svartvinbärsblad
Igår tog vi och gjorde en marinad till fläskfilen på bland annat vinbärs blad (svart) Det blev mycket gott!

Mmm, låter spännande :) svartvinbärsblad är väldigt gott tycker jag!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Vet ni, jag skall plocka lite svartvinbärsblad från busken och göra te utav dom - till vintern. Innehåller jättemycket C-vitamin! Har fakrikst testat att tugga på ett bald, och visst smakar det svartvinbär - lite grann.. ;)
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Funkar det att frysa bladen oxå? eller tappar dom sin kraft då?
Det lät gott,ska prova din marinad! mixtra lite,eller hade du ett recept;)
#3 Går utmärkt att frysa,men vill du ha dem till te är det bättre att torka dem :) Lite "kraft" förloras både fryst & torkat..#2 Gott till te :)
Hej Waara, välkommen till oss!
är du örtexpert eller..? Då kommer du aldrig att sitta sysslolös på den här sajten, det kan jag lova! 
#5 Tack Inga-Lena! Näe,ingen expert men studerar i ämnet samt kost & hälsa överhuvudtaget, det verkar jätte mysigt här..ska läsa mer vid tillfälle.
Kram!//W
Perfekt! Vi har fått en kostexpert på sajten!
Säg till om du känner för att skriva en artikel i ämnet. Kosten är ju jätteviktig om man vill må riktigt bra!
Expert är jag inte men har ett brinnande intresse, så javisst gör jag gärna det om ni vill /hedrad/
Har bara gått lite kurser & föredrag.. samt levt i det själv i många år dvs. ätit "rätt" och tränat, och JA kosten är hur viktig som helst..
Ämnet är stort och det skulle vara jätteroligt att diskutera det med er :)
Kram!//W

Välkommen hit med, så intressant!
Vad har du för inriktning på din syn på kost Waara?
Hej Hoppfull! Det skulle vara lika intressant o veta din syn på kost :) ?
Jag äter nog inte nyttigare än er flesta här tror jag.. Men det är ju roligt & intressant att dela med oss.. :)
/ I stora drag äter jag så här/:
Valt bort vetemjöl, raffinerat socker o härdat fett..
Väljer mest baljväxter, grönsaker, frukt, fullkorn, kyckling, fisk..lite kött, nötter.. frön.. et.c
Så långt som möjligt krav/eko äter c.a var 3-dje/tim ..mkt. vatten..

Ok, jag har nog lite liknande syn… men är inte så renlärig förutom när det gäller margariner och dyl. det bara vägrar jag äta.
Jag äter mest grönsaker eftersom det är det enda min kropp kan smälta på ett vettigt sätt, tyvärr är det lätt att det blir lite för lite näring… men eftersom kroppen inte smälter maten så hjälper det inte att äta mer ändå. Jag försöker även välja bort allt som innehåller en massa tillsatser och är väldigt processat samt vetemjöl. Äter mindre andel kött och mera fisk och veg. Men det är lite knepigt med stor familj där inte alla tycker som jag… det blir ju en del kompromissande av både praktiska och smakskäl :)
#11 Hmm.. Hur är det med baljväxter för dej då? Protein/näring

Jodå, det går bättre det är därför jag äter mindre kött nu. Men jag äter oxå ett näringstillskott nu för att med säkerhet få i mig det jag behöver. Problemet är som sagt att kroppens upptagningsförmåga är så låg. Jag har gått länge hos en örtterapeut och ätit mängder med örter, men blodanalys för och efter visar att kroppen knappt tar upp något alls!
Jag tror på detta med mynrulleformationer i blodet, har ätit två burkar papain men har fortfarande myntrullar i blodet så jag ska köra ett par kurer till.
#13 Det låter som du har super koll ju!
Lycka till med dina kurer och hoppas att du får bukt med ditt problem!
Kram!//W

Hahaha, superkoll vet jag inte… men jag har hyfsat god koll… har ägnat år åt att läsa på och försöka förstå mina problem. Har äver gått i mängder av behandlingar men när jag hittade informationen om myntrulleformationer i blodet kände jag att här kanske den stora boven finns, den som gör att INGET hjälper. Så jag kämpar på :) Tack!! Kramkram!
Det blir gott om man kryddar fläskfilén o sedan penslar lite lätt m honung o lindar in den i svartvinbärsblad, innan man lägger den på grillen o helsteker.

#4 Jag har inte det.. Det är ju min man som brukar röra ihop allt, men jag ska kolla med honom…
Jag älskar svartvinbär Är en sådan härlig god smak..Och med fläskfile ska jag prova en gång.
Det måste jag också göra. har provat att använda svarta vinbär till porterstek och det blev smaskens. Dags att plocka dem nu snart, höll nästan på att glömma min egen buske - förvildad men jättestor!