Rosenrot?
Hej!
Nu har jag hittat till alternativ medicin också! I fokus har ju alla ämnen… Jag kom genast att tänka på Rosenrot som jag köpte i en hälsokost-affär. Tanken var att jag skulle bli mindre stressad och kanske t o m få ökad sexlust
, men tji, tyckte inte det hjälpte för varken det ena eller det andra…. Är det bara båg? Någon som knaprat rosenrot och märkt någon skillnad?
Nattsuddaren bigMama..
Hej och välkommen. Tror det varierar stort från person till person.Jag har aldrig ätit rosenrot,men 2 av mina söner har provat. Den ena märkte ingen skillnad medan den andre kände sig lugnare och mer harmonisk ett tag…sov bättre. Sex vill jag inte fråga han om..
men det finns ju rysk rot oxå,kanske du skulle prova det?
Det finns ju en artikel här om det.

Jag blev piggare av rosenrot och om jag tog en på kvällen innan jag la mig så var jag också piggare på morgonen. Kanske dags att ta rosenrot igen, känner mig som en zombie ibland på morgonen :)
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
#2 Mmmm….
och när går lilla damen till sängs på kvällen då??
Det är väl tidigast kl 1 på natta va??
Då skulle jag behöva burk tror jag…är såååå trött o seg nuförtiden…kan inte sova längre än några timmar i stöten heller…hualigen.. 
Har kvar några tabletter, kanske ska testa nu när jag längre ej är skiftarbetare.. Då var jag mosig för jämnan p g a alla omställningar i dygnsrytmen…

#3 Hahaha ja det är ju därför jag måste skaffa rosenrot igen
Men igår somnade jag kl 22 
Elisabeth
#4 Ja prova du…kanske blir bättre nu..
#5 Hm…utmattad totalt väl…
och ikväll blir det väl 1 igen kan jag tro.
Själv har jag vänt på dygnet…hur dåligt som helst.

Ja 1 är mitt magiska klockslag för sövning
men imorgon kan jag ju sova utan att klockan ringer och väcker mig.
Elisabeth
rosenrot är en adaptogen som anpassar sig efter vad som kroppen behöver- antingen bättre energi eller dämpa ner den. Men anatgligen kommer tröttheten av annan orsak där rosenroten inte kan hjälpa till. Svårigheten är bara att finna orsaken 
#6#7 Då tror jag vi är i fas med varandra, för vid den tiden brukar jag också tvinga mig ner under lakanen. Sen blir det förstås lite funderingar, men det hör liksom till.. 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Ja de där dygnsrytmen känner jag igen :(
Sitter alldeles för länge vid darton på kvällarna..
Men så är det när man inte har nån tjej att ta hand..

#10 Hahaha jag säger att min dator är min kille 
Han heter HP Laptop, är alltid med mig när jag reser långt, oftast är vi sams för att vi är så goda vänner men det händer ibland att jag har lust att handgripligen kasta ut honom genom fönstret, men det är väldigt sällan. Nu börjar han sacka efter lite så det är nog dags för lite alternativbehandling så han hänger med ett tag till. Det är så jobbigt att lära känna en ny kille och mycket av hans egenskaper och innehåll måste jag ju i så fall föra över på nästa. Pust, vad jobbigt! Jag blir lite ledsen ibland när andra vill låna honom, han är ju BARA MIN!!!!
Elisabeth
haha ja de kan man ju oxå ha som tjej då min dartor hehe.
Hon har funkat jättebra nu i hela 2år inga som helst problem ;)

#12 Klart att det är din tjej, efter 2 år utan problem så är det kanske dags för förlovning? 
Elisabeth
Haha ja visst kanske det :)
Får väll köpa en förlovningsring då 

#14 Ja det kanske är bäst att du skyndar dig så hon inte tröttnar på dig snart och blir sur. Du vet, hon måste ju vårdas med ömhet 
Elisabeth
ni är ju för roliga!
både jag och maken har otrohetsaffärer då med andra ord…
Haha ja man måste ju skoja lite ibland ;)
För några år sedan provade jag att äta Rosenrot för att jag skulle bli piggare. Under de första två veckorna blev jag enorm trött och kunde knappt hålla ögonen uppe dagtid. Kände mig inte bättre och fick inte mer ork så jag slutade.
Köpte ny förpackning för ett 1/2 år sedan för att testa igen (beställde via apoteket tänkte att deras är bättre), men har inte börjat än.
För om man läser reklamen ska man bli väldigt pigg och orka hur mycket som helst.
Men det kanske var det som var meningen- att du hade sömnbrist och skulle få ro att sova? Testa igen men det är kanske det som är problemet att din kropp behöver bli mer utvilad och då får du ro att sova för att kunna bli piggare senare. Rosenrot anpassar sig efter vad du behöver
Den bästa tror jag är Arctic root.
Ja det kan ju stämma för stundtals sover jag dåligt, men inte så lyckat att vara trött på jobbet hela dagarna och bara jäspa.
Då tappar jag nog alla kunder för de tror att jag inte är intresserad.
hehe nej det är ju inte så bra. men du kanske tog för stor dos med en gång? det kanske är bättre att fasa in rosenroten?
Någon som vet om man kan ta rosenrot tillsammans med recept -belagda mediciner? Har frågat min läkare på vårdcentralen men fick inte mycket till svar!
#22 Vet inte riktigt…den enda jag vet är att om man är diabetiker,ska man inte äta rosenrot.Det verkar som rosenrot tar ner blodsockret och risken finns för att hamna i koma…Usch!
Man tror att naturpreparat ska vara ofarligt alltid,men där ser man.. bäst att alltid fråga dr eller dom på hälsokostaffären…/B
Jag har ätit rosenrot till och ifrån i många år nu…….Mestadels på hösten och då ökat dosen till 2/dag, det fungerar för mej :-)

Har precis börjat med rosenrot, det ska bli spännande och se hur jag reagerar. Hoppas på att bli piggare.
#25 Lycka till miffo, det är inte roligt att gå omkring och känna sig trött och hängig, och rosenrot har hjälpt många! :) Välkommen hit förresten, roligt att du har hittat hit! 

#26 Tack
Jag har blivit mycket intresserad av alternativ behandling då jag inte hittar nåt piller som hjälper mig att ta ner min konstanta värk.
#27 Var sitter din värk miffo..? Är det kankse nåt jag kan hjäpa dig med..? jag är fysioterapeut, specialitet; onda ryggar/nackar/leder/muskler :)

#28 antagligen fibromyalgi, sitter i leder och muskler i hela kroppen. Går på utredning nu, men tar tacksam emot råd och tips ändå.
Tänker höra med dom på sjukhuset om de tar prov på sköldkörteln oxå.
Det jag måste ackta mig för noga är att spänna upp mig eller utsätta mig för mycke statisk belastning, för då blir det inte bra.
Det förtsa brukar leda till inflamation och det andra till "bakfylla"
Hoppas du förstår hur jag menar, annars är det bara att fråga
#25 Jag har druckit Chisan i omgångar,den innehåller rosenrot,rysk rot och shisandra.
Jag blev jättepigg av den.Nu har jag inte behövt den,men det blir nog att köpa den till vintern,då brukar jag bli trött

#30 Tack för tippset
Ja, det låter som fibromyalgi, en inflammation i bindväven som omger musklerna, och väldigt smärtsam. Du har aldrig funderat på att få massage..? Den kan upplevas smärtsam i början, men efter några behandlingar så brukar det lätta. Du kan också testa TuiNa massage, en massage som återställer balansen mellan yin och yang i kroppen, för det handlar ofta om obalanser vid såna här problem. Jag har behandlat fibomyalgipatienter med medicinsk laser med goda resultat. Lasern är väldigt effektiv vid just inflammationer..

#32 Jo ja har funderat på massage, men jag är inte riktigt mogen än att ta steget. Rädslan för den grymma smärta som jag kan känna vid felaktig beröring sätter hinder i min hjärna.
Laser låter oxå intressant, hur ju behandlats med ultraljud en gång i tiden och det hjälpte med den krämpan.
ska försöka få koll på känslorna där och ta mod till mig. Men först vill jag att tarmsystemet ska vara stabilt. Kör med reducerad kolhydrat kost sen ngr veckor tillbaka för att få ordning på det och det ser ut att fungera riktigt bra.
Nog är det obalans i kroppen alltid, tack för dina fina svar
Hoppsan vi blev lite OT här, men kanske kan rosenrot hjälpa till med att ta bort en del av den obalansen