PMS ochlätt írriterad,svullen och less...
Jag lider av PMS och mitt humör är jävligt om man ska vara ärlig och min stackars hund får väll höra sina svordomar och sura åthutningar…jag tycker inte om det här och jag skäms själv över mitt beteende men ibland är det helt omöjligt att hantera, är det någon som har en dunderkur för denna typen av problem? Kroppen skiter jag i bara jag hade kunnat känna mig lycklig.
Vi hade en tråd förra veckan som tar upp liknande problem, men då gällde det övergångsbesvär. Jag skulle vilja rekommendera Remifemin, som du kan köpa på Apeteket numera, och är receptfritt. Jag använde det själv mot mina PMS besvär, då den lille djävulen inom mig ofta visade sig. Det är jättejobigt, för när mensen kom så gick jag omkring och skämdes de första dagarna, när det gick upp för mig att det ju faktiskt inte var nån utomstående som orsakade mina utbrott av självömkan..
Testa Remifemin som sagt, eller om man kan rekommendera nåt annat preparat på Hälsokost eller Apoteket för just dina problem. Lycka Till Syster! 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

B-vitamin i ganska höga doser har jag hört kan funka. Medicinskt så behandlar man det ju ofta med SSRIpreparat numera, även om det inte är officiellt godkänt ännu. Nu var det senare ju inte en "alternativ" behandling, men mycket effektiv ändå. Har man mildare besvär så kan tex motion göra det bättre.

ibland kan jag inte våga kalla mina besvär för milda…de kan pendal från gränsen depression till total vrede..beroende på hur illa omgivningen är..det känns som man måste hålla allt så lugnt som möjligt i sitt liv annars då dras man bara djupare i det…

Nu borde jag inte säga det i detta forumet antar jag, men jag kan ju tala om att jag själv har blivit mycket hjälpt av SSRI, och jag har haft grymt stora problem med PMS, skulle vilja klassa det som PMD. Jag behöver normalt planera in hela mitt liv utifrån vilken vecka som är före mens, dvs den veckan kan jag inte ha några krav på mig eller sociala aktiviteter, och om jag skulle råka ha en tenta den veckan kan jag ju hälsa hem…

Nu borde jag inte säga det i detta forumet antar jag, men jag kan ju tala om att jag själv har blivit mycket hjälpt av SSRI, och jag har haft grymt stora problem med PMS, skulle vilja klassa det som PMD. Jag behöver normalt planera in hela mitt liv utifrån vilken vecka som är före mens, dvs den veckan kan jag inte ha några krav på mig eller sociala aktiviteter, och om jag skulle råka ha en tenta den veckan kan jag ju hälsa hem…

#6 Hur mycket äter du och vilka problem hade du innan?
#6 Intressant artikel blodtopp! Och det är ju bevisat att vi blir lätt deprimerade under vinterhalvåret p g a bristen på solljus..

Jag har nu ätit Femal balans (pollenextrakt) i en månad och jag måste säga att min senaste PMS-period har visat sig vara den mildaste på länge. PMS är för mig annars en plåga, då världen är en deprïmerande ond plats där alla är elaka och jag själv är elakast! Jobbigt att känna så minst en vecka i månaden…
Men som sagt, hoppas på att Femal balans fortsätter att göra verkan. :-)

#7 Jag har varit inne i den berömda väggen (september 2006 skedde det). Var aldrig deprimerad dock, 'bara' nedstämd och hade ångest titt som tätt. När jag i februari började äta 100 microgram/dag tog det bara två ynka veckor innan jag var i princip mig själv igen! =) Jag blev själv förvånad över vilken enorm skillnad det blev för mig.
Det är fler än jag som blivit hjälpt av ett tillskott också. Kolla här på Kolhydrater iFokus. Det var här jag hittade artikeln =) (Tråden är rätt lång…. ;o)
Just nu när det är sommar äter jag bara när jag kommer ihåg, men sen till hösten och vintern kommer jag äta dagligen igen. Kanske 50 microgram/dag då, för att hålla uppe nivån normalt.
Jag tål inte den här värmen som vi har nu och klarar heller inte av solen särskilt bra. Och 2004-2006 jobbade jag inomhus på sommaren. SÅ att jag hade brist var inte så underligt ;o)

#10 Får du det på recept eller hur får du tag på det?
TRor du att man får samma effekt om man äter kalktabletter..? Finns det inte nåt som heter D-Kalk, eller liknande, som man kan köpa på apoteket..? Tror jag skall testa det jag med till hösten.. Jättebra tips blodtopp! Kraam! :)

#11 Läkare har ännu inte fattat vilken skillnad detta gör och fortsätter istället skriva ut ssri-preparat…
Näe, nu ska jag inte gnälla på läkarna *S* Jag skulle ju svara på frågan ;o)
Jag köper det på hälsokosten. De har inte hemma just den sorten som jag äter så jag får beställa. Holistics D-vitamin är det. Om ni vill köpa ett annat märke, se till att det D3-vitamin ni köper och inte D2. D3 är naturligt d-vitamin och tas upp mycket lättare och bättre av kroppen. Det finns alltså andra märken med D3-vitamin men de innehåller inte lika mycket som Holistics (som innehåller 50 microgram per kapsel).
#12 Kalk i sig innehåller inget d-vitamin, och om du köper det på apoteket lär dels dosen vara ytterst låg och säkert D2-vitamin dessutom. Bättre att köpa på hälsokosten.
Det finns två sidor på nätet som är återförsäljare till Holistic. Dels Örtagubben och dels E-vitamin.se. Där tillkommer dock porto och på den ena måste man handla för en viss summa för att få beställa. Det är därför jag beställer via min hälsokostbutik, för de tar hem samtidigt som de beställer andra produkter från samma ställe. Smidigt =)