Veckans Tanke
Tänkte jag skulle dela med mig av några enkla kom-ihåg-ord på vägen mot en ny vecka med nya utmaningar eller uppgifter. Enkla sanningar som kan förenkla vardagen, om man inte tar den så allvarligt. :)
Den första "Veckans Tanke" är ett afrikanskt ordspråk som säger:
" Det som bereder dig glädje är hälsosam medicin."
Har du några liknande tankar så skriv gärna in dem här i tråden. 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Jag brukar sätta upp små mål som jag vet att jag kan nå, varje dag. Sedan har jag oxå några mål som jag ser som bonus om jag nåt dom oxå.
Fungerar riktigt bra när jag dåliga perioder när när kroppen är orkeslös och allt känns hopplöst, men det fungerar oxå bra i mina bra perioder så att jag inte gör mer än vad min kropp tål.
Att hålla humöret uppe hjälper mig att hantera smärtan i kroppen.

Jag försöker att hela tiden hålla borta alla tankar av hopplöshet… de ägde mig förut och tog över mina tankar så ofta de kunde. Idag har jag med mycket möda lyckats mota ut dem ur mitt liv, visst försöker de tränga sig på ibland ändå, men då tänker jag efter hur bra jag faktiskt har det. Hur små mina problem egentligen är om jag jämför med de som är allvarligt sjuka, de som lever i krig och fattigdom osv. Och då får jag distans till mitt fjuttiga gnäll och orkar kämpa vidare :)
Alltså att stänga ut alla typer av negativa tankar och destruktiva mönster, det får mig att måt mycket bättre.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Jag försöker tänka positivt varje dag,ibland med varierande resultat,men oftast hittar jag nåt som gör mig glad.
Skrattar varje dag i alla fall
För att må bättre och inte känna skuldkänslor över saker jag borde gjort men inte orkat/kunnat/kännt för pga ångest,depprition,så har jag fått lära mig att om jag så endast gör EN enkel sak,en ynklig sak (i andras ögon) som att bädda sängen eller diska, eller slängt i en maskin tvätt på en hel dag…så ska jag tänka :-BRA NOG! Då känner jag att jag har faktiskt åstadkommit något idag trots allt och nästa dag gör jag kanske 2-3 saker….och sen BRA NOG! Känns lättare i humöret och skuldkänslorna/måstena dämpas betydligt.
"Det ordnar sig med skridskor bara det blir is" uttalat på riktigt bred värmländska då förstås.
Bra att ta till när man tror att allt måste finnas och hända direkt.
"Lev i nuet - det är det enda ögonblick som verkligen existerar!"
Om jag tänker den tanken så glömmer jag bort att vara irriterad på det som varit och orolig för det som komma skall.
Rickard
#6 Väldigt bra tanke Richard…synd bara att ens tankar har en förmåga att vandra iväg till det som varit och det som komma skall..
#7 - Jo så är det (i synnerhet för mig), men övning ger färdighet sägs det… ;-)
Det jag tycker framgår tydligare och tydligare är att det mesta av personlig utveckling och glädje/lycka har att göra med en enda sak - att vara i nuet istället för att fångas av det förflutna och framtiden!
Nu när jag vet att det är det som ger mig lyckan tillbaka så behöver jag inte längre leta efter metoderna eller tillståndet - jag vet ju vad jag letar efter… och det är medveten närvaro i nuet :-)
Rickard
#8 Sant,men när det gäller ångestsymptom (nu e vi där igen *S) Så är nuet ingen lycka..det är en pina…lyckan kommer när den är hävd…*L Har svårt att leva i nuet,är ständigt i dåtid och framtid…men när nuet är rofyllt,då är det toppen…*L
#9 - Jag förstår det och det är ju så med alla andra tankar som jag har närt också. För det mesta har jag fokuserat på något annat än nuet och det är därför som lyckan egentligen bara har funnits där när nuet har varit tillfredsställande. Allt har berott på hur nuet har varit - har det varit negativt har jag mått dåligt och har det varit positivt har det (för det mesta) varit roligt att vara med i det :-)
Samtidigt är nuet det som ger mig friden - vare sig det kan upplevas som jobbigt eller bra. Det är det som t.ex. The Work handlar om (Byron Katies metod att hantera nuet).
Dåtiden är endast bra för att lära mig av mina erfarenheter - inte för att återuppleva alla smärtor som där finns. Framtiden är endast intressant när jag behöver förbereda något där i nuet (t.ex. boka biljetter). Nuet är intressant, för det är här jag lever…
Om du någon gång får chans att släppa på ångest helt så prova att tänka på något ur det förflutna - och sedan växla tillbaka till upplevelserna av nuet… så får du se vilken häftig effekt det får på dina känslor :-)
Kram Rickard