Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikettövrigt
Läst 2201 ggr
Tuva-Lena
0

Affirmationer

**Affirmationer är en sorts självsuggestion: påståenden av positiv karaktär som så att säga bekräftar det mål man vill uppnå.

**Positivt tänkande är grunden för olika former av mental träning. Det innebär att negativa tankar ersätts med positiva motsvarigheter, och ouppnåeliga dagdrömmar med mål som är möjliga att nå. I mången läkekonst är positiva tankar och föreställningar en huvudsaklig källa till förändring och tillfrisknande.

Emile Coué, en fransk apotekare, grundade vid sekelskiftet en klinik där han använde sig av positiva tankar som medel att uppnå hälsa (autosuggestions-metoden). En viktig devis var: "För varje dag blir jag bättre och bättre på alla sätt och vis" - ett bra exempel på en affirmation.

Meningen är att affirmationerna, som skall upprepas i tankarna dagligen, skall bli en sorts vanetanke som biter sig fast i det undermedvetna. Det undermedvetna lär inte kunna skilja mellan verkliga och påstådda fakta; det utgår från den bild av verkligheten som det får - oavsett om denna bild kommer från en yttre händelse eller består av en fantasibild. Kroppen uppfattar meddelandena från psyket som sanningar, inte som känslor, tolkningar eller vantolkningar. Därför är det viktigt att affirmationerna är formulerade i presens (nutid) och i positiva ordalag. Genom att upprepa positiva och självbejakande tankar kan man bidra till att mobilisera en förväntansfull tro på framtiden och den inre potentiella förmågan till inre läkning.

Subliminala budskap
Ett speciellt sätt att använda affirmationer på är genom kassettband med subliminala budskap. Utgångspunkten är att vi ständigt påverkas av olika stimuli utan att vi är medvetna om dem alla. Det undermedvetna fångar dock upp och lagrar de olika intrycken, och vi styrs ofta av impulser från det undermedvetna. Sublimen betyder undermedvetandets tröskel. Med subliminala processer avses här sådana psykiska processer - framför allt varseblivningen - som inte är medvetna, men ändå påverkar vårt beteende.

På de subliminala kassettbanden har man talat in ett budskap, inbäddat i musik, så att det sagda inte kan höras tydligt, men ändå skall fångas upp av det undermedvetna. Tanken är att man skall kunna avprogrammera sig från dåliga vanor och i stället skaffa sig mer önskvärda sådana. I Sverige säljs kassettband med teman som Minska i vikt, Förbättra din självbild, Förbättra ditt minne, Sluta röka, Eliminera bitterhet, Förbättra inlärning m.m.

Källa: Alternativbehandlingar.se

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Brokenfether
0

*putt*

Tuva-Lena
0

En sak som jag kommer ihåg från psykologin vi läste i skolan var uttrycket "Subliminal perception"!! Va?! krångligt värre, men i alla fall, det är just vad man använder i reklamen bl a. Om man visar en filmsnutt om vad som helst, men lägger in en enda bild av någonting annat, t ex en coca cola flaska, så blir garanterat 70-80% av dom som tittar på filmen törstiga, och majoriteten av dem blir dessutom sugna på just Coca Cola. Samma slags perception kan man använda sig av om man som april, vill sluta röka - är det tänkt.. ;)

Brokenfether
0

`#2 En bra bild till att sluta röka kanske är en stor askkopp full med fimpar,en bild på lungorna invändigt ….då kanske man tappar suget…en stund…

Waara
0

Underbart talat! Affirmera mera :)
Har ni sett filmen/läst boken The Secret? fantastisk skildring på hur väl Affirmationer fungerar.

Brokenfether
0

#4 Nix…inte jag. Är den på engelska så fattar jag inte hälften men jag har hört den ska va jättebra. *L Boken alltså..*S

Waara
0

Mm.. den var på engelska men jag tror att boken finns översatt till svenska, det var lätt förstårlig engelska i filmen.. :)

Brokenfether
0

#6 Jasså den var inte textad? Visst kan jag engelska men det finns en hel del svåra ord jag inte hänger med på..*S

Waara
0

Kanske finns den textad oxå, ska jag kolla upp det?

Tuva-Lena
0

Jo, jag tror att den finns på svenska nu också, men då i DVD form, kolla här: http://www.vattumannen.se/Search.aspx?q=The%20Secret fast 349 kr…

Dessutom hittade jag en bok om Wicca Broken! Scrolla bara ner på sidan en bit så hittar du den. :)

Brokenfether
0

#8 #9 Tack båda 2..gulletanter..*L

Tuva-Lena
0

Tänk om vi skulle starta en bokklubb tjejer, så slapp vi lägga ut dyra pengar på böcker man så gärna vill läsa, tills man får råd att köpa dom då..?

Vi väjer ut ett antal intressanta böcker/DVD:ar/CD:ar, och delar på att köpa dom, altså vi köper ett ex var, och sedan kan vi skicka dom vidare till nästa som får läsa, o s v.. Då får all läsa dom utan att bli ruinerad, oc vill man köpa boken senare så får man väl spara i sparbössan tills det blir möjligt då.. ;)

Bra vaSpaz..?