Salvia
Vet någon om man kan tända vanlig torkad salvia för att rena lägenhet med. Nåt bra tips hur jag ska bära mig åt, för den ligger i glasburk.
Jag tror att du kan det men den bör va hårt lindad….om du förstår vad jag menar? Alltså en rejäl knippe som är hårt bunden. Vet ej hur det är med enstaka kvistar om det bara ryker till så är den slut och du har gnistor överallt….är ju själv novis i detta men villig att lära..*L
Det var ju synd. Mina är som små torkade blad i glasburk, alltså inga kvistar alls. Då går det ju inte. Tack ändå "1
#2 Du kan ju ev lägga dina små blad i en eldsäker skål och tända på…se vad som händer…*L Har aldrig haft salvia själv men ska köpa mig en knippe…så detta är ju bara vad jag tror.
#2 ska testa och se om det går.
#5 Tror det går hur bra som helst faktiskt..*L 
jag brukar, vid behov, ta torkade blad av salvia på ett eldsäkert fat och tända på. Man får blåsa och greja lite för att hålla liv i röken. Och så får man ju vara lite uppmärksam på eld och gnistor, som alltid när man sysslar med rökelse…
Lycka till!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Tack allihop. Ska testa detta ikväll. Har en liten plåtburk med lock som borde funka. Gör några hål i locket så röken kan komma ut. Då behöver man nog inte vara så orolig för gnistor heller tror jag.
#7 Hoppas bara att det inte är sådana kemikalier i plåtburken så det blir en majbrasa istället..*S Har råkat ut för det själv nämligen…fi dong va otäckt…
#8 jag tog en kastrull, men nääääää……det blev inge bra. Man måste nog ha kvistar. Det rök bara så korta stunder.
#9 Kastrull? Ingen du använder i matlagning hoppas jag…*S svart som sot nu då..*L Jasså det blev inge bra…hm…då vet vi det….
ja det ryker bara korta stunder, man måste mana på lite med att blåsa och så…..bättre det än att det blir full brasa, det är ju röken man vill ha….
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#9 Då får du prova och blåsa lite då….som #11 säger. Lycka till..*L
Nejdå, # 10, ingen kastrull som jag använder överhuvudtaget. Den är jättegammal och ful. Nja, jag tror jag köper färdiga kvistar som är torkade, ahr för mig att det finns att köpa. Jag är nog lite bekväm av mig oxå.
#13 Oja,visst kan du köpa färdiga kvistar. Nästa vår ska jag bruka mer allvar på att så örter. Har fått lägga örtrabatten på is lite pga diverse problem…

Den salvia som man använder i smudge är vit salvia. Den är släkt med den salvia vi har i Sverige, men är helt annorlunda ändå. Så det kan vara svårt att använda vanlig kryddsalvia, men ändå inte omöjligt. Man får komma på nåt alternativt sätt att använda den på helt enkelt =)
#15 Smudge? Menar du rökelse?

#16 Jo =) Fast rökelse för mig är såna däringa pinnar ;o) Och salvian är en bunt med blad. Därför tog jag ordet smudge som används om dessa buntar =)
#17 Aha..*L man lär sig nått nytt varje dag..
Va intressant det här var! Jag vet ingenting jag, men läser och suger upp allting! :)
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
#19 Ja,jag suger upp jag med..*L Undras om det finns fler örter man kan elda upp som luktar gott? Ljung..någon som provat det?
#20 Har aldrig provat, men jag brukar plocka in ljung och torka, som jag sätter i en vas för den är så fin. :) Den blommar just nu på hyggena och doftar jättegott!
#21 Tycker du ska elda på den lite…bara för att stilla Brokens nyfikenhet…
Okay, bara det inte blir skogsbrand då.. 
#23 ASG….men det är väl trevligt…då kommer den röda lastbilen med dom snygga killarna i och hälsar på dej ju…

#18 Det är precis vad man ska det =)
Man kan elda på i princip vilka örter som helst. Att använda ett grillkol (inte brikett utan vanlig kol) är ett bra alternativ. Då glöder örten istället för att brinna. Brinner det för fort hinner man inte märka nåt och det luktar nog mest bara rök *S*
Men kan även lägga aluminiumfolie på spisplattan och lägga örter där. Men brassa inte på för varmt på plattan, utan testa er fram vilken värme som är bäst =)
#25 Förstår inte riktigt….vad ska kolen va till för? det är ju örten som man vill bränna….
#26 Kanske för att få örterna att glöda bara, så att dom inte brinner upp direkt..?
#27 Verkar som man blir smart av att sova med hårspolar…;)

#26 Tja, nu har du ju fått svar ändå ;o) Men om du läser igen vad jag skrev så skrev jag faktiskt just det #27 skrev som förklaring *S*
(Vi skyller på värmen ;o)
#29 Huga..ja denna värme…*varm*
Såg nu vad du skrivit om kolen…fatta det inte just då..*GS