, just för att jag skulle kunna njuta av väldoft utan att bli tätt i näsan, få irriterade slemhinnor i halsen o en dundrande skallebank. Ska återuppta det när flickorna blir äldre o slutar fjolla sig. 
#23 Ja, det måste du göra MaMa! Jädra jänter som håller på och fjollar sig..!
Såg så roligt ut i ditt inlägg att jänterna fjollar sig, så du inte kan hålla på med rabatterna.. ! Vad gör dom då..? Trampar ner lökarna eller drar upp planten..? ;)
Di små rackaronga lett me int´ vaa´ i´fre! *MMMAAAAAAAAMMMMMMA*! Dagarna i ända…blöja, hungrig, klä på mig…du kan själv….nääääääää…etc. Sedan ska det hjälpas till…nyper sönder el vattnar ihjäl de stackars blommorna… 

Angående sköljning… så löser visst inte saponiderna ut sig i kallt vatten. Jag tänkte också pröva dessa. På odla.nu finns en lång tråd om detta.
#25 Näää, menar du att dom sabbar dina planteringar..!!? Vore jag du så skulle jag gå och sabba nånting för dom också då, nånting som du vet att dom är rädd om..
Eller bara fråga dem, hur det skulle kännas om du förstörde nåt för dom..? Inte vet jag om det är specielt pedagogiskt, men mänskligt kan man väl kalla det..? 

Hahaha, nej det kanske inte är speciellt pedagogiskt om vuxna lägger sig på barnens nivå och gör dumt när barnen gör dumt ;)
Är man fortfarande i blöjåldern är det ju knepigt men man måste nog ändå försöka markera att det de gör är fel. Knepigt det där du MaMaMade!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Hittade tråden av en slump - vilket jättebra tips!